وزیر ارتباطات:

باید در برابر اینترنت ماهواره ای تمهید شده و از فرصت های ورود آن به کشور استفاده کنیم

محمدجواد آذری جهرمی درباره ورود اینترنت ماهواره ای استارلینک به کشور و فرصت های آن توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوزادهم در حاشیه برگزاری امضای تفاهم نامه بین قوه قضائیه و سازمان رگولاتوری، در جمع خبرنگاران درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و راه اندازی آن در کشور اظهار داشت: اینترنت ماهواره ای پدیده ای است که نه تنها ما بلکه همه کشورهای دنیا با آن مواجه خواهند شد و باید این موضوع را بپذیریم. هدف اصلی این منظومه های ماهواره ای این است که اینترنت اشیا را در سراسر دنیا فراهم کنند چون عصر جدیدی است و بسیاری از مناطق به دلیل آنتن دهی موبایل شرایط  استفاده از اینترنت اشیا را ندارند و نقاط دور افتاده هستند. این فناوری همچنین  برای ایمنی ایجاد کردن در برابر حوادث زیست محیطی هم موثر است.

وزیر ارتباطات افزود: پروژه ای که در پارک ملی گلستان به سرانجام رسید از سال ۹۸ آغاز شده بود و دو سال طول کشید زیرا درخواست کننده پروژه و مانع پروژه سازمان محیط زیست بود. وقتی می خواستیم دکل در جنگل نصب کنیم با قوانین زیست محیطی مخالف بود.

آذری جهرمی ادامه داد: البته همواره آمریکا به خاطر خوی سلطه جویانه ای که در همه حوزه ها داشته است نه تنها در برابر کشور ما بلکه در برابر همه حوزه ها سعی دارد پلتفرم خود را توسعه دهد و اقتصاد حوزه دیجیتال را برای خود به صد درصد برساند. از مدت ها قبل به دنبال ابزاری برای بسط سلطه خود به ویژه در مسائل اقتصادی بوده است هرچند در ظاهر به دنبال آزادی و عدم سانسور هستند.

وی گفت: باید خود را در این شرایط تمهید کنیم، رویه برخی از سخت گیری هایی که در کشور انجام می شود باید اصلاح شود، برخی از آن ها باید به مردم تکیه شود. باید توجه کنیم که این تکنولوژی آمده است. البته مقررات سرزمینی هم برای استفاده از تکنولوژی های ماهواره ای داریم و هر کشوری بخواهد فعال شود اگر بخواهد حقوق بین الملل را رعایت کند باید از ما مجوز بگیرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در امر گسترش، سازمان فضایی هم به دنبال ایجاد منظومه ماهواره ای بوده و سند آن هم استخراج و طراحی های آن انجام شده، شرایط مذاکرات بین المللی در ان مدنظر قرار گرفته است تا ما هم به پروژه‌های منظومه های ماهواره ای که در دنیا درحال اجرا است بپیوندیم ولی نباید بترسیم بلکه باید خود را آماده کنیم که این فناوری فراگیر شود و در برابر اینکه این فناوری در کل دنیا گسترش خواهد یافت اعتماد به نفس داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


آذری جهرمی افزود: اگر این اتفاق بیفتد اقطعا تهدیدی برای ما نیست و از فرصت های آن استفاده خواهیم کرد. همانگونه که در این مدت علی‌رغم همه تحریم ها شرکت های حوزه فناوری در اقتصاد دیجیتال رشد کردند و انشالله بازهم رشد خواهد کرد.

وی انعقاد تفاهم نامه مابین وزارت ارتباطات و قوه قضائیه را توضیح داد: فرایند آگاهی بخشی از همین امروز آغاز می شود و براساس چارچوب محتوایی قوه قضائیه برای فرایند اطلاع رسانی آن وزارت ارتباطات کمک می کند. در راستای آگاهی بخشی و ارتقای دانش مردم نسبت به حقوق خودشان و قوانین مرتبط با ارتکاب جرم این فرایند از همین امروز آغاز می شود.

