پیله‌های درآمدزا / صنعتی پر سود که در ابریشم بافی لنگ می‌زند

پرورش کرم ابریشم در خراسان جنوبی در حالی این روز‌ها رونق گرفته است که نوغان داران با مشکل فرآوری پیله‌ها مواجه اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نوغان داری به دلیل سودآوری بالایش، به صنعتی درآمد زا در خراسان جنوبی تبدیل شده و بهره برداران را به ویژه در روستا‌ها مشغول پرورش کرم ابریشم کرده است.

روستای فتح آباد فردوس به همت جوانان منطقه، امروز پیشتاز در پرورش کرم ابریشم است و صنعت نوغان داری در آن رونق گرفته است.

یکی از نوغان داران نمونه شهرستان فردوس که در زمینه پرورش کرم ابریشم در روستای فتح آباد فعالیت دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: اواخر فروردین امسال، کرم‌های ابریشم را از جهاد کشاورزی تحویل گرفتم و حالا پس از دوره‌ای یک ماهه کرم‌ها تبدیل به پیله ارزشمند ابریشم شده اند.

جای خالی صنعت ابریشم بافی

این نوغان دار نمونه استانی با اشاره به نبود صنعت ابریشم بافی در منطقه می‌گوید: به دلیل نبود این صنعت، پیله‌ها پس از چیده شدن به خارج از استان ارسال می‌شود و چنانچه امکانات را داشته باشیم و تسهیلاتی را برای راه اندازی کارگاه دریافت کنیم، می‌توانیم پیله‌ها را فرآوری و تبدیل به نخ ابریشم کنیم.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از بانوان این منطقه که به فعالیت در زمینه فرش دستباف مشغول است نیز می‌گوید: ۲۰ سال است که در این حوزه مشغول به کار هستم و تا کنون ابریشم‌های چینی استفاده می‌کردم؛ امسال تصمیم به خرید پیله از نوغان داران گرفتم تا آن‌ها را تبدیل به نخ ابریشم کرده و  در بافت فرش استفاده کنم.

از توسعه صنعت نوغانداری حمایت می‌کنیم

۲۰۵ جعبه نوغان امسال میان بهره برداران شهرستان‌های فردوس، بشرویه، سرایان، قائن، بیرجند و طبس توزیع شده که سهم شهرستان فردوس ۹۲ جعبه بوده است؛ از هر جعبه نیز به طور میانگین ۳۵ کیلو گرم پیله برداشت می‌شود.

به گفته قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی این سازمان برای توسعه و گسترش صنعت نوغان داری، آموزش و ترویج این صنعت را در دستور کار قرار داده است و آمادگی دارد به بهره بردارانی که متقاضی پرورش کرم ابریشم هستند، تسهیلات با بهره کم را پرداخت کند.

او بیان کرد: برای صنعتی شدن پرورش کرم ابریشم باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغان داری باشیم تا با افزایش تولید، فرآوری ابریشم هم دارای توجیه اقتصادی باشد.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.