خسارت میلیاردی سیل به دیار "قنات و قنوت" خراسان رضوی

سیل اخیر به حدود ۸ رشته قنات اصلی گناباد آسیب جدی وارد کرده است و بازسازی آن‌ها نیازمند اختصاص اعتبار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ۱۴ اردیبهشت ماه گذشته بود که سیل شهرستان گناباد را فراگرفت و خسارت‌های زیادی در حوزه کشاورزی به همراه داشت که آمار‌های اولیه حکایت از خسارت ۵۵ میلیارد تومانی دارد و بخش عمده‌ای از این خسارات مربوط به زیرساخت‌های انتقال آب یا قنوات جاری منطقه است.

یکی از حوزه‌هایی که در این سیل خسارت شدیدی دید رشته قنوات منطقه بودند که در مسیر سیل قرار داشت و این اتفاق سبب مسدود شدن بسیاری از رگ‌های حیاتی بخش کشاورزی شده که درصورت بی‌توجهی به این موضوع با پس زدن آب در آن‌ها میزان خسارت افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

این درحالی است که گناباد از دیرباز به سرزمین قنات و قنوت مشهور بوده است به این معنا که در بخش کشاورزی وابستگی زیادی به قنات داشته است و لایروبی و مرمت آن‌ها می‌تواند در کشاورزی شهرستان اثرگذار باشد.

از سوی دیگر براساس آمار‌ها موضوع خشکسالی در منطقه بسیار جدی و نگران کننده است تاجایی که اگر آب در این قنوات دوباره جریان نداشته باشد باید منتظر زمین‌گیر شدن بخش کشاورزی در گناباد باشیم.


بیشتربخوانید



نعمت غفوری کاخکی مدیر جهاد کشاورزی گناباد در زمینه اقدامات صورت گرفته برای برخی از قنوات گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از محل اعتبارات مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی، مبلغ یکصد میلیون تومان به شهرستان صرفا جهت لایروبی قنوات خسارت دیده تخصیص یافته و در حال انجام امور مالی مرتبط با آن هستیم و آماده پرداخت طی چند روز آینده خواهد شد.

او افزود: در سطح اعتبارات ملی نیز وعده‌هایی برای اختصاص اعتبار در این زمینه داشته‌ایم و به صورت فیزیکی نیز از تعدادی از قنوات بازدید و مراحل تنظیم تفاهمنامه برای آغاز فرآیند اصلاح و بازسازی آن‌ها شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های شدید نهاد‌های نظارتی در هزینه کرد اعتبارات، سیر مراحل پرداخت زمانبر است و نمایندگان قنوات با سعه صدر پیگیر موضوع هستند؛ ضمن اینکه به مالکین قنوات تاکید شده، کار لایروبی را تعطیل نکرده و فعالیت در این حوزه را ادامه دهند، زیرا قطعاً هزینه‌های انجام شده پرداخت می‌شود.

غفوری در زمینه پرداخت خسارت به سایر بخش‌های حوزه کشاورزی بیان کرد: برای اختصاص اعتبار سایر بخش‌های خسارت دیده در حوزه زراعت و باغات و دامداری‌ها هنوز منبع و مبلغی تعیین نشده، اما کماکان پیگیر آن هستیم.

آمار‌ها حاکی از این است که در حال حاضر حدود ۶۰۰ رشته قنات در شهرستان گناباد وجود دارد و البته همه آن‌ها دارای کاربری نیستند و حدود ۵۰۰ رشته قنات مورد کاربری قرار گرفته و تعداد زیادی از آن‌ها نیز دچار خشکسالی شده است.

سیل اخیر به حدود ۸ رشته قنات اصلی شهرستان آسیب جدی وارد کرده است و بازسازی آن‌ها نیازمند اختصاص اعتبار است و تاکنون نهاد‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و جهاد کشاورزی پای کار آمده‌اند، اما همچنان نیاز به اعتبار برای این امر احساس می‌شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.