سخنگوی سازمان اورژانس کشور مطرح کرد؛

انجام ۵۱۹ عملیات احیای قلبی توسط تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی

خالدی: از انجام ۵۱۹ عملیات احیای قلبی موفق توسط تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی از ۲۵ اسفند تا شانزدهم فروردین ماه در کشور و در اجرای طرح سلامت ۱۴۰۰ این سازمان خبر داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور روز دوشنبه با اعلام انجام ۵۱۹ عملیات احیای قلبی موفق توسط تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی از ۲۵ اسفند تا شانزدهم فروردین ماه در کشور و در اجرای طرح سلامت ۱۴۰۰ افزود: از مجموع ۵۱۹ احیای قلبی - ریوی موفق در مدت یادشده استان‌های تهران با ۱۶۸، خراسان رضوی با ۱۲۴ و اصفهان با ۱۰۶ مورد به ترتیب بیشترین عملیات موفق احیای قلبی را توسط تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی به خود اختصاص داده اند.

او افزود: احیای قلبی - ریوی (CardioPulmonary Resuscitation) یا «سی پی آر»، مجموعه‌ای از اقداماتی است که توسط تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی، افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن اعمال دو عضو حیاتی قلب و ریه و رساندن خون و اکسیژن به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی، انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: امروزه احیای قلبی - ریوی را به دو صورت اقدامات پایه‌ای حمایت از حیات (BLS) و اقدامات پیشرفته حمایت از حیات (ALS) انجام می‌دهند که «سی پی آر» پایه را می‌توان بدون هیچ وسیله اضافه و با دستان خالی هم انجام داد. انجام صحیح و به موقع این روش، می‌تواند باعث نجات جان انسان‌های زیادی از مرگ حتمی شود. در مورد «سی پی آر» پیشرفته اقدامات تخصصی تری نظیر مراقبت از راه هوایی و دارو درمانی هنگام «سی پی آر» انجام می‌شود.

خالدی با بیان اینکه ایست قلبی علت‌های مختلفی دارد، اضافه کرد: از جمله بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، انسداد راه هوایی، مسمومیت با داروها، مسمومیت با مواد مخدر، برق گرفتگی، غرق شدگی، سرمازدگی‌های شدید و نظایر آن برخی علل ایست قلبی است که متاسفانه تعداد بسیاری از ایست‌های قلبی در خارج از بیمارستان اتفاق می‌افتد و در بیشتر موارد قبل از رسیدن نیرو‌های امدادی، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

او یادآور شد: در صورتی که افراد جامعه آموزش لازم را در مورد «سی پی آر» پایه را فرا بگیرند، می‌توانند تا زمان رسیدن نیرو‌های امدادی و تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی عملیات احیاء را انجام دهند تا شانس زنده ماندن بیمار را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه زمانی که فعالیت عضله قلب متوقف می‌شود، خون رسانی به قسمت‌های مختلف بدن از جمله مغز متوقف می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که ۴ تا ۶ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و اقدامی برای احیای بیمار انجام نشود احتمال آسیب به مغز وجود خواهد داشت؛ اگر ۱۰ دقیقه از زمان ایست قلبی گذشته باشد و بعد از آن «سی پی آر» آغاز شود، مغز از بین رفته و حتی در صورت موفقیت احیاء بیمار حالت مرگ مغزی خواهد داشت. پس یکی از مهمترین نکات شروع بلافاصله «سی پی آر» به محض تشخیص ایست قلبی است. این زمان بسیار حیاتی است. حتی یک دقیقه تاخیر در شروع «سی پی آر» احتمال موفقیت آن را کاهش می‌دهد.

او از هموطنان خواست در صورت مواجهه با مواردی از قبیل اورژانس‌های قلبی و تنفسی (تنگی نفس، فشار خون بالا، افت فشار خون)، اورژانس‌های گوارشی (خونریزی گوارشی همراه با استفراغ خونی) درد شکم، ضربه شدید به شکم، زنان و زایمان (سقط، تشنج، فشار خون بالا به همراه تاری دید و تورم اندام ها، خونریزی شدید) با شماره اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

خالدی اضافه کرد: همچنین بیماران و مصدومان انواع حوادث می‌توانند در مواردی همچون اورژانس‌های اعصاب (تشنج، سکته مغزی، اختلال تکلم ناگهانی)، کاهش سطح هوشیاری، سردرد‌های شدید و ناگهانی به همراه سفتی گردن، ضربه به جمجمه و ستون فقرات به دنبال سقوط، تصادف، سوختگی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مسمومیت دارویی و شیمیایی، خودکشی، مار گزیدگی، عقرب گزیدگی، دررفتگی، شکستگی ها، پارگی وسیع بافت نرم و خونریزی‌های شدید با شماره یاد شده تماس بگیرند.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.