گرگ‌هایی که همچنان کابوس چوپانانند / دامداران بر سر دوراهی ایمن سازی آغل و حکم تیر گرگ

حمله گرگ‌های گرسنه به گله گوسفندان در خراسان جنوبی، حکایتی تکراری است که زحمات چندین ساله دامداران را در یک چشم به هم زدن بر باد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  حمله گرگ‌ها به روستا‌های خراسان جنوبی، خسارات زیادی را به دامداران وارد کرده است، دامدارانی که دسترنج عمرشان را بر باد رفته می‌بینند.

در سال زراعی جاری، گرگ‌ها ۹۳۳ رأس دام را در خراسان جنوبی تلف کردند و ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به دامداران خسارت زدند.

خسارت ناچیز بیمه برای تلف شدن دام‌ها

صندوق بیمه کشاورزی تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال خسارت را به دامداران پرداخت کرده است، اما دامداران می‌گویند بیمه پرداختی، کفاف این خسارت‌ها را نمی‌دهد.

یکی از دامداران شهرستان فردوس به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: حمله گرگ‌ها به گوسفندان کابوس هر روز ماست و همیشه در هراس تلف شدن دام هایمان هستیم.

او ادامه می‌دهد: مردم روستا از طریق پرورش دام امرار معاش می‌کنند و درآمد دیگری ندارند.

دامدار دیگری که ۲۰ رأس از گوسفندانش طعمه گرگ شده نیز می‌گوید: دام هایم را بیمه کرده ام، اما بیمه برای گوسفندی که ۲ میلیون تومان ارزش دارد تنها ۲۰۰ هزار تومان غرامت می‌دهد!

بخشی معاون خدمات بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگارمان می‌گوید: دامداران می‌توانند دام هایشان را به دو صورت پایه و تکمیلی بیمه کنند، حق بیمه پایه، چون پایین است در صورت بروز خسارت هم خسارت پرداختی بیمه کم است.

او عنوان می‌کند: بیمه تکمیلی دام مزایای بیشتری دارد و خسارت بیشتری هم به دامداران پرداخت می‌شود که در خراسان جنوبی کمتر از این نوع بیمه استقبال می‌شود.

دستمان برای دفاع از گله بسته است!

داشتن سرپناه برای دام‌ها امیدی است برای دامداران و چوپانان خطه کویری خراسان جنوبی تا حداقل با ایمن سازی آغل ها، دام‌ها را از خطر نابودی حفظ کنند.

دامدار فردوسی می‌گوید: از ترس جان خودمان هم که شده آغل را مقاوم سازی می‌کنیم، اوضاع خیلی خراب است و از مسئولان انتظار داریم که در بهسازی محل نگهداری دام کمک مان کنند.

سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی فردوس در پاسخ به این دغدغه دامداران می‌گوید: دامداران درخواست شان را ارائه دهند تا در صورتی که تسهیلاتی تخصیص یابد، بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم تا بهسازی آغل‌ها را انجام دهند.

گرگ‌ها از گونه‌های حمایت شده در حال انقراضی هستند که کارشناسان می‌گویند حذف این گونه غیر کارشناسی است، اما در صورتی که گرگ به دل گله می‌زند، باید چاره‌ای اندیشید.

اینکه دامداران می توانند خود اقدام به مقابله با گرگ بکنند و حکم تیر به آنها داده می شود یا نه را از معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی پیگیر شدیم.

مودی درباره صدور مجوز کشتن گرگ می گوید: دامداران می توانند از طریق شوراها، بخشداری ها و یا فرمانداری ها به محیط زیست معرفی شوند و به افرادی که دارای سلاح شکاری با جواز هستند، مجوز می دهیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی البته عنوان می کند: حکم تیر به معنی کشتن گرگ نیست، بلکه به آنها مجوز می دهیم که زمینه را ناامن کنند تا به دام و احشام حمله ای صورت نگیرد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار