در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اذن و رضایت پدر شرط لازم برای بخشش مهریه/ گذشت زن از حق خود در بستر قانون

مطابق با قانون زن برای بخشش مهریه باید شرایطی را رعایت کند.

میهن نیکو کارشناس حقوق و عضو مرکز وکلا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بخشش مهریه اظهار کرد: با توجه به این نکته که زن به محض خواندن خطبه‌ی عقد مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرگونه تصرفی که مایل باشد در آن انجام دهد  می‌توان گفت بخشش مهر هم یکی از این تصرفات است.

نیکو بیان کرد: هرگاه خانمی با استفاده از سند عادی یا رسمی، تمام یا بخشی از مهریه خود را به شوهرش ببخشد، به این عمل بذل یا بخشش مهریه می‌گویند و این کار به روش‌های مختلفی امکانپذیر است.

این کارشناس حقوق اظهار کرد: آنچه که زن در سند بذل مهریه می‌نویسد ممکن است که در امکان رجوع از بخشیدن مهریه موثر باشد؛ گاهی زن به موجب سند یا نوشته‌ای اقرار می‌کند که مهریه اش را از مرد گرفته است، یا اینکه زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری می‌کند، حالت دیگر این است که زن مهریه خود را به مرد هبه یا هدیه می‌کند. 

نیکو گفت: این روش‌ها با هم تفاوت دارند و آثار مختلفی بر جای می‌گذارند؛چرا که اگر زن ذمه شوهرش را از پرداخت مهریه بری کرده یا اقرار به دریافت مهریه کند، دیگر نمی‌تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند و دوباره مهریه اش را بگیرد.

اذن پدر برای بخشش مهر

وی تصریح کرد: اصولا زن برای بخشیدن مهریه اش نیاز به اجازه پدر ندارد. مهریه جزء اموال زن بوده و بر اساس قانون زن می‌تواند هرطور که صلاح می‌داند در مورد آن تصمیم بگیرد، اما به لحاظ عملی دفترخانه‌ها اذن پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری می‌دانند، زیرا این اعتقاد وجود دارد که ممکن است مرد او را مجبور به بخشش مهریه کرده باشد یا زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد.

نیکو درباره اعتبار بخشی شفاهی مهریه توضیح داد: در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت بخشیدن مهریه بدون شاهد از طرف زن در نظر گرفته نشده  و زن می‌تواند بدون شاهد، به صورت شفاهی و عدم ثبت دردفترخانه مهریه خود را ببخشد‌.

وی ادامه داد: اما اثبات این امر در محاکم کار سختی است برای اینکه مرد بتواند این مسئله را در دادگاه اثبات کند بهتر است که بخشش مهریه در مقابل شهود باشد یا مدارکی در این باره وجود داشته باشد و گرنه این روش هیچ اعتباری نزد قانون نداشته، خانم و آقا نمی‌توانند ادعا کنند که مهریه بخشیده شده است.

این کارشناس حقوق درباره ثبت بذل مهر گفت: در صورتی که بخشش مهریه در برگه عادی ذکر شده باشد برای اینکه برگه وجهه رسمی داشته باشد باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد، سپس به دفتر ازدواجی که عقد کرده‌اند فرستاده شده تا در قسمت وقایع این ازدواج ثبت شود.

نیکو تصریح کرد: تنها روش قانونی که برای بخشش مهریه وجود دارد مراجعه خانم به دفتر ثبت اسناد رسمی است؛ برای این کار خانم به همراه مدارک هویتی، سند ازدواج و پدر خود باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و با توجه به شرایطی که دارد یک سند برای بخشش مهریه تنظیم و امضا کند.

بخشش مشروط مهریه در شرایطی خاص

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بخشش مشروط مهر وجود دارد و در صورت تخطی از شرط، دوباره حق مهر زن برقرار می‌شود یا خیر اظهار کرد: زن می‌تواند ابراء یا بخشش مهریه را مشروط یا معلق بر تحقق امری قرار دهید و تا زمانی که شرط یا معلق علیه تحقق نیابد، ابراء یا بخشش مهریه نیز انجام نمی‌شود.

