واگذاری ۲۱۷ دستگاه کشاورزی به بهره برداران

از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۷ دستگاه تجهیزات کشاورزی به بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی واگذار شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سیامک شفایی رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: در این مدت ۷۱ دستگاه تراکتور، ۱۴۰  دستگاه تجهیزات مکانیزاسیون زراعت و ۶ دستگاه تجهیزات مکانیزاسیون باغبانی به بهره برداران این استان واگذار شده است.

سیامک شفایی افزود: در مجموع ۲۶۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با دوره بازپرداخت پنج ساله برای خرید این تجهیزات به بهره برداران استان پرداخت شده است.

او بیان کرد: ۸۰درصد از هزینه خرید این تجهیزات با استفاده از تسهیلات بانکی و ۲۰ درصد نیز سهم آورده بهره برداران است.

شفاعی گفت: به طور متوسط ۳۵۰ میلیون تومان به هر متقاضی تسهیلات یارانه دار بانکی برای خرید تراکتور و سایر تجهیزات پرداخت شده است.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سال ۱۳۹۹ نیز ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار به کشاورزان استان پرداخت شد.

شفایی بیان کرد: با این اعتبار ۳۰۵ دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین با قیمت دولتی ( بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار ) ،۱۲دستگاه کمباین بزرگ غلات، بیش از ۶۰۰ دستگاه سایر ماشین های کشاورزی حفاظتی، کاشت، داشت، زراعی، باغبانی و حوزه های آبزی پروری و دام در قالب سهمیه بندی های مختلف کشوری به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد برای نوسازی ناوگان ماشینی پرداخت شد.

او گفت:  میزان بهره گیری از ماشین های کشاورزی در استان امسال نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

شفایی افزود: هم اکنون ۱۳ هزار دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد  و ۱۴۰ دستگاه کمباین بزرگ مهاجر در مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات کشاورزی استان به کار گرفته می شود. 

افزایش سرعت، دقت، بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک، جذابیت کشاورزی برای جوانان، جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها، افزایش قابل ملاحظه درآمد کشاورزان، کاهش محسوس هزینه کارگری و کار طاقت فرسای کشاورزی و کاهش هزینه تولید از مزایای توسعه تجهیزات مکانیزاسیون محسوب می شود.

در زمان حاضر ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

سالانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی،۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که افزایش تولید ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر شود.

 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.