۷۸ درصد از مهارت آموزان استان بوشهر شاغل شده‌اند/ نیروگاه اتمی بوشهر به تعهد‌های خود عمل نکرد

مدیر آموزش کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: سالانه ۲۰هزار بوشهری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را یاد می‌گیرند و ۷۸درصد از مهارت آموزان شاغل شده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالمجید دراهکی مدیر آموزش کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با گرامیداشت هفته مهارت آموزی، بیان کرد: با وجود همه تنگنا‌های مالی، امسال با همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی هشت میلیارد تومان برای به روز کردن تجهیزات کارگاهی فنی و حرفه‌ای این استان به تصویب رسیده است. پارسال نیز چهار میلیارد تومان اعتبار در بخش خرید تجهیزات کارگاهی در استان بوشهر هزینه شد.

او ادامه داد: با توجه به توسعه فناوری‌ها، نوسازی تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای از جمله چالش‌های استان بوشهر است که باید به آن توجه کرد. همچنین با توجه به تورم موجود اعتبارات دولتی در این زمینه کافی نیست به همین دلیل مشارکت خیران در این بخش ضروری است.

خانواده‌ها می‌خواهند فرزندانشان شغل دولتی داشته باشند!

مدیر آموزش کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر تلاش خانواده‌ها برای اشتغال فرزندانشان در بخش دولتی را از جمله چالش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: به دلیل این دیدگاه امروز بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در استان بوشهر خالی است و نیاز به نیروی فنی و متخصص دارد.

دراهکی تاکید کرد: با توجه به وجود مربی و تجهیزات کارگاهی و رایگان بودن این آموزش‌ها در بخش دولتی، لازم است مردم توجه بیشتری به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته و به جای تلاش برای کسب مدرک‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر به دنبال مهارت آموزی فرزندان خود باشند.

تدوین سند توسعه مهارت آموزی در استان بوشهر

او با اشاره به تدوین سند توسعه مهارت آموزی در استان بوشهر گفت: پیرو این سند، سه سند تخصصی شامل تخصصی توسعه نفت، گاز و پتروشیمی، مهارت آموزشی در حوزه دریا، شیلات و آبزیان و مهارت آموزش حوزه کشاورزی در این استان تدوین شده است.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای بوشهر گفت: اکنون در بخش انرژی ۲۱۰، در حوزه دریا و شیلات ۵۰ و در حوزه کارآفرینی و تامین مالی نیز ۱۰ استاندارد آموزشی تعریف شده است.

راه اندازی مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه

دراهکی عنوان کرد: تا قبل از سال ۹۲ هیچ مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان عسلویه تعریف نشده بود اما اکنون ساختمان مرکز ملی مهارت آموزشی گاز کشور در عسلویه تملک شده و از ۶میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته برای تامین تجهیزات،  ۲ میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته است.

او دومین مرکز آموزش تخصصی تربیت مربی کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در کنگان را از دیگر اقدام‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر دانست که با سه میلیارد تومان اعتبار در دست راه اندازی است.


بیشتر بخوانید


مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر به راه اندازی نخستین مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در سه بخش در شهرستان دیر اشاره کرد و افزود: برای اجرای این طرح ۹ میلیارد تومان اعتبار تعریف شده که تاکنون چهار میلیارد تومان تخصیص یافته و با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر مهارت‌های مورد نیاز پارس جنوبی را یاد گرفتند

دراهکی بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌‌های فنی و حرفه‌ای با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از جمله مصوبه‌های دور نخست سفر هیئت دولت به استان بوشهر است که بر پایه این تفاهم نامه متناسب با نیاز این صنعت باید در مدت پنج سال زمینه آموزش ۹ هزار نفر بومی در این استان فراهم شود.

او افزود: این تفاهم نامه در زمان حاضر برای ششمین سال در دست اجرا است و تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر توانمند شده‌اند و بر اساس ارزیابی صورت گرفته ۷۰ تا ۷۵ درصد از این تعداد در منطقه ویژه، در بخش دولتی و یا به صورت کارآفرینی مشغول به کار هستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دیگری در زمینه تأمین و معرفی کارآفرینان، اعلام کرد: ۱۱۰ حرفه مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این سند مشخص شده که این منطقه متعهد است خدمات خویش را از کارآفرینان فنی و حرفه‌ای دریافت کند.