او اضافه کرد : همراه اول هم جزو امضاکنندگان است اما مدیرعامل این اپراتور جلسه ای در وزارت کشور داشت که نتوانست در مراسم انعقاد این تفاهم نامه حضور یابد.

وزیر ارتباطات درباره کلاهبرداری وست هم بیان کرد: با تنظیم مقررات صورت گرفته کلاهبرداری های وست متوقف شد ولی پرونده ها به دادسرا ارجاع شده و درحال پیگیری است.

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال های تلفن همراه در دوماه اخیر به علت قطعی برق بوده است یا خیر گفت: دوماه قبل فرایند هایی برای قطعی برق بود که متاثر کرده بود و همان زمان هم اطلاع رسانی شد. در موضوع کنکور بسیاری از داوطلبان امنیت روانی نداشتند و معتقد بودند سوالات لو می رود و تقلب می شود. موضوع مهمی است که به زندگی مردم گره خورده است. طبیعتا سازمان سنجش و وزارت علوم حساسیت به جایی دارند. برای اینکه به دلیل شرایط کرونایی امکان بازرسی بدنی برای نداشتن گوشی سخت بود درخواست برخی، غیرفعالسازی اینترنت در حوزه های امتحانی بود که اپراتورها به همین دلیل اینترنت را در حوزه ها محدود کردند و اگر روز گذشته اختلالی وجود داشته دلیل آن همین موضوع بوده است. البته راه حل این نیست. امیدواریم در سال آینده این موضوع را نداشته باشیم.

وی درباره وضعیت پیامرسان‌های داخلی برای جلوگیری از فیشینگ گفت: در فیشینگ فقط در پیامرسان های خارجی نیست حتی در پیامک که صد درصد بر بستر اپراتورها هست ممکن است فیشینگ رخ دهد. مطابق با سند شورای عالی فضای مجازی برای پیامرسان های داخلی مرکز داده را برپا کردیم و مصوباتی را برای اتصال متقابل صادر کردیم.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: از نظر حجم استفاده به ویژه در حوزه آموزش مجازی در زمان کرونا مراجعه به پیامرسان های داخلی بسیار افزایش یافت. همچنان موانعی وجود دارد که باید برای اطمینان بخشی به فعالین رسانه ای داخلی باید این مسائل حل شود و فعالان بتوانند بیایند در رسانه های داخلی فعالیت کنند. این امکانات فنی وجود دارد

آذری جهرمی افزود: درباره موتور جستجو هم ایرانسل و همراه اول دو پلتفرم خود را رونمایی کردند. بیشتر موتور جستجوهای متادیتایی هستند. تلاش های خوبی انجام شده و تا کنون توانسته اند بازارهای خوبی را جذب کنند و امیدواریم این بازارها بزرگ تر شود و بتوانیم از منافع اقتصادی آنها در کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت ابادان وصل کنید لطفااا پیگیری کنیییید
Iran (Islamic Republic of)
Meow
۱۸:۲۸ ۱۴ تير ۱۴۰۰
نه مجوز میخواد نه چیزی ما میخریم و استفاده می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
عبارت تمهیدات اینترنت یعنی چی؟!متظورش فیلترینگ وازدواج اینترنتی هست که مبادادختران اسیرداعش شوندوداعش مسلک شوندکه بافیلترینگ جلوی آن گرفته میشود.اگرفیلترینگ بد هست چراآمریکاسایت ایرانی رافیلترمیکند.نتیجه میگیریم که فیلترینگ موجب ارتقای امنیت جامعه میشودگرچه حس کنجکاوی افرادراتشویق میکندکه ازفیلترشکن استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
مصیب
۰۴:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سامانه جی پی اس فقط شصت ماهواره هست برای مکان یابی ولی استارلینک تا الان حدود سه هزار ماهواره فرستاده و قراره به دوازده هزار برسه و قطعا جای جی پی اس رو هم خواهد گرفت با مکان یابی دقیق تر. فقط قیمتش بالا هست و تو ایران به صرفه نیست
آخرین اخبار