مرگ‌ومیر ناشی از تب کریمه کنگو در ۵ سال اخیر نداشته‌ایم

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه در طی ۵ سال اخیر موردی از مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو در جمعیت حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نداشته‌ایم.

ناصر امینی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری خون‌ریزی دهنده تب‌دار حاد ویروسی است که از طریق کنه‌ها و حیوانات اهلی به انسان انتقال می‌یابد و ویروس عامل این بیماری توسط گزش کنه یا تماس با خون یا بافت‌های حیوانات در طی یا بلافاصله بعد از ذبح به انسان منتقل می‌شود.

او افزود: علائم بیماری تب کریمه کنگو شامل تب، سردرد، ضعف، درد عضلانی سرگیجه، سرفه، گلودرد و ... بوده و تظاهرات آن نیز خونریزی دهنده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری بومی کشور و خراسان رضوی است و مرگ و میر بالایی هم دارد، ادامه داد: این بیماری با درمان معمولاً ۱۵ تا ۳۰ درصد مرگ و میر دارد، شروع بیماری همزمان با شروع فعالیت کنه‌ها در طبیعت و از اوایل اردیبهشت ماه است.

امینی در خصوص اقداماتی که باید برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو انجام داد، بیان کرد: محل نگهداری دام از محل زندگی انسان جدا باشد، ضمن اینکه بررسی گله حیوانات اهلی به صورت دوره‌ای به منظور احتمال آلودگی با کنه باید باشد و در صورت مشاهده کنه روی دام نباید با دست اقدام به جداسازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار