میله‌های زندان در انتظار کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز به کار می گیرند

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به کار گیرند به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عماد تشکری سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در سطح استان و حضور غیرمجاز و افسار گسیخته نیروی کار خارجی در برخی مناطق و مشاغل صدماتی را به اشتغال استان وارد کرده است.

تشکری ادامه داد: با توجه دستورات قانونی، کارفرمایان اعم از واحد‌های تولیدی، موسسات دولتی و غیردولتی، ارگان‌های دولتی، پیمانکاران باید نیروی کار مورد نیاز خود را از کارگران ایرانی و در صورت ضرورت و در موارد خاص از نیروی کار خارجی دارنده کارت موقت معتبر تامین کنند و از بکارگیری کارگران غیرمجاز خودداری کنند.

او با اشاره به ماده ۱۲۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کنند.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ماده ۱۸۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار هستند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است را به کار بگیرند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آن‌ها قید شده است بپذیرند باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می‌شوند.

تشکری گفت: براساس ماده ۱۲۸ قانون کار، کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام کارشناسان بیگانه می‌شود نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل کار خود را در مورد امکان اجازه اشتغال تبعه بیگانه جویا شود.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیر مجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را بکار گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه حدود چهار میلیون و نیم ریال جریمه کنند و در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر می‌شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار