پیشتازی استان قزوین در اهدای سلول‌های بنیادین

مدیرکل انتقال خون با قدردانی از مردم نوعدوست استان از پیشتازی قزوین در اهدای سلول‌های بنیادی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مریم مدرسی مدیرکل انتقال خون استان در نشست خبری به مناسبت چهل و هفتمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون، با اشاره به اوج گیری پیک پنجم کرونا در استان قزوین، گفت: مردم تنها منبع خون هستند و با حس همنوع دوستی خود این ودیعه را در نزد سازمان انتقال خون برای نجات جان انسان‌ها به امانت می‌گذارند.

مدرسی با بیان اینکه مدت زمان مصرف خون و فرآوره‌های خونی کوتاه است، خاطرنشان کرد: محصول پلاکت، سه روزه باید مصرف شود و گلبول قرمز فشرده نیز حداکثر ۳۵ روز و پلاسما تا سه سال با دمای منفی ۳۵ درجه امکان نگهداری دارد.

وی با بیان اینکه ضایعات خونی امری اجتناب ناپذیر است، افزود: سال گذشته میزان ضایعات خون یک و نیم درصد بود و اداره کل انتقال خون استان قزوین در ردیف استان‌های برتر کشور بود.

مدرسی با تأکید بر اینکه استان در زمینه اهدای سلول‌های بنیادین پیشتاز است، تصریح کرد: سال گذشته ۴۷۰ مورد پلاسمای خون در استان اهدا و جان بسیاری از شهروندان نجات داده شد.

وی افزود: اداره کل انتقال خون استان قزوین در زمینه هموژیلانس (مراقبت از اهداکنندگان پس از اهدای خون)، نیز در کشور پیشتاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.