نیروگاه اتمی بوشهر به تعهد‌های خود عمل نکرد

دراهکی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه فنی و حرفه‌ای با نیروگاه اتمی بوشهر گفت: بر پایه این تفاهم‌نامه زمینه آموزش هشت هزار نفر در ۱۹ حرفه متناسب با نیاز نیروگاه اتمی بوشهر باید فراهم می‌شد که تاکنون نیروگاه اتمی به هیچ یک از تعهد‌های خود از جمله تامین تجهیزات، پرداخت نقدی و توسعه کارگاه‌های مهارت آموزی در این استان عمل نکرده است.

او بیان کرد: با این وجود فنی و حرفه‌ای بوشهر هزار و ۷۰۰ نفر را آموزش داد و از این جمعیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بخش‌های مختلف به کارگیری شدند.

مرکز آموزش هتل‌داری بوشهر ۳۰ درصد پیشرفت دارد

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه مرکز آموزش هتل‌داری و بوم‌گردی جنوب کشور در بوشهر با مشارکت بخش خصوصی در حال ایجاد است، افزود: این مرکز اکنون ۳۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

دراهکی همچنین ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رونق روستا‌ها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها مهارت آموزی جوانان این مناطق است که در همین خصوص در ۱۲۰ روستا ۱۳۵ کارگاه آموزشی راه اندازی می‌شود.

او با اشاره به برنامه ریزی برای راه‌اندازی ۲۰ مرکز جوار صنایع در استان بوشهر گفت: قرار است از این تعداد پنج مرکز در هفته ملی مهارت و ۱۵ مرکز دیگر نیز تا پایان سال بهره‌برداری شوند.

رتبه نخست بوشهر در آموزش مهارت به سربازان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر یکی از دستاورد‌های مهم دولت را در بخش مهارت آموزی وارد کردن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به  پادگان‌ها عنوان کرد و افزود: استان بوشهر از سه سال قبل تا به حال در این حوزه مقام اول را کسب کرده است.

دراهکی گفت: اکنون ۱۴ مرکز آموزش محیط کار واقعی در پادگان‌های استان راه اندازی شده است، بر این اساس از سال ۱۳۹۷ تاکنون سالانه به صورت میانگین ۲ هزار دوره در این مراکز برای سربازان وظیفه ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: همچنین برای نخستین بار مسابقه‌های مهارت آموزی در ۲ رشته جوش و برق در این استان برای سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح برگزار شده است.

او ادامه داد: افزون بر این، بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با دانشگاه‌های استان بوشهر مراکز آموزش محیط کار واقعی راه اندازی شده است و سالانه به صورت میانگین هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۶۰۰ دانشجو در کنار رشته دانشگاهی خود با فراگیری آموزش‌های لازم گواهینامه مهارتی دریافت می‌کنند.

۷۸ درصد از مهارت آموزان استان بوشهر کار می‌کنند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اعلام کرد: بیش از ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.

دراهکی افزود: در زمان حاضر نزدیک به ۵ هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگ و هنر، خدمات و صنعت طراحی شده که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استاندارد‌های آموزشی را دارد، اما با عنایت به زیرساخت‌های موجود، طرح تکاپو و سند مهارت آموزشی، از این شمار ۶۰۰ تا ۷۰۰ حرفه در این استان آموزش داده می‌شود.

او بیان کرد: فنی و حرفه‌ای بیشتر از ۱۵ جامعه هدف در دولت دارد که از این افراد پنج قشر شامل دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه و صدمه دیدگان اجتماعی و گروه‌های در معرض صدمه قشر‌های جدیدی هستند که به این جامعه اضافه شدند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود، سالانه به صورت میانگین ۲۰ هزار نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در ۱۵ مرکز دولتی و ۲۰۰ مرکز خصوصی با حضور ۵۸۰ مربی در استان بوشهر فرا می‌گیرند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.