نیکو بیان کرد: اگر بخشش مهریه از سوی زن به صورت مشروط صورت بگیرد و زوج به شرط خود وفا نکند، چنانچه زوج به این امر (خلف وعده‌ی خود) اعتراف نماید یا این که زوجه ادله‌ی محکمه پسند مثلا (شاهد) بر این مسأله داشته باشد، می‌تواند با تقدیم دادخواست به محاکم قضایی مهریه‌ی خود را مطالبه کرده و ابطال سند را از دادگاه بخواهد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۲:۱۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
سلام
دخترم میخواد کاری بکنه که بخشش مهریه خود مشروط به رضایت من باشه.چون می‌ترسه شوهرش اونا مجبور به بخشش مهریه کنه.راهش چیه؟
United States of America
سارا
۰۰:۵۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
این همه آقایون مخالف مهریه هستن حداقل مثل خارج موافق حق و حقوق و تصنیف اموال باشن، نمیشه یه زن این همه کار خونه بچه داری کنه و مرد رو حمایت کنه و به خاطر بچه ها نتونه سرکار بره و بعد از بیست سال زندگی بدون هیچ حق و مالی از زندگی زناشویی کنار گزاشته بشه ، عادلانه نیست ، چیزی به عنوان مهریه یا نصف اموال باید به زن تعلق بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
یکی از همین نزدیکی
۱۴:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
به نظرم در مورد مهریه باید یک فرهنگ سازی بشود.
Iran (Islamic Republic of)
یکی از همین نزدیکی
۱۶:۳۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چرا پیام من رو پاک کردید؟ چرا کامل ندادین؟

همین شما ها هستین که جلوی فرهنگ سازی های درست رو می گیرین. مگر حرف خلاف شرعی زدم؟ متاسفم براتون. متاسفم برای کسانی که اخبار و حرف ها رو در این حد سانسور می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ببخشید ندا خانم صریح میگم، مگه به قبول و رد شماست که میگی من مهریه پایین را قبول ندارم
امام صادق میفرماید از برکات زن کمی مهریه اوست!
امام علی میفرماید در مهریه سخت گیری نکنید که باعث کدورت میشود!
پیامبر میفرماید مهریه بالا باعث غضب میشود!
قطعا شما مسلمانی که مهریه برای خودتون قرار دادید! ولی چطوره اینجای حرف بزرگای دین تون را قبول ندارید و میفرمایید من مهریه پایین را قبول ندارم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
آره اینو خودمم فهمیدم اشتباه گفتم که با مهریه کم مخالفم. اصلا نمیدونم چرا همچین حرفی زدم. از همه بابت این حرف نامربوطم عذر میخوام
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۰۹ ۱۶ دی ۱۴۰۰
چرا این حرفو زدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
همون دینی که گفته مهریه باشه، همون دین هم گفته مقدارش پایین باشه تا حالت هدیه داشته باشه و سخن زیادی از پیامبر و ائمه هست که گفتند مقدار مهریه پایین باشه و مقدار بالا را باعث عداوت و دشمنی دونستند، حالا شما نمیتونی یه جای اسلام را بگیری و یه جای دیگه اش بگی هر چی دلم میخواد به اسلام مربوط نیست، مثل این میمونه که بگی اسلام گفته روزه بگیر منتهی من دلم میخواد تو محرم روزه بگیریم! خود واضع یک حکم شرایط اش را هم گفته! حالا یه عده به اسم اسلام دوست دارند هر کاری کنند، این نمیشه! مهریه بالا را بیخود به پای دین نگذارید بگید خودمون دوست داریم ازدواجمون تجارت باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
بابا یکی مهریه این ندا خانم را از شوهرش بگیره،
طفلی خسته شد یه تنه این همه کامنت گذاشت!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۵:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
این ندا خانم بنده خدا هیچوقت دنبال مهریه گرفتن نبوده و نخواهد بود. اگه کامنتامو درست خونده باشی دارم حرف حق میزنم. من ۱۰ سال پیش ازدواج کردم و مهریه ام ۱۱۰ تاس. من حرفم اینه، چرا آقایون با دختری که انقدر مهریه اش بالاس( مثلا میگن به تعدادسال تاریخ تولد دختر) ازدواج میکنن؟ زمانی که میرن خواستگاری مگه عقل و منطقشونو با خودشون نمیبرن؟ چرا باید حتما برن تو زندگی سرشون به سنگ بخوره تا چشمشون باز بشه؟ جالبش اینه که این همه بیچارگیه مردای دیگه رو سر مهریه میبینن ولی بازم براشون درس عبرت نمیشه. اول ازدواج به حرف خانواده هاتون گوش نمیدین بعدش که کار خودتونو میکنید و به بن بست می‌خورید کاسه چه کنم چه کنم دست میگیرید. هیچکس مجبورتون نکرده وارد یه همچین ازدواج غیر عقلانی که دختری با همچین مهریه بالایی داره وارد بشین. خود کرده را تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
یه جوری می گید ۱۱۰ تا که یا خبر از قیمت سکه ندارید شما، یا خبر از حقوق ها! والله امروز سکه حدود ۱۲ میلیونه که ۱۱۰ تاش میشه حدود یک میلیارد و سیصد!
یکی مثل من با کارشناسی ارشد دارم ماهی ۵ تومان حقوق میگیرم! به عبارتی با این حقوق ام اگه هیچی نخورم! جایی نرم! هیوی نپوشم! مریض نشم! و .... حدود ۲۲ سال طول میکشه بتونم این پول را جور کنم تازه اگه تورم سکه و حقوق من یکی باشه! که اینطور نیست حقوق من نهایت سالی ۲۰ درصد زیاد بشه! سکه تو یکسال چند برابر میشه!
واقعا نمیفهم ام منطق شماها از کجا میاد
درثانی مگه ده سال نیست با همسرتون ازدواج کردید والله دیگه بعد ده سال میشه فهمید طرف مرد زندگی هست یا نه! اگر نیست که چرا وقت هم را میگیرید؟! اگر هست چرا مهریه را بهش نمی بخشی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۷:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
آقای ناشناس ۱:۳۵ ده سال پیش سکه انقدر نبود الان زیاد شده. هیچکسی رو کامل نمیشه شناخت بعضی آدما تو شرایط مختلف عوض میشن. کسی رو میشناسم بعد از چندین سال زندگی وبا وجود بچه به همسرش خیانت کرده و بخاطره اون زن داره همسرشو عذاب میده که بره. شما چرا انقدر اصرار دارین زن مهریه شو ببخشه. اونایی که باوجود زندگی بدون مشکل خیلی اصرار دارن زن باید مهریه شو ببخشه یه ریگی تو کفششونه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
یه سر به مراکز مشاوره بزنید متوجه میشید که الان خیانت زن به مرد اگه بیشتر نباشه کمتر هم نیست! اونجا باید چیکار کرد؟! چرا واسه اونجا راهکار نمی دید؟! مرد هم باید کم کم مهریه بگیره تا خیالش راحت باشه؟!
حرف من اینه که همسر من میتونه وقت بزاره قبل ازدواج من را بشناسه، با صحبت، با تحقیق از همسایه، محل کار، با چند ماه رفت و آمد! اگر به این نتیجه رسید که قابل اعتماد نیستم بره دنبال زندگی اش! اگر به این نتیجه رسید قابل اعتمادم و مرد زندگی ام بیخود با مهریه و طلا و ... رنگ تجارت به ازدواج که یک پیوند پاک نده! کما اینکه خود من مهریه که قبول کردم حق طلاق هم به همسرم دادم! و حرف همسرم این بود که به خاطر خانوادم مهریه را قبول کن بعد ازدواج میبخشم! ولی بعد ازدواج نبخشید که هیچ! گفت هر چقدرش را داشتی بده هرچی اش را نتونستی بدی حلالت می کنم! من خیلی از این رفتار همسرم ناراحت شدم، به روش نیاوردم ولی واقعا ناراحت شدم! منی که همه جوره پای زندگی ام ایستادم این لیاقت ام نیست! حتی همسرم بچه دار نمیشه با این حال نه با منت بلکه عاشقانه کنارش هستم، و حتی برای اینکه خانواده خودم با ایشان برخورد بدی نداشته باشند بهشون گفتم مشکل از منه! یه مرد دیگه باید تو زندگی چیکار کنه؟! به خدا این انصاف نیست اینجوری میگید ما ریگی به کفش داریم! ما عاشق زندگیمون هستیم ! همین!
درثانی شما چه اصراری داره وقتی همسرت سر زندگی اش هست و مسئولیت پذیره و شما را هم دوست داره همچنان مهریه داشته باشی ؟! این اصرار شما از کجا میاد؟
به نظر من وقتی دو نفر اینقدر به هم بی اعتمادند بهتره ادامه ندهند! بحث من مالی اش نیست! اون را که روزی که همسرم طلب کنه هر جور شده زیر سنگ ام شده جور می کنم بهش میدم! بحث من اینه که هر روز که همسرم بهم میگه دوست ات دارم، در درون باورم نمیشه، هر وقت میگه بهت اعتماد دارم در درون باورم نمیشه! این ها را فقط زبونی میدونم چون در عمل اگه دوست ام داشت اگه بهم اعتماد داشت وقتی سال ها فدارکاری ام برای زندگی را دیده حداقل به حرف خودش برای بخشش مهریه عمل میکرد، انوقت دفعه دیگه واقعا باورم میشد وقتی بهم میگفت بهم اعتماد داره!
یکی از دوستان خوب گفته که مهریه بالا باعث عداوت و کدورت میشه! واقعا همینطوره
ایکاش روزی بشه که به این باور برسیم ازدواج مقدس است مثل تمام چیزهای مقدس دیگه کاش یاد بگیریم عدد و رقم بهش ندیم!
در ضمن وقتی می گید مرد مهریه بالا را قبول نکنه، عقل اش کجاست! بره دنبال زندگی اش! آیا این استدلال را می پذیری که زن اگه یکم به طرف مقابلش شک داره، ردش کنه! عقل اش کجاست که بی اعتمادی را با مهریه و سکه میخواهد جبران کنه!
یا علی
یکم بیشتر با اخلاق باشیم لطفا!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
همین آقایونی که الان دارن ناله میکنن و از مهریه زیاد گله میکنن و از حقوق پایمال شده هم جنسای خودشون دفاع میکنن، اگه واسه خواهر یا دخترشون خواستگار بیاد مهریه بالا تعیین میکنن. دیگه متوجه نیستن دست بالای دست زیاده همونطور که شما مهریه بالارو حق خواهرتون میدونید و فکر می‌کنید خواهرتون باید مهریه اش بالا باشه دیگران هم وقتی میخوان دخترشونو بهتون بدن همین فکرو میکنن. پس شما آقایون هم در باب شدن مهریه های بالا مقصرید
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
من موندم بین شعار تساوی حقوق زن و مرد از یک طرف، و دریافت یکطرفه مهریه! تامین مخارج یکطرفه زندگی از طرف مرد! خرید سرویس طلا از طرف مرد! تامین هزینه مراسم عروسی از طرف مرد!
بابا یکبار برای همیشه تکلیفتون را با خودتون مشخص کنید
تساوی حقوق یعنی مرد و زن هر دو قبل از ازدواج دارایی خود را ثبت کنند، به صورت برابر مخارج زندگی را تامین کنند، درصورت طلاق هم دارایی قبل از ازدواج هر کس برای خودش، و دارایی مشترک که حین زندگی زناشویی بدست آمده نصف نصف!
ولی چرا هیچ زنی حاضر به اینکار نیست! چون میدونه این یعنی پایان خوشی و راحت طلبی! واسه همین احتمالا هر موقع میگند تساوی حقوق خودشون هم خندشون میگیره!
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
همه میدونیم که مهریه یک جور ارزش گذاری هست نه هدیه مرد به زن و نه پشتوانه طلاق!
یک جور ارزش گذاری بر اساس وضع مالی، تحصیلات، طبقه اجتماعی و ...
بنابراین دختر فکر می کنه با مهریه پایین بی ارزش به نظر میاد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
لعنت بر هرکسی که مهریه به این شکل امروزی را باب کرد!
ازدواج که نیست، رسما بازار خرید و فروش کالاست!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۶:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
زن اگه واقعا شوهرشو دوست داشته باشه و شوهرشم آدم خوبی باشه اصلا در طول زندگی مشترک نمیگه مهریه مو بده و راجع بهش حرف نمیزنه. ولی چه معنی داره که بره محضر و قانونی مهریه شو ببخشه؟ چرا انقدر احساساتی عمل میکنید؟ اگه بعد از بخشیدن مهریه به صورت محضری اونوقت شوهرتون سو استفاده کرد و هر نامردی کرد چیکار میخواید بکنید؟ اگه شوهرتون آدم خوبیه و دوستش دارین هیچوقت راجع به مهریه حرف نزنید و نگیرید ولی اصلا کار درستی نیست که محضر برید ببخشید. البته اگه شوهراتون ریگی تو کفشش نباشه بهتون اجازه نمیده برید محضر مهریه ببخشید انقدر ساده نباشید. به خدا من از اون زنایی ام که هیچوقت راجع به مهریه فکر نمی‌کنم ولی هرگز هم نمیرم محضری ببخشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
شما نسخه خودت را واسه بقیه نپیچ!
شما اگه همسرت را دوست داشتی که اصلا با مهریه پایین هم باهاش ازدواج میکردی، همین که این کار رو نکردی و الان هم نمیخوای ببخشی یعنی مهریه و پول و طلا را دوست داری نه همسرت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
جالبه !
زن اگه شوهرشون را دوست داشته باشه، مهریه بالا ثبت میکنه ولی به شوهرش نمیگه بده!
والله ما این مدل دوست داشتن را میگیم دوستی خاله خرسه!
Iran (Islamic Republic of)
میثم الله قلی
۲۲:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
آبجی گلم معذرت میخوام اینو میگم،زنی که اهل زندگی وسازش باشه توهرشرایطی زندگی میکنه وبا شوهرش راه میادوزندگی میکنه،خوده من همسراولم زمانی که نامزد بودیم داخل یک کاغذ فشنگ خودش نوشت که من بهش هیچ دین وبدهکاری نداشته وندارم واین خانوم در صحت وسلامت کامل فکری وعقلی تمام مهریه ونفقه وتمام حق وحقوقی که بهش تعلق میگیره وقانونی وشرعی حقش هست روبه زوج،یعنی همسرش آقای....بخشیده است وتمام نوشته های داخل اقرار نامه گذشت وبخشش ازمهریه ونفقه وغیره راکه خوده زوجه بامیل شخصی خودش درحضور زوج و شاهدین نوشته ومکتوب کرده است رابا امضاء واثر انگشت خودش وامضا زوج وشاهدین گواهی وتصدیق مینماید وازنظر زوجه این دست نوشته معتبربوده واعتبار قانونی وقضایی دارد ودرهر محکمه ونهاد قضایی ودولتی معتبروقابل استناد است وزوجه دیگر هرگز هیچ گونه ادعایی نسبت به آن نداشته وندارد.من الله توفیق خداوند به زوج وزوجه سلامتیوآرامش وصبروسازش وتاابدماندن درکنارهم وزندگی کردن عنایت بفرماید.12سال باهم زندگی کردیم بارها دعوا وقهرودلخوری داشتیم ولی هیچ وقت هیچ کدوم ازماحرفی از اون کاغذ نزدیم دوسه سال بعدمت خودم اون کاغذ روجلوش چشماش آتیش زدم وبهش گفتم عزیزم ازت ممنونم بابت اون اعتمادوگذشتی که نسبت به داشتی وکردی تورو من همجوره قبول ودوست داشتم ولی بااون کارت بیشتر عاشق وشیفته ودلباخته ات شدم خدا نگذره ازاون کسانی که بینمون جدایی ودوری انداختن خدا شاهده همین الانم حاضرم دوباره باجان ودل باهاش زندگی بکنم زن زندگی هرگز تودعوا وجروبحث پای مهریه ونفقه رووسط نمیکشه باشوهرش میسازه وتحمل وزندگی میکنه.همه مردها نامرد نیستن الان بیشتر زنها ازمردها نامردتر شدن
Iran (Islamic Republic of)
Meysam allagholi
۲۲:۲۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
الان مهریه ونفقه شده منبع درآمد خیلی از خانومها اونقدر شوهرکردن وطلاق گرفتن فقط واسه گرفتن نفقه ومهریه که توصفحه همسر داخل شناسنامه دیگه جایی واسه نوشتن اسم شوهربعدیش پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۱۷ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ناشناس های۱۸:۲۸ و ۱۸:۴۱ شما دلتون میخواد زن مهریه نداشته باشه که تو زندگی هر کاری کردید خیالتون راحت باشه که مهریه ای در کار نیست که ازش بترسید. اگه مردای خوبی تو زندگی هستین پس از چی انقدر هراس دارین؟ بعدشم چطور واسه خواهراتون که خواستگار میاد مهریه بالا خوبه ولی خودتون که میخواید زن بگیرید مهریه خیلی کم باشه که تازه بعدشم بره ببخشه. امر دیگه ای باشه؟ البته من همونطور که مخالف مهریه بالا هستم مخالفه مهریه خیلی پایینم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
آقا میثم برادر عزیز. حرف شما کاملا درسته منم همینو میخوام بگم، وقتی زن و شوهر همو دوست داشته باشن هیچوقت حرف از مهریه و این چیزا نمیزنن، گاهی وقتا زن تو تعیین کردنه مهریه واقعا نقشی نداره و این خانواده هست که مهریه رو تعیین میکنه. کسی که بخاطره عدم تفاهم میخواد جدا بشه یا اصلا به هر دلیلی میخوان توافقی جدا بشن خدایی نامردیه که مرد بیچاره رو بخاطره مهریه بیچاره کنن. طرف حرف من مردایی هستن که واقعا بدن و همه جوره زن بیچارشونو با خیانت یا هزار اذیت و آزار دیگه عذابش دادن. البته من خودم میدونم زن ناسازگار هم داریم که فقط دنبال پول شوهرشون هستن. از خدا میخوام مرد بد یا زن بد هیچوقت نصیب کسی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
ازدواج تجارت نیست ازدواج هم مسیری و هم نفسی دو نفر برای تکامله، که با این نسخه هایی که امثال شماها برای مهریه و طلا و ... میپیچید نشان میده که بعد تجارتش برای شما مهم هست تا تکامل و انسانیت اش!
التماس اندکی تفکر و تامل
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۱۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
حالا اگر زن آدم نباشه و کلاهبردار باشه تکلیف چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
چ‌کار خوبی، خوشم اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
عجبا!! واعجبا! یاللعجبا
موقع بستن مهریه هیچ دفترخانه ای نمیاد وسط بگه آقای احمق! که ماهی ۵ تومان حقوقته! میدونی ۵۰۰ تا سکه را پدر جد تو هم نمیتونه بده! داری احساسی عمل می کنی!
ولی موقع بخشش اش فیلتر میذارند یه موقع خانم احساسی نباشه!!!!
الله اکبر!
Iran (Islamic Republic of)
میثم الله قلی
۲۲:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ایول داش گلم حرف حق روزدی دمتگرم واقعا به نکته حساس ومهمی توجه واشاره کردی،چرا اون موقع کسی جلوی زوج وشوهر بدبخت رونمیگیره نمیگه آقای داماد احساسی داری تصمیم میگیری وقبول میکنی قابل استناد وقبول نیست منطقی وعقلانی هم نیست پس نمیشه بعنوان مهر واسه زوجه درنظرگرفت ومهرش کرد،باید تعداد ومقداری باشه که ازعهده دادن وتهیه کردنش بربیای وزیر دینش نمونی کمرخم بکنی بشی بدهکار مالی وبری زندان بخش جرائم وبدهکاران مالی حبس بکشی؟ همه جا ما مردها وشوهر عقب افتاده هستیم کسی نیست بفکرمون باشه وجلومون روبگیره نه قانون نه محضر ونه دادگاه هیچ جا وهیچ کسی
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ببخشید الان که اینطور نیست. هرچقدر مهریه تعیین بشه مهم نیست. قانون همون ۱۱۰ تا سکه رو قبول میکنه. مگه نگفتن اینطور شده؟
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۱۷ ۱۶ دی ۱۴۰۰
یعنی خدا بداد شوهر تو و همفکرات برسه خانم ندا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
بابا خجالت بکشید! هر جای دنیا بگی تو سن ۳۵ سالگی بابای خانوم باید برای کل زندگی آدم تصمیم بگیره به خدا بهت پناهندگی می دهند! مگه روز اول مهد کودکه! اگه اینقدر دو نفر قدرت تصمیم گیری ندارند که بابا باید بگه چیکار کنند اصلا چرا ازدواج کردند؟!
هرچند که خود کارشناس تون هم میگه که لازم نیست ولی من درآوردی دفترخانه ها!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
فردا روزی که بدون هیچ مهریه‌ای طلاق گرفت و با کلی دردسر آوار شد سر پدر بیچاره اون موقع معلوم میشه که چرا اجازه پدر لازم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
حمید خان راست میگه دیگه، بدون پول مهریه کجا بره! باید اونقدر پول مهریه بگیره که یه خانه واسه خودش ردیف کنه! خانه بابایی هم را هم بتونه نو کنه! یه چند دست سرویس طلا هم واسه مادر جونی بتونه بخره! لپ تاپ آجی را هم نو کنه! یه ماشین شاسی بلند هم واسه خودش بخره! مابقی را هم بزار بانک بخور نمیر یه ماهی ۳۰ میلیون سودش را بگیره!
آخیییی!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۲۴ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ناشناس ۱۸: ۳۷ اون مرد اگه انقدر پول داشت که زنه بعد از طلاق این همه به خودشو تیر و طایفش برسه اصلا طلاق نمیگرفت. کدوم جوونه ایرانی انقدر پولداره؟ اینی که شما گفتی پسره احتمالا آقازادس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
والله ندا خانم شما ها فکر میکنید پسر مقابلتون آقازاده است که انتظار این مهریه ها را دارید!
۱۵۰۰ تا سکه میکنه به عبارتی حدود ۱۶ میلیارد که باهاش تموم اون چیزهایی که گفتم را میشه خرید، دو تا آپارتمان ۳ میلیاردی، یه شاسی بلند ۱میلیاردی، ۱ میایارد طلای مادرجونی و بقیه هم تو بانک
بیشتر این شما هستید که فکر میکنید طرفتون آقازاده است یا خزانه سکه و طلای بانک مرکزی دستش هست!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۴:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
آقای ناشناس ۱۲:۵۹ خب چرا قبول میکنید با همچین دختری ازدواج کنید؟ خدایی چرا خیلی از شما آقایون عاقلانه ازدواج نمیکنید؟ موقع ازدواج چرا چشمتونو به این مسئله مهم میبندین؟ همچین عددی برای تعیین مهریه آیا منطقیه؟ شما خودتون علنا دارین با یه خانواده بی منطق وصلت میکنید. پس منتظر هرچیزی تو زندگیتون باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
آفرین بالاخره ندا خانم ۲۳:۲۴ اعتراف کرد! که اگه مرد پولدار باشه چرا زن باید طلاق بگیره! تمام دعوا همینه! جایگاه مرد برای خیلی از زن ها فقط پول و طلاست! شوهرشون در حکم یه حساب بانکی هست براشون! اینکه مهریه پشتوانه طلاقه و ... حرف بیهوده ای بیش نیست! زن مهریه و پول و طلا را دوست داره حتی اگه شوهرش بهترین و نمونه ترین شوهر دنیا باشه!
اینکه نمیبخشم چون هنوز شوهرم را نمیشناسم یه استدلال مسخره است! عاشق پول و طلا هستند منتهی روشون نمیشه صریح اعتراف کنند میخواند ژست عاشقی هم داشته باشند!
لاف عشق و طلب مهریه گزاف، زهی لاف دروغ!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
نخیر آقا محمد الکی قضاوت نکن من منظورم از گفتن این حرفا این نبود که شوهرمو بخاطره پول میخوام فقط میخواستم بگم کی انقدر پولداره که دختره با پول مهریه انقدر بریز بپاش کنه؟ خدا شاهده که من وشوهرم باهم از صفر شروع کردیم، باهم کار کردیم، هیچ پول مخفی هم از همدیگه نداریم، هر چی داریم برای زندگیمونه. شوهر منم به خدا پولدار نیست ولی یه تار موشو با دنیا عوض نمیکنم. همیشه هم میگم‌خدایا من ثروت نمیخوام فقط میخوام شوهرم‌ سلامت باشه. مهریه منم یه نرخی بوده که بابام تعیین کرده و شوهرمم قبول کرده، نه من قراره ازش بگیرم نه حرفی راجع بهش زدیم و نخواهیم زد. حالا من برم ببخشم چیزی از مشکلات آقایون دیگه کم میشه که هی میگین اگه شوهرتو دوست داری بهش ببخش؟ من اگه نبخشیدم دلیلش این نیست که میخوام ازش بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
من بالا هم یک کامنت گذاشتم خواهر گلم
من کاری ندارم شما چرا نمیبخشی یا می بخشی، به من مربوط نیست
بحث من اینه، من هم این جملات را از همسرم زیاد شنیدم! یه تار موت به دنیا ارزش داره! اگه تو توی زندگی ام نمیومدی چه چیزهای خوبی از من دریغ میشد! هزار بارم برگردیم عقب بازم فقط انتخاب ام تو هستی! کاش همه دخترای دنیا مثل من خوشبخت بودند و ....
ولی هربار میگه من که باورم نمیشه! چون یادم نرفته تو جلسه مهریه بهشون گفتم اگه میشه تنهایی با ایشان صحبت کنم، گفتم این مهریه اصلا در توان من نیست، حتی به نزدیک هاشم نزدیک نمیتونم بشم! گفتم بحث من طلاق نیست من در صلح و صفا هم دوست دارم مهریه همسرم را به عنوان هدیه بهش بدم!
جوابی که داد با عصبانیت این بود! پسرای دیگه واسه عشقشون چه می کنند طرف ما نشسته چک و چونه میزنه!
به عنوان یه آقا میگم! اگه یکی اینقدر برای من عزیز باشه که یک تار موش را به دنیا عوض نکنم! هیچ وقت از اون آدم گرویی مثل مهریه نگه نمیدارم! این یعنی یه جایی ته دلم هنوز باورش ندارم! یعنی یه تار موش را با یه دنیا نه، ولی حالا اگه دو تا دنیا آوردید شاید عوض کنم
نظر من اینه! همونطور که دوستمون گفت مهریه بالا عداوت میاره بازم میگه واقعا همینطوره! واسه ما که کم کم داره اینطور میشه
من قصدم فرار از پرداخت مهریه نیست! منی که زمان مجردی کفش برند میپوشیدم الان یه کفش معمولی را ۵ سال میپوشم، تعمیرش می کنم، از پول خودم میزنم! تا هر از چندگاهی یه ربع سکه ای، نیمی بتونم جور کنم و به عنوان کسری از مهریه همسرم بدم! و همسرم هم اصلا به روی خودش نمیاره که این از کل مخارج اش زده تا این ها را به من بده!
بی خیال
کاش من فقط میفهمدم این مهریه چیه و چه ارزشی برای زن داره! که حتی حاضر نیستند به محبوب ترین مرد زندگیشون که راست دنیا براشون ارزش داره ببخشند!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۰۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
آقا حسین 10:12 اگه دارین باسختی مهریه همسرتو جور میکنی میدی و همسرتم عین خیالش نیست حق داری ناراحت باشی. به خدا من اصلا دلم نمیاد چیزای گرون از همسرم بخوام خودش بهم میگه هرچی دوست داری بخر ولی وقتی من میبینم باسختی تو این اوضاع اقتصادی خراب داره داره پدرش در میاد یه پولی در میاره اصلا دلم نمیاد برم چیزای گرون بخرم وجدان درد میگیرم، ماهم همینطور مثل شما یه لباس یا کفشو تمیز نگه میداریم سالها استفاده میکنیم. تمام حقوقش هرچند کمه ولی باچنگ و دندون براش حفظ میکنم نمیزارم بیخودی هدر بره. به خدا حتی من خودم ازش خواستم عروسی و مراسمات بیخودی نگیریم من فقط یه عقد خیلی کوچیک با تعداد مهمون خیلی کم گرفتیم بعد بدون هیچ عروسی و مراسم دیگه ای رفتیم چندروز مشهد برگشتیم رفتیم سر زندگیمون. اصلا برام مهم نبود مردم پشت سرمون چی میگن چون دهن مردم که همیشه بازه.
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۲۱ ۱۶ دی ۱۴۰۰
خانم ندا شما اگر نمیبخشی دقیقا به همین علت هست که میخوای تا آخر عمر یک آتو از شوهرت داشته باشی خواهر عزیز
وگرنه الان توی این صفحه دنبال مطالب مرتبط با مهریه نبودی، پس ذهنت درگیرشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
میشه شرط لازم پرداخت مهریه از طرف مرد را هم اذن پدرش کنید؟! چون اون هام احساسی میشند که این همه سکه را قبول می کنند!!! وگرنه آدم عاقل هیچ وقت چنین کاری نمی کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
ای خدا لعنت کنه اونی که گفت مهریه کی داده کی گرفته دادگاه حکم میبره بالذت میگیرن خرج میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
قائدتا یا باید از سمت خانم ها باب شده باشه یا خانوادشون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
اگر پدر ومادر زن از دنیا رفته باشند چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
از پدر پدر و سپس پدر مادر تعیین تکلیف کنید! اگر اونها هم مرده بودند همینطور ادامه بدهید! پدر پدر پدر و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
دریافت مهریه وحتی درخواست آن می تواند پایانی بر زندگی زناشویی باشد لذا بخشیدن آن نیز میتواند موجب استحکام زندگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
زنان چقدر مظلوم هستند روز بروز از اختیارات آنها کاسته می‌شود
از یکطرف میگوییم زندگی مشترک ولی عملاً زندگی یکطرفه با اختیارات تام شوهر
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
کاسبی میکنین با مهریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
زندگی مشترک یعنی مشترک، یعنی همه چیز مشترک، یعنی تامین خرج زندگی مشترک! یعنی تامین هزینه عروسی مشترک! یعنی شما انتظار سویس طلای صدمیلیونی یک طرفه نداشته باشی! یعنی شما مهریه چند صد سکه ای یکطرفه نخواهی!
به خدا اگه معنی مشترک را میدونستی این کامنت را نمی ذاشتی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
کاش همه مظلوم های تاریخ مثل شما بودند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
مظلوم اسم مفعول از ریشه ظلم هست یعنی کسی که به او ظلم شده
ظالم اسم فاعل از ریشه ظلم هست یعنی کسی که ظلم می کند
خواستم تفاوت معنی شون را بدونی
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۲۵ ۱۶ دی ۱۴۰۰
برخلاف مادرهای ما که با کم و زیاد و بداخلاقی شوهر خودشون میساختند، خیلی از دختران امروزی از ازدواج یک پل محکم برای رسیدن به پول و رفاه استفاده میکنند، بقیمت بدبخت کردن پسرها
پسر هم جرات مخالفت با زن رو نداره، چون میدونه تهش چیه، و اینطور شده که مرد شده موش ...
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام ،

چطور اول ازدواج رضایت خود دختر مهم بود .
آخرین اخبار