راهکار جالب دانشمندان برای خنثی سازی ویروس کرونا

دانشمندان آمریکایی می‌گویند با غیرفعال کردن یک مولکول قند موجود در شاخک کووید ۱۹ می‌توان مانع ابتلای سلول‌های سالم به کرونا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از جی من نت ورک، چند ماه دیگر همه گیری کرونا در جهان وارد دومین سال خود می‌شود. در این مدت کشور‌های جهان گام‌های موثری برای مقابله با آن برداشته اند. کشف واکسن‌های مختلف کرونا یکی از این راهکار‌ها بوده است.

با این حال، تحقیقات مرکز سلامت پنسیلوانیا نشان می‌دهد شمار افراد جوانی که در سال ۲۰۲۱ به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند نسبت به یک سال پیش از آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. شمار افراد زیر ۵۰ سال که در اوایل سال جاری میلادی به کرونا مبتلا شده اند ۳ برابر میزان سال گذشته است و از این میان، کسانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند ۲ برابر بیشتر شده است.

با تمامی تدابیر گسترده‌ای که دولت‌ها برای مقابله با این همه گیری اتخاذ کرده اند، همچنان شاهد ابتلای سرسام آور به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن هستیم. با این حال، دانشمندان به یافته‌های جدیدی برای مقابله با ابتلای افراد به این ویروس دست یافتند.

محققان می‌گویند ویروس کرونا بر روی شاخک‌های خود دارای مولکول‌های قند است که به آن کمک می‌کند وارد سلول شده و آن را آلوده کند. این مولکول که ساختار قندی دارد گلیکانز (glycans) نام دارد که به مانند یک ورودی عمل کرده و به شاخک ویروس اجازه می‌دهد برای آلوده کردن سلول‌ها به آن بچسبد.

دانشمندان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا تاکید دارند با مشخص شدن روند فعالیت ویروس برای بیمار کردن سلول‌ها می‌توان با نابودی این ورودی، در روند فعالیت ویروس و آلوده شدن سلول‌های بدن اختلال ایجاد کرد. در حقیقت هم اینک ما باید به دنبال دارویی باشید که با غیرفعال کردن گلیکانز این ورودی را ببندد.

پیش‌تر واکسن‌های مختلفی برای مقابله با ویروس کرونا کشف شده است، اما دانشمندان تاکنون موفق به کشف دارویی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ نشده اند. تاکنون تنها از رمدسیویر و دارو‌های خانواده مالاریا برای مقابله با کرونا استفاده می‌شد، اما شرکت‌های داروسازی امیدوارند بزودی به دارو تخصصی ضدویروس کرونا دست یابند.