گفتگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد اروپایی و آسیایی درباره تحولات افغانستان

وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی تلفنی به بحث و تبادل نظر با مقامات ارشد اروپا و آسیا درباره تحولات اخیر افغانستان پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در گفتگویی تلفنی درباره وضعیت افغانستان پس از خروج اشرف غنی، رئیس جمهور سابق این کشور، با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «وضعیت افغانستان و تغییر دولت آن» محور گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بوده است.

به گفته این وزارتخانه، سرگئی لاوروف، همتای آمریکایی خود را از دیدگاه‌های روسیه درباره وضعیت افغانستان  و تماس‌های سفارت مسکو با نمایندگان همه نیرو‌های سیاسی کلیدی در این کشور آگاه کرد. 

آنتونی بلینکن نیز به نوبه خود با لاوروف درباره اقدامات دولت آمریکا در زمینه تخلیه کارکنان سفارت آمریکا و وظایف فوری بشردوستانه کشورها با توجه به وضعیت فعلی افغانستان، سخن  گفت.

وزارت خارجه روسیه پس از این مکالمه تلفنی اظهار کرد:‌ لاوروف و بلینکن توافق کردند که مشورت با مشارکت همه طرف‌های مربوطه را برای ارتقای گفتگو درباره تحولات افغانستان پس از تغییر قدرت در این کشور ادامه دهند.

این وزارتخانه همچنین اطلاع داد: دو دیپلمات ارشد آمریکا و روسیه توافق کردند که با مشورت نمایندگان چین، پاکستان و سایر کشور‌های مرتبط و سازمان ملل متحد شرایطی برای ایجاد یک گفتگوی فرا افغانستانی جدید فراهم کنند.

همچنین آنتونی بلینکن در گفتگویی جداگانه با دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس نیز درباره تحولات اخیر افغانستان گفتگو کرد.

راب در صفحه توییتر خود نوشت: بحث مفیدی با بلینکن درباره افغانستان داشتیم. اولویت فوری ما اطمینان از امنیت اتباع ما و کسانی است که در بیست سال گذشته از کار ما حمایت کردند.

وی افزود: ما همچنین در مورد لزوم هماهنگی بین المللی برای جلوگیری از قدرت طالبان و رسیدگی به مردم افغانستان بحث کردیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه تماس های تلفنی خود در مورد تحولات افغانستان با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی صحبت کرد.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بر  تصمیم واشنگتن برای تامین امنیت شهروندان آمریکایی و کمک به افغان های آسیب پذیر تأکید کرده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار