مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

طرح‌های آب و خاک خراسان شمالی ۲هزار و ۴۳۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

ابراهیم سیدی گفت: ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و خاک در استان نیاز است تا بتوان تنش آبی را در کشتزار‌ها برطرف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد  سیدابراهیم سیدی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : منابع آبی استان از آب‌های سطحی تامین می‌شود که خشکسالی موجب کاهش دبی و محدود شدن این منابع در بخش کشاورزی شده و به همین منظور نیاز است تا با برنامه ریزی جامع نسبت به افزایش بهره وری از وضعیت موجود و حفظ منابع آبی در دستور مدیریت خشکسالی قرار گیرد.


بیشتر بخوانید 


او از جمله راهکار‌های کاهش اثرات خشکسالی را اجرای طرح‌های با ماهیت افزایش بهره وری و افزایش راندمان آبیاری دانست و گفت: در این راستا اجرای طرح‌های نظیر ساخت کانال‌های آبیاری و انتقال آب با لوله، احیا و مرمت قنوات، اجرای طرح‌های کوچک تامین آب با ساخت استخر، بند، ایستگاه و پمپاژ آب و سامانه‌ها آبیاری نوین ضروری است.

سیدی گفت: اعتبارات طرح‌های آبیاری نوین از منابع ملی تامین می‌شود که برای مرمت و بهسازی طرح‌های آبیاری قابل هزینه نیست.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به کاهش اعتبارات استانی و عدم امکان اجرای طرح‌های پیش بینی شده در برنامه، لازم است اجرای این طرح‌ها در قالب اعتبارات ملی مقابله با خشکسالی تامین اعتبار شود.

او افزود: برای ساخت و مرمت کانال آبیاری عمومی به میزان ۱۵۰ کیلومتر بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت خطوط انتقال آب با لوله در سطح ۱۵۰ کیلومتر ۴۵۰ میلیارد ریال، برای احیا و مرمت قنوات به طول ۶۰ کیلومتر ۱۸۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت زیر ساخت‌های طرح‌های آبیاری نوین و مرمت سامانه‌های آبیاری نوین در سطح ۲۰۰ هکتار به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال، ساخت و مرمت طرح‌های تامین آب در سطح ۱۳ میلیون متر مکعب به میزان ۶۵۰ میلیارد ریال و ساخت استخر ذخیره آب به تعداد ۱۰۰ استخر به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

او با بیان اینکه ۵۰ درصد از کشتزار‌های آبی و باغی استان با تنش آبی مواجه است، گفت: این وضعیت به علت کاهش بارندگی‌ها ایجاد شده است در حالیکه ۵۶ درصد آبیاری بخش کشاورزی استان از آب‌های سطحی است.

سیدی گفت: حجم آب چشمه ها، قنات‌ها و آورده رودخانه‌ها کاهش یافته است که هم اینک تداوم خشکسالی در این خطه حوزه کشاورزی را سخت کرده است.

تنتهای پیام/ه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.