مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو:

بودجه فناوری نانو با کاهش قابل توجهی مواجه است

رضایت گفت: بودجه فناوری نانو با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است که عدم توجه به این مسئله می‌تواند منجر به کند شدن حرکت در این حوزه شود.

سیدمهدی رضایت مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص صادرات محصولات فناورانه نانو برای کشور اظهار کرد: محصولات هایتک از جمله محصولات فناوری نانو، ارزش افزوده بالایی نسبت به سایر محصولات برای تولیدکننده آن دارند، بنابراین با صادرات آن‌ها امکان ارز آوری بیشتری نسبت به محصولات خواهیم داشت و همچنین با توانمند شدن در این حوزه علاوه بر فراهم شدن برای رقابت با دیگر کشور‌ها می‌توانیم بر بخش‌های دیگر اقتصاد هم تاثیر بگذاریم و باعث افزایش بهره وری و شکوفایی آن‌ها شویم.

او افزود: اولویت اصلی سند دوم راهبردی نانو بر توسعه صنعتی فناوری نانو با تاکید بر ورود به بازار‌های بین‌المللی است. باید بر اساس این سند در عرصه صادرات خوب ظاهر شویم، زیرا تا در چند سال آینده که بازار داخلی هشتاد میلیون نفری کشور اشباع می‌شود و در نهایت شرکت‌ها نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. به تعبیر دیگر، بدون توجه به بازار‌های جهانی، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کوچه بن‌بست خواهد بود.

او با اشاره به این که بخشی از گردش مالی اقتصاد دانش بنیان مربوط به صادرات فناوری نانو است گفت: در کشورمان نزدیک به ۳۰۰ شرکت صنعتی دارای محصول فناوری نانو مشغول به فعالیت هستند که تعداد ۷۷۶ محصول و تجهیز فناوری نانو را تولید می‌کنند که هر کدام این شرکت‌ها و محصولات نزد ستاد شناسنامه دارند و اطلاعات آن‌ها در سایت محصولات فناوری نانو موجود است. ستاد نانو همه ساله حجم بازار محصولات، تجهیزات و خدمات نانو را بر اساس آمار معتبر بررسی می‌کند.

رضایت بیان کرد: آخرین آمار موجود مربوط به سال ۱۳۹۸ است که حدود ۴۴۵۰۰ میلیارد ریال و نکته حائز اهمیت دوبرابر شدن این بازار در هر سال است.

مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو گفت:  طی سال های گذشته  بودجه فناوری نانو با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است که عدم توجه به این مسئله می تواند در نهایت منجر به کند شدن حرکت پرشتاب کشور در این حوزه شود؛ زیرا کمبود بودجه در حوزه فناوری نانو بخصوص در بخش صنعتی سازی، سبب آسیب به بنیه علمی فناوری نانو در کشور خواهد شد، که در چنین شرایطی با کاهش شتاب برخی از برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی ستاد مواجه شده ایم و حتی بعضی از برنامه‌های توسعه صادرات محصولات شرکت‌های فناوری نانو، مانند اخذ استانداردها و حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین المللی قطع شده است.

او عنوان کرد: لازمه ادامه حرکت پر شتاب در این حوزه تخصیص بودجه متناسب با حرکت رو به رشد این فناوری است. با توجه به نرخ تورم سالانه، روند ارزش واقعی اعتبارات مصوب برای توسعه فناوری نانو کاهشی است، این در حالی که برای رسیدن و حفظ جایگاه مناسب در بین کشور‌های برتر فناوری نانو، حمایت کافی و مستمر از این فناوری اولویت‌دار، ضروری است.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار