اردیبهشت و خرداد پرخطرترین ماه ها برای انتقال تب کریمه کنگو است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اردیبهشت و خرداد پرخطرترین ماه‌ها برای رشد و تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو، مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا بهروزیان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: انگل‌های خارجی بدن دام علاوه بر خسارت اقتصادی که به صنعت دامپروری وارد می‌کنند، می‌توانند زمینه ساز برخی بیماری‌های واگیر دامی مانند تب هموراژیک کریمه کنگو باشند.


او افزود: تب کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دام‌ها هیچ علامتی ندارد و از طریق کنه یا گوشت آلوده به انسان منتقل شده و خطر مرگ و میر به همراه دارد.


بیشتر بخوانید



رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه به انسان را شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

 

بهروزیان اقدامات پیشگیرانه در دامداری‌ها و سم پاشی دام‌ها را از جمله راهکار‌های موثر در پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دانست و بیان کرد: به دامداران توصیه می کنم با رعایت موازین بهداشتی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.


او تصریح کرد: سال گذشته سم پاشی ۵۰ هزار راس گاو و گوساله و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار راس گوسفند و بز در خراسان رضوی انجام شد.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: با سمپاشی افزون بر سه میلیون و ۴۶۰ هزار متر مربع از جایگاه‌های دام در استان، طی این مدت ۱۴ هزار لیتر سم برای مبارزه با کنه‌ها استفاده شد.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.