رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:

دفاتر معاملات املاک حق پیش فروش آپارتمان را ندارند

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت:دفاتر معاملات املاک حق تنظیم مبایعه نامه یا قرارداد پیش فروش آپارتمان را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه بررسی وضعیت اجرای قانون پیش فروش ساختمان و آپارتمان و مشکلات اجرایی آن گفت: یکی از درگیری‌های دستگاه قضایی، پیش فروش آپارتمان هست که متاسفانه نظارت دقیقی به اجرای این قانون انجام نمی‌گیرد که عمدتاً موجب نارضایتی مردم هست. قانون پیش فروش یک متولی دارد و آن اداره راه و شهرسازی در هر استان می‌باشد.

عتباتی ادامه داد: دفاتر معاملات املاک حق تنظیم مبایعه نامه یا قرارداد پیش فروش آپارتمان را ندارند، فرقی هم نمی‌کند در هر قالبی باشد و این وظیفه دفاتر اسناد رسمی است و بنگاه‌های املاک فقط می‌توانند کار‌های ابتدایی و مشاوره را ارائه نمایند و کار اصلی در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌پذیرد.

رئیس شورای قضایی استان افزود: برای پیش فروش آپارتمان حق تبلیغ هم وجود ندارد، ولی متاسفانه دیده می‌شود هنوز مالکیت زمین تثبیت نشده است، واحد‌های بدون وجود خارجی به فروش رفته اند و طبیعتاً مشکلات بعدی برای مردم بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: پیش فروش‌هایی که در بنگاه‌های املاک انجام شده است اکثراً ناقص و دارای ایرادات قانونی هستند که در مقام عمل مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد می‌کنند به همین دلیل از مسئولین مربوطه به نظارت بنگاه‌های املاک می‌خواهیم به جد این موضوع را پیگیری و اقدامات پیشگیرانه را معمول نمایند تا این همه مردم به مشکل نیفتند.

رئیس کل دادگستری استان در پایان نقش صدا و سیما و رسانه‌ها را در آگاهی مردم از حقوق خود بسیار موثر دانست و گفت: از صدا و سیما و همه رسانه‌ها می‌خواهیم اطلاع رسانی را برای آگاه سازی مردم معمول نمایند تا مردم با اطلاع از حق و حقوق خود معامله کنند و بدانند که در چنین معاملاتی به کدام مرجع مراجعه نمایند.

مجیدی دادستان مرکز استان و سایر اعضای حاضر در جلسه نیز فراخور موضوع جلسه به بیان مطالبی پرداختند و اعضای جلسه به صورت مفصل در خصوص دستور جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند که نهایتاً مقرر شد با تشکیل اکیپ بازرسی متشکل از نمایندگان دادستانی، اتحادیه مشاورین املاک، وزارت صمت، اداره کل ثبت اسناد و املاک و اداره کل راه و شهرسازی وشهرداری واحد‌های صنفی غیرمجاز و متخلفی که برای مردم مشکل درست می‌کنند پلمپ و موارد تخلفی که مرتکب شده اند به مراجع قضایی معرفی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.