فناوری و فضا؛

ساخت دستگاه تولید ماسک سه بعدی به همت جوانان ایرانی/ اعزام ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه هوایی به مسکو

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« ساخت دستگاه تولید ماسک سه بعدی به همت جوانان ایرانی»، « تولید بومی گیت‌های کنترل تردد ضد عفونی کننده کرونا»، « آفات گلخانه‌ای با محصولات زیستی ایران‌ساخت کنترل شد»، «مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افتتاح شد»، «لنز‌های داخل گوشی، اختراعی بی نظیر برای حل مشکلات شنوایی»، «اعزام ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه هوایی به مسکو»، «سهم ایران از عناصر نادر خاکی چقدر است؟» همراه بود.

ساخت دستگاه تولید ماسک سه بعدی به همت جوانان ایرانی

صادق برسه مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جزئیات دستگاه  تولید ماسک‌های سه بعدی اظهار کرد: این دستگاه توسط جوانان  ایرانی طراحی و تولید شده است و علاوه بر تولید ماسک سه بعدی می‌تواند همزمان کش ماسک‌های سه بعدی و سه لایه را نیز وصل کند.  

برسه افزود: دستگاه ساخت ماسک‌های سه بعدی و سه لایه، تمام اتوماتیک بوده و می‌تواند در یک دقیقه بیش از ۳۰۰ ماسک را تولید کند که در یک روز کاری حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار ماسک تولید می‌شود. این محصول کاملا بومی بوده و تمام قطعات آن توسط همین شرکت دانش بنیان ساخته شده است و بعد از خراب شدن چندین دستگاه ساخت ماسک به این فناوری که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده دست یافتیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به واردات نمونه مشابه دستگاه ساخت ماسک‌های سه بعدی وسه لایه گفت: دستگاه ساخت این ماسک‌ها از کشور‌های دیگر وارد می‌شدند و علاوه بر نداشتن خدمات، کسی هم برای راه اندازی آن اقدام نمی‌کرد، زیرا به دلیل نداشتن کیفیت و کارایی پایین نمی‌توان ازنمونه‌های وارداتی این محصول بیش از حد استفاده کرد.

تولید بومی گیت‌های کنترل تردد ضد عفونی کننده کرونا

نوید ملکی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طراحی و تولید گیت‌های کنترل تردد و ضدعفونی‌کننده اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان بیش از ۵۰ نوع محصول در زمینه گیت‎های کنترل تردد را تولید کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود:  این دستگاه ضدعفونی کننده علاوه بر بومی بودن آن، توسط نخبگان ایرانی به تولید انبوه رسیده  و در اکنون در حال صادرات به چند کشور همسایه است. کشور‌های افغانستان، قرقیزستان، چک،   روسیه و کشور‌های اوراسیا خواستار دریافت گیت‌های ضدعفونی کننده شرکت ما هستند.

او افزود: گیت ضدعفونی کننده محصولی است که در ابتدا میکروب  یا ویروس را از روی چکمه یا کفششستشو می‌دهد و در مرحله دوم خشک کرده و در مرحله آخر کف کفش را ضدعفونی می‌کند؛ بعد از اتمام این مراحل دستگاه برای ضدعفونی دست‌های فرد اقدام می‌کند.

آفات گلخانه‌ای با محصولات زیستی ایران‌ساخت کنترل شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  آفات گلخانه‌ای با محصولات زیستی ایران‌ساخت کنترل شد. این طرح با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت دانش‌بنیان عوامل مهار زیستی هگمتانه به سرانجام رسید.  

پیش از تولید این محصولات حدود سال ۹۶ سطح کنترل بیولوژیک و تولید محصول سالم در گلخانه‌های کشور ۴۲ هکتار بود. این عدد طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ نیز تغییری نکرد. ولی به دلیل کیفیت مطلوب و بالای محصول تولیدی این شرکت، در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد، تهران، لرستان، همدان، کرمانشاه و ... که در دست بخش خصوصی است، نیاز خود به عوامل بیولوژیک را از این شرکت تامین کردند.

تعدد سم‌پاشی در گلخانه‌ها منجر به تولید محصول ناسالم و در نهایت به خطر افتادن سلامت جامعه مصرف‌کنندگان می‌شود، بر همین اساس یافتن راه‌های کم‌خطرتر یک ضرورت انکارناپذیر است. یکی از روش‌های موثر و سالم برای تولید محصول سالم، استفاده از عوامل کنترل کننده طبیعی یا حشرات و کنه‌هایی است که می‌توانند از آفات گلخانه‌ای تغذیه کنند. این روش می‌تواند راهی مطمئن برای مبارزه با آفات گلخانه‌ای باشد.

مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افتتاح شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  نخستین مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بعد از ظهر امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای وهمچنین روسای استانی، روسای مراکز، مدیران و اساتید دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس،   در محل دانشکده دکتر شریعتی تهران افتتاح شد.

ستاری در این مراسم با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت گیری مناسبی را در زمینه اشتغال و کسب و کار انجام داده و در راستای توسعه مراکز نوآوری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است بیان کرد: در گذشته مسیری نبود تا دانشجویان این دانشگاه شرکت‌های خود را تاسیس کنند. در حال حاضر خرسند و خوشحالم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد جدیدی که در زمینه تجاری سازی آموزش‌ها و توسعه‌ی مراکز فناوری دارد توانسته این راه را برای دانشجویان خود سهل نماید تا آینده سازان کشورمان بتوانند در کنار یادگیری مهارت، مسیر خود برای کارآفرینی ادامه دهند.

