بایدن: حملات طالبان، سبب تغییر در برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نمی‌شود

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیست، گفت: برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با وجود حملات طالبان تغییری نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با حضور در کنفرانس خبری به تحولات اخیر افغانستان اشاره و تاکید کرد: از تصمیم خروج از افغانستان پشیمان نیستم.

وی در این راستا با اشاره به حملات گسترده طالبان و تغییر برنامه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: برنامه خروج نظامیان ما تغییر نخواهد کرد.

بایدن با بیان اینکه آمریکا در ۲۰ سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است افزود: ما علاوه بر این هزینه اقدام به آموزش و مجهز کردن بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیرو‌های افغانستانی در افغانستان کرده ایم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: در حال حاضر مقامات کشور افغانستان باید گرد هم آمده و خود برای کشورشان تصمیم بگیرند و برای آن بجنگند.

وی با اشاره به پایبندی آمریکا به تعهدات خود درباره افغانستان از طریق حمایت هوایی و فعال کردن نیروی هوایی این کشور، گفت: با توجه به این که تعداد نیرو‌های نظامی کشور افغانستان، از طالبان بیشتر است، آن‌ها باید برای پیروزی خود بجنگند.

پیش از این نیز، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اظهاراتی در کنفرانس خبری پنتاگون نسبت به اوضاع حاکم در افغانستان هشدار داد و گفت: وضعیت در افغانستان در مسیر صحیحی نیست و آمریکا همچنان به حمایت از نیرو‌های دولتی افغانستان ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: این حمایت ادامه دارد، اما تمرکز ما در حقیقت تکمیل و پایان یافتن خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری است و این امر و حمایت ما از نیرو‌های امنیتی افغانستان با حملات هوایی امکان پذیر است، زیرا ارتش افغانستان بر طالبان برتری دارد.

کربی افزود: ارتش افغانستان باید از برتری خود در مقابل طالبان استفاده و رهبری خود را اعمال کنند و درصورتی که نیرو‌های امنیتی افغانستان در برابر طالبان جنگی انجام ندهند، آمریکا قادر نیست کمک چندانی در این راستا کند.

روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان پس از امضای «توافقنامه صلح» آغاز شده است.

آمریکا و ناتو پس از چند سال حضور در خاک افغانستان در حالی به دنبال خروج از خاک این کشور هستند که شبه نظامیان طالبان در ماه‌های گذشته بخش‌های زیادی از شهر‌ها و روستا‌های این کشور را دوباره به کنترل خود درآوره اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار