دیدار هیئت مصری با مقامات حماس برای تثبیت آتش بس و بازسازی غزه

هیئت اطلاعاتی مصر در سفر به نوار غزه و دیدار با مقامات حماس درباره تضمین آتش بس، بازسازی غزه و تبادل اسرا گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، هیئت اطلاعاتی مصر در سفر به غزه، برای تثبیت آتش بس با رژیم اشغالگر، با مسئولان جنبش حماس دیدار و گفتگو کرد.

بازسازی نوار غزه از دیگر موضوعات مطرح در گفتگو‌های هیئتی مصری در غزه بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این گفتگو‌ها موضوع تبادل اسرا بین مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر نیز مطرح شد.

حسین الموسوی، گزارشگر العالم با اشاره به تلاش‌های سیاسی در مسیر غزه - قاهره افزود: این تلاش‌ها با هدف تثبیت اوضاع پس از تجاوزات اخیر رژیم اشغالگر به نوار غزه صورت می‌گیرد. سومین هیئت مصری ظرف یک هفته گذشته وارد نوار غزه شد. در حالی که دو سفر قبلی بر آتش بس متمرکز بود. سفر اخیر برای تثبیت اوضاع پس از بیست و یکم مه بود.

او گفت: این هیئت که ریاست آن را احمد عبدالخالق، رئیس بخش فلسطین در سازمان اطلاعات مصر بر عهده دارد سه موضوع اصلی یعنی تضمین پایبندی به آتش بس و تثبیت آن، بازسازی نوار غزه و مبادله اسرا بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است.

الموسوی اعلام کرد: داده‌ها نشان می‌دهد با توجه به تمایل بازیگران بین المللی بخصوص آمریکا و بازیگران منطقه‌ای بخصوص مصر، تثبیت آتش بس کار چندان دشواری نیست، این در حالیست که رژیم اشغالگر پس از خسارات و زیان‌هایی که در جنگ غزه متحمل شده است اصلا توانایی آغاز جنگی جدید را ندارد. بر همین اساس پیش بینی می‌شود گفتگو‌های هیئت مصری با مسئولان جنبش حماس در غزه بر بازسازی متمرکز باشد.

برهمین اساس ناظران به اهتمامی که طرف‌های بین المللی به این مسئله نشان می‌دهند تاکید می‌کنند و معتقدند تسریع در بازسازی باعث تثبیت آتش بس می‌شود، هر چند طرف‌های مشخص از جمله برخی طرف‌های عربی برای دادن اموال لازم برای بازسازی شروطی وضع کرده اند که از جمله آن‌ها تاکید بر تصرف نداشتن حماس در این اموال است. از سوی دیگر رژیم اشغالگر در صدد است مسئله اسرا به گونه‌ای به پایان برسد که حتی اگر شده پیروزی موهومی برای این رژیم داشته باشد و شکست مفتضحانه اخیر را از اذهان شهرک نشینان پاک کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هیئت مصری در سفر به غزه موضوع اسرا را نیز مطرح کرده است، بخصوص که یک هیئت امنیتی مصری نیز چند روز پیش به فلسطین اشغالی سفر کرد تا این موضوع را بررسی کند.

ناظران می‌گویند مقاومت فلسطین در چارچوب هر سناریویی که پس از تجاوزات اخیر بر اساس سه موضوع مطرح شده، اجرا شود، هیچ امتیازی نخواهد داد، زیرا قدرت و توانایی آن برای تحمیل شروط خود در مراحل آینده افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار