رئیس سازمان نظام پرستاری:

۱۲۰ پرستار بر اثر کرونا جان باختند/ دولت سیزدهم به موضوع جذب پرستاران ورود کند

میرزابیگی گفت: از دولت جدید خواهان رسیدگی به موضوع عدم جذب پرستاران با وجود صدور مجوز استخدام هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشت خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: از ایثارگری‌های کادر درمان و خبرنگاران عرصه سلامت بخاطر جان فشانی آن‌ها در دوران کرونا تقدیر و تشکر می‌کنیم.

او افزود: تاکنون ۱۲۰ پرستار و ۱۴۰ نفر از گروه‌های غیرحرفه‌ای وابسته به نظام پرستاری در دوران کرونا جان خود را از دست داده‌اند.   البته حدود ۱۲۵ هزار پرستار هم در رأس خدمت رسانی مبتلا شده و از چرخه درمان خارج شدند. خوشبختانه بعد از واکسیناسیون ما شاهد کمترین مرگ و میر در بین جوامع پرستاران بودیم.

میرزابیگی ادامه داد: طبیعی است که عرصه خبر و خبرنگاری با وجود کرونا می‌تواند قیاس جالبی باشد. زیرا عرصه خبر و خبررسانی ستون‌های اصلی یک جامعه خبری است که اگر خبرنگاران نباشند، انگار راه تنفس فرد بسته شده است. با وجود خبرنگاران فعال و پویا خبر باعث می‌شود آفت‌های بی خبری گرفتار نشویم.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: در حال حاضر دوره پنجم سازمان نظام پرستاری تشکیل شده است. در این دوره ما کاملا بر روی سازمان نظام پرستاری متمرکز شده ایم. موضوعاتی که کاملا بر آن‌ها متمرکز شده‌ایم  سیاسی، حرفه‌ای و صنفی و براساس  اهداف علمی  است که برگرفته از متن مشکلات نظام پرستاری بوده که  به صورت هوشمندانه مسائل خود را پیگیری می‌کنند. در این راه باید با تشکیل شورا‌هایی به دنبال راه حل مناسب باشیم تا بتوانیم مشکلات را  رفع کنیم.

او گفت: آن چه که برای ما مهم خواهد بود، سطح نتیجه گیری‌ها و نیاز واقعی کارکنان سلامت است.  

میرزابیگی تصریح کرد: اولین مشکلی که از شروع بحران کرونا در نظام پرستاری با آن مواجه بودیم، کمبود نیرو است. نبود نیرو به اندازه کافی، پرستاران را خسته و فرسوده می‌کند. باید به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل ۲ نفر در ۲۴ ساعت داشته باشیم. 

او ادامه داد: البته در طول یک سال گذشته بحث کمبود به شدت دیده می‌شد. زمانی که ما پیگیر کمبود‌ها بودیم، استخدام‌ها به خوبی صورت نگرفت، برای مثال ۵۱ هزار نفر درخواست کردیم، اما تنها ۸ هزار نفر به کادر درمان اضافه شدند.

او گفت: این موضوع برای ما و مردم مهم است که مجوز‌های استخدامی کجا رفت؟، از دولت جدید خواهان رسیدگی به این موضوع هستیم. تامین نیروی پرستار باید به سمت استاندارد‌های خودش حرکت کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: تقاضا داریم که مسئولان پاسخگوی مسائل این روزهای نظام سلامت باشند و با مردم و کارکنان نظام سلامت تعامل داشته باشند.

او افزود: در حال حاضر خدمات درمانی بسیار گران شده و بازدهی به مردم راضی کننده نیست. استاد تمام ها و متخصصان در رده های مدیریتی و سطح بالا مشغول به فعالیت هستند اما نیروهای کارشناسی ارشد و دکتری غیر پزشکی متخصص ما هیچ پست و مسئولیتی ندارند.

میرزابیگی گفت: به دلیل وضعیت کرونا و صلاح دید ستاد مقابله با کرونا، هر بار شاهد تعطیلی هایی هستیم اما نتیجه این تعطیلی‌ها پر شدن تخت بیمارستان ها و فشار کاری مضاعف پرستاران است. اصل در قانون بهره وری در شب و ایام تعطیل کادر درمان باید ضریب بخورند در سایر کشورها این ضریب ۳ است یعنی یک ساعت کار در شیفت های کرونایی برابر با سه برابر کار در بخش های عادی و غیر کرونایی است به همین دلیل لازم است اگر ما در ایام عادی ضریب یک و نیم را برای پرستاران اعمال می‌کنیم حداقل در ایام کرونا این ضریب را دو برابر کنیم اما باز هم مشاهده می شود که عده ای از مدیران شیفت های عادی هم برای آنها حساب نکرده و اضافه کار پرستاران را نیز به طور کامل پرداخت نمی‌کنند که این منجر به نارضایتی پرستاران می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: بیمارستان‌های دولتی نباید بنگاه‌های اقتصادی باشند و ترازهایشان مثبت باشد زیرا مردم از پرداخت هزینه‌های نظام سلامت عاجز می شود به همین دلیل باید تفکیک بین بیمارستان های خصوصی و دولتی به وجود بیاید.

او گفت: واکسیناسیون بستگان درجه یک کلیه مدافعان سلامت باید هر چه سریعتر انجام شود تا پرستاران بتوانند با جرئت، قدرت و انگیزه بیشتری به مردم خدمت کنند و نگرانی فکری برای خانواده شان نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
این پرستارا همه پیرو پاتالایی که میان واکسن میزنن رو کرونایی میکنن چون ازدحام ایجاد میکنن و تهویه هم ضعیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
صد هزار نفرم ازمردم مردن