آقا محمدی نیز در این مراسم اظهار کرد: شکل گیری این مراکز، محلی برای توانمندسازی و تحول می‌باشد که می‌تواند منطقه جنوب تهران را متحول سازد، به خصوص اینکه این مرکز ویژه خانم‌ها است. دانشجویان و فارغ التحصیلان آموزش دیده این مراکز، مناسبترین افراد و نیروی کار برای فعالیت‌ها به ویژه در زمینه مد و لباس هستند و می‌توانند نقش موثری را در ایجاد و گسترش فرهنگ پوشش ایران اسلامی داشته باشند.

لنز‌های داخل گوشی، اختراعی بی نظیر برای حل مشکلات شنوایی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از سبق نیوز، دلایل زیادی از جمله سر و صدای بیش از حد، کاهش شنوایی، انقباض رگ‌های خونی و پیری وجود دارد که ممکن است منجر به رنج مداوم با کاهش شنوایی شود.

برای حل این مشکلات، شرکت آلمانی "فیبروسونیک" یک گوشی جدید و ابداعی مجهز به بلندگوی داخلی را اختراع کرده است که مستقیماً روی پرده گوش قرار می‌گیرد و توانایی بالایی در حل مشکلات شنوایی دارد.

طبق گزارش انجمن کم شنوایان آلمان، حدود ۱۵ میلیون آلمانی از کم شنوایی رنج می‌برند. در بسیاری از موارد، سمعک‌های معمولی می‌توانند توانایی شنوایی را بهبود بخشند و مشکلات زندگی روزمره را کاهش دهند.

اما در بیشتر سمعک‌های متداول، تقویت کننده در داخل کانال گوش فرد استفاده کننده قرار دارد. این منجر به انحراف صدا می‌شود که می‌تواند کیفیت صدا را مختل کند. میکروفون در پشت گوش قرار می‌گیرد و در برابر تداخل صدا مانند باد آسیب پذیر است.

اعزام ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه هوایی به مسکو

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  ۲۹ تیر تا ۳ مرداد همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی هوا فضای «ماکس ۲۰۲۱»، کشور روسیه میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان است. نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور دارد.

شرکت‌های دانش بنیان با حضور در این نمایشگاه در کنار آشنا شدن با زیست‌بوم فناوری و نوآوری و زیرساخت‌های فناورانه روسیه و دیگر کشور‌های شرکت کننده در این نمایشگاه، دستاورد‌های دانشی و تخصصی خود را نیز به نمایش می‌گذارند تا با معرفی توانمندی‌های خود مشتریانی از این کشور‌ها برای محصولات و خدمات خود پیدا کنند.

دیگر دستاورد این سفر فناورانه، امضای پروتکل همکاری با وزارت صنعت و تجارت روسیه است که می‌تواند مسیر صادرات محصولات ایران‌ساخت به این کشور را تسهیل کند و توانمندی‌های فناورانه ایران را به دروازه بازار‌های جهانی برساند. کشوری که سابقه همکاری و تعامل تاریخی با ایران دارد و یکی از شرکای تجاری و اقتصادی دیرینه و قابل اعتماد برای کشورمان محسوب می‌شود.

سهم ایران از عناصر نادر خاکی چقدر است؟

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  تا همین دهه اخیر، عناصر نادر خاکی توسط قشر بسیار اندکی از مردم شناخته شده بودند. دانشمندان، پژوهشگران و فناوران علوم زمین با آگاهی از ویژگی‌های ناب و منحصر به فرد این عناصر در مسیر توسعه روش‌های اکتشاف، شناخت زمینه‌های غنی از این عناصر و گسترش فناوری فراوری و استحصال این عناصر گام برداشتند.

از اواخر دهه ۱۹۹۰، چین ۸۵ تا ۹۵ درصد از نیاز کل جهان را به عناصر نادر خاکی تأمین کرده است؛ از سال ۲۰۱۰، اما چین قصد خود را برای کاهش صادرات این عناصر اعلام کرد. همزمان با این موضوع، توجه سایر کشور‌ها به روش‌های فناورانه و تجهیزات پیشرفته استحصال عناصر نادر خاکی به میزان قابل توجهی گسترش یافته است.

بر مبنای مطالعات نقشه‌برداری زمین شناسی آمریکا، مخازن تولید اکسید‌های فلزات نادر خاکی در حدود ۱۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ گزارش شده است؛ بیش‌ترین سهم از این عناصر، به چین اختصاص دارد؛ سایر کشور‌های مطرح شامل ایالت متحده آمریکا، استرالیا، هند و مالزی هستند. در این میان سهم سایر کشور‌ها از کل ذخیره به حدود ۲۵ درصد می‌رسد.

گروه عناصر نادر خاکی شامل ۱۷ عنصر است که از میان آن‌ها، ۱۵ عنصر در گروه لانتانیدها، اسکاندیوم و اتریوم است. عناصری که نقشی مهم در بسیاری از محصولات و فناوری‌های پیرامون ما ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار