مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

مسجد مکان مناسبی برای انجام فعالیت های فرهنگی است

حجت الاسلام کرمی گفت: متاسفانه ارتباط جامعه قرآنی با مساجد ضعیف است و از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بابیان اینکه استان زنجان ظرفیت خوبی در فعالیت‌های قرآنی دارد و قاریان و حافظان شاخص بسیاری در این استان تربیت شده اند، گفت: بایستی  با توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی این جایگاه را ارتقاء داد.

او با تأکید بر اینکه باید با هم‌افزایی موسسات و نهاد‌های قرآنی و اطلاع‌رسانی به جامعه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به پارسال افزایش یابد، افزود: ترویج فعالیت‌های قرآنی یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف است و با برگزاری نشست‌ها باید زمینه تحقق این رویکرد را فراهم کرد. 

حجت الاسلام کرمی به افزایش مطالبه‌گری جامعه قرآنی تأکید کرد و گفت: متاسفانه صدای بسیاری از کانون‌ها و تشکل‌های دیگر بلندتر از صدای جامعه قرآنی است و باید چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده شود و این جامعه باید از دیگر تشکل‌ها در امر مطالبه‌گری الگو بگیرد.

او ادامه داد: عدم پیگیری مطالبات سبب مغفول ماندن فعالیت‌های قرآنی و تبدیل نشدن ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه حضور آقایان در فعالیت‌های قرآنی نسبت به بانوان کم است و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود، افزود: چالش دیگر نیز ارتباط ضعیف جامعه قرآنی با مساجد است درحالی که مسجد محل تجمع و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و می‌تواند بسترساز جریان‌های فرهنگی باشد.

او هدف‌گذاری درآمدزایی برای جامعه قرآنی را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و گفت: همچنین شأن و جایگاه مربی و معلم قرآن نیز در دید جامعه نیاز به ارتقاء دارد.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: یکی از دلایل عدم اقبال به قرآن روش آموزش و تدریس مباحث قرآنی مثل سنگینی فضای آموزش قرآن یا تذکر اشتباهات قرآنی در میان جمع و سختگیری در امر آموزش قرآن است؛ چرا که شیوه غلط تدریس گاهی باعث کدورت و روی‌گردانی از مباحث قرآن می‌شود البته امروزه این موضوع خیلی بهتر شده، اما هنوز نیاز به کار و تلاش بسیار دارد.

او افزود: تشویق‌های قرآنی باید فراگیر باشد حتی از نفرات ضعیف هم باید تقدیر شود تا استقبال از جلسات و کلاس‌های قرآنی ادامه‌دار باشد نیاز به تقدیر‌های ویژه و دنباله‌دار و فراگیر است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.