آوای خوش آبادانی در روستا‌ها / سه و نیم میلیون متر مکعب رواناب مهار شد

با ایجاد سازه‌های آبخیزداری در شهرستان سرایان، سه و نیم میلیون متر مکعب رواناب مهار و از بحرانی‌تر شدن دشت‌ها جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال هاست که دشت سرایان بر اثر افت شدید آب‌های زیر زمینی و خشکسالی‌های ۲۰ ساله به دشتی فوق بحرانی تبدیل شده و برداشت بی رویه آب موجب فرونشست عمیق این دشت شده است.

از سوی دیگر بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب‌ها خسارت‌های زیادی را به مزارع و تأسیسات پایین دست وارد می‌کند که باید برای هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از همه این آسیب ها، حوزه آبخیزداری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یکی از کشاورزان سرایانی درباره خسارات سیل به خبرنگار ما می‌گوید: بر اثر باران‌های سیل آسا و نبود سازه‌های آبخیز داری، خسارت‌های جدی به قنوات وارد می‌شود و چنانچه بند خاکی ایجاد شود، نه به روستا آسیب می‌زند و نه قنوات تخریب می‌شوند.

مهار تنها ۳۰ درصد رواناب‌ها

با همکاری منابع طبیعی و روستائیان، زمینه کنترل و مهار ۳۰ درصد رواناب‌ها در شهرستان سرایان فراهم شده و ۷ سازه آبخیز داری نیز در حال ساخت است.

سازه‌هایی که به گفته اهالی روستا‌های اطراف سرایان به رونق کشاورزی کمک کرده و آبدهی قنوات خیلی زیاد شده است.

خواجه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرایان در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: ۲۶۰ سازه آبخیز داری برای رونق کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک در این شهرستان احداث و ۳ و نیم میلیون متر مکعب رواناب مهار شده است.

شهرستان سرایان ۹ حوزه آبخیز به مساحت ۲۷ هزار و ۷۰۰ متر مکعب دارد که با ایجاد سازه‌های آبخیزداری در تمام این حوزه‌ها ۶۰۰ رشته قنات جانی دوباره می‌گیرند.

انتهای پیام /  ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار