نماینده فائو در ایران مطرح کرد؛

خسارت تخریب زمین، ۳ برابر ارزش بازار جهانی محصولات کشاورزی است

بودکر گفت: تخریب زمین ۳۰ درصد از خسارت سالیانه ۲۰ تریلیون دلاری اکوسیستم را تشکیل داده که سه برابر ارزش بازار جهانی‌ محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گرولد بودکر نماینده فائو در ایران در مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی، شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی را احیای سرزمین، بازسازی بهتر با سرزمینی بدون تخریب اعلام کرد و گفت: طی سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۲۲ تغییر کاربری زمین موجب خساراتی شده که به طور میانگین معادل ۲۰ تریلیون دلار برای خدمات سالیانه اکوسیستم است.

وی افزود: تخریب زمین به تنهایی ۳۰ درصد از این خسارت را تشکیل داده که معادل سه برابر ارزش بازار جهانی محصولات کشاورزی است.

نماینده فائو در ایران با اشاره به اینکه بیش از یک چهارم گاز‌های گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های مربوط به کشاورزی، جنگلداری و سایر کاربری‌های زمین ایجاد می‌شود، بیان کرد: تا سال ۲۰۵۰ پیش بینی می‌شود که محصولات زراعی جهان ۱۰ درصد و در برخی مناطق تا ۵۰ درصد کاهش خواهند یافت که این ۲ عامل توانایی ما را در تضمین امنیت غذایی و تغدیه پایدار برای جمعیت در حال رشد، در معرض خطر جدی قرار می‌دهد که تنها با افزایش سطح ترمیم و احیای زمین برای تغییر نظام‌های غذایی امکان پذیر خواهد بود.

بودکر ادامه داد: امسال بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان خسارات زیادی به بار آورده که در این میان کشور‌های در حال توسعه بیشترین آسیب را که شامل چالش‌های موجود درباره فقر، کمبود آب و موارد اضطراری مربوط به تغییرات اقلیمی است، متحمل شده اند.

این مقام مسئول کاهش آثار بحران‌های اراضی، اقلیمی و تنوع زیستی یا صرف هزینه برای احیای زمین، انرژی‌های تجدید پذیر، تنوع زیستی، مدیریت آب و پسماند، زیرساخت‌ها و بهره وری را از جمله منفعت‌های احیای زمین اعلام کرد و گفت: این امر مستلزم سیاست منسجمی است که برنامه ریزی پروژه‌های سرمایه گذاری، یارانه و مشوق‌های مالیاتی را در جهت رسیدن به این اهداف همسو سازد.

وی افزود: فائو به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و پیشبرد توسعه کشاورزی تاب آور، بر یافتن راه حل‌های طبیعی برای رسیدگی به چالش‌های پیچیده و همچنین تامین پایدار‌های نیاز ما تمرکز دارد.

نماینده فائو در ایران در پایان با بیان اینکه همه گیری ویروس کووید ۱۹ و اختلال ایجاد شده در اقتصاد جهانی امنیت غذایی و معیشت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند، تصریح کرد: فائو و دیگر نهاد‌های سازمان ملل که در ترویج اقدامات مرتبط با مدیریت پایدار اراضی به عنوان ابزاری برای بهبود معیشت مردم حهت افزایش تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیمی و خشکسالی از اجرای این کنوانسیون حمایت کامل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار