بهترین سن برای تشخیص و درمان ارتودنسی کودکان این سن است!

آنچه در این مقاله می‌خوانید اطلاعاتی در خصوص مشکلات ارتودنسی کودکان، بهترین سن مراجعه به متخصص و بهترین سن آغاز درمان ارتودنسی است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برای بسیاری از والدینی که نگران وضعیت سلامت دهان و دندان کودکان‌شان هستند این سوالات پیش می‌آید که چطور متوجه شویم آیا فرزند من به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا نه؟ علائم و مشخصه مشکلات ارتودنسی چیست؟ از چه سنی باید حتما به یک متخصص ارتودنسی یا حتی بهترین متخصص ارتودنسی شهر خودمان مراجعه کنیم؟ آنچه در این مقاله می‌خوانید اطلاعاتی در خصوص مشکلات ارتودنسی کودکان، بهترین سن مراجعه به متخصص و بهترین سن آغاز درمان ارتودنسی است.

از کجا بفهمیم که کودک ما به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

والدین می‌توانند با مشاهده برخی علائم متوجه شوند که آیا کودکان‌شان مشکل نامنظمی دندان و فکی دارند یا نه. برخی از این علائم عبارتند از:

• افتادن زودتر از موعد دندان شیری یا زود در آمدن دندان دائمی
• مکیدن انگشت شست
• داشتن تنفس دهانی به جای تنفس از بینی
• کج بود دندان‌ها
• جلو یا عقب بودن یکی از فک‌ها
• کوچک بودن فک
• فاصله شدید بین دندانی
• وجود فاصله بین دندان‌ها در جلو (حین بسته بودن دهان)
• و...

بهترین سن مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

چنانچه هر کدام از علائم بالا را مشاهده می‌کنید، می‌بایست به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید تا کار تشخیص دقیق مشکل کودکان انجام شود و طرح درمان ارتودنسی برایشان انتخاب شود.

اگر کودک خود را به طور مرتب به دندانپزشک کودکان می‌برید، این دندانپزشک با مشاهده و معاینه کامل در صورت نیاز به شما خواهد گفت کودک‌تان نیاز به درمان ارتودنسی دارد و شما را بهترین متخصص ارتودنسی نزدیک به محل زندگی شما ارجاع می‌دهد. اما اگر هنوز به دندانپزشک کودکان مراجعه نکرده‌اید چه؟

متخصصان بر این باورند که بهترین سن مراجعه به ارتودنتیست سن ۷ تا ۸ سالگی و نهایتا تا ۱۰ سالگی است. در این سن هنوز دندان‌های دائمی کاملا در نیامده‌اند و ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی با هم در دهان هستن و تشخیص مشکلات ارتودنسی و پیشگیری از بروز آن‌ها بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

بهترین سن برای تشخیص و درمان ارتودنسی کودکان این سن است!

بهترین سن شروع درمان ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

هرچند که بهترین سن مراجعه به یک متخصص ارتودنسی کودکان سنین ۷ تا ۱۰ سالگی است، اما این مراجعه لزوماً به معنای آغاز درمان نیست. متخصصان ارتودنسی بر این باورند که بهترین سن شروع درمان ارتودنسی سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی است.

یعنی کودکان در سن ۷ سالگی معاینه می‌شوند و مشکل آن‌ها به صورت دقیق مشخص خواهد شد. سپس برخی از درمان‌های پیشیگرانه انجام داده می‌شود. مثلا اگر فک کودکان کوچک باشد از دستگاه‌های خاصی برای اتساع فک و کمک به رشد آن‌ها استفاده می‌شود. اما به دلیل اینکه هنوز دندان‌های دائمی به صورت کامل در نیامده اند درمان‌های اصلی ارتودنسی برایشان انجام داده نمی‌شود.

برای شروع درمان‌های اصلی می‌بایست اغلب دندان‌های دائمی در آمده باشد و رشد فک تا حدی کند شده باشد.

بهترین سن برای تشخیص و درمان ارتودنسی کودکان این سن است!
هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی کودکان به صورت حدودی برای کودکان بیشتر از ۵ میلیون تومان است و برای تخمین دقیق هزینه می‌بایست کودک شما توسط متخصص ارتودنسی تحت معاینه و ارزیابی قرار بگیرد.

چرا هزینه عدم درمان ارتودنسی کودکان بیشتر از هزینه ارتودنسی است؟

هزینه درمان ارتودنسی همواره یکی از موارد بحث برانگیز در خصوص درمان نامنظمی دندان‌ها و ناهنجاری‌های فکی مخصوصاً در کودکان بوده و هست. برخی از والدین به دلیل اینکه تصور می‌کنند هزینه ارتودنسی بالا است، درمان کودکان خود را به تاخیر می‌اندازند و برخی دیگر بدون توجه به میزان هزینه، صرفاً به دلیل اهمیتی که به کودشان می‌دهند، درمان آن‌ها را در زمان درست و توصیه شده آغاز می‌کنند.

والدینی که تصور می‌کنند هزینه ارتودنسی زیاد است، بهتر است به این نکته توجه کنند که هزینه عدم درمان ارتودنسی بسیار بسیار بیشتر از هزینه یک بار درمان خواهد بود. به این دلیل که عدم درمان نامظمی‌های دندانی می‌تواند موجب ضعف بهداشت دهان و دندان و کاهش سلامتی دندان‌ها در آینده شود.

مثلا کودکان که شلوغی دندان دارند به شدت در معرض پوسیدگی دندان‌ها در آینده هستند و این یعنی چند برابرِ هزینه‌ای که باید در کودکی صرف درمان منظم کردن دندان‌ها می‌شد، اکنون در بزرگسالی باید صرف ترمیم دندان‌های پوسیده شود.

حداکثر سنی که می‌توان درمان ارتودنسی انجام داد چه سنی است؟

هرچند که سنین ۷ تا ۸ سالگی بهترین سن برای اولین ملاقات‌های ارتودنسی معرفی شد و از سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی نیز به عنوان بهترین سن شروع درمان ارتودنسی یاد کردیم، اما این به هیچ عنوان به این معنا نیست که در سنین بالاتر نمی‌توان نامنظمی دندان‌ها و فک‌ها را برطرف کرد.

در حقیقت متخصصان ارتودنسی بر این باورند که همه افراد در هر سنی می‌توانند ارتودنسی انجام دهند تنها به این شرط که می‌بایست اغلب دندان‌ها در داخل دهان و قوس فکی موجود باشند. به این معنی که تنها آن دسته از افرادی نمی‌توانند ارتودنسی کنند که اغلب دندان‌های خود را از دست داده باشند.

بهترین سن برای تشخیص و درمان ارتودنسی کودکان این سن است!
تفاوت ارتودنسی کودکان با ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

هم در کودکان و هم در بزرگسالان درمان‌های ارتودنسی برای رفع نامرتبی دندان‌ها و یا احیاناً ناهنجاری‌های فکی صورت می‌گیرد، اما تفاوت‌هایی در اصل درمان هر دو وجود دارد. به عنوان مثال، مدت زمان درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

بزرگسالان معمولاً به دلیل اینکه فک‌شان از رشد ایستاده، روند درمان پیچیده‌تری دارند و اگر ناهنجاری فکی مانند جلو یا عقب بودن فک داشته باشند، حتما باید عمل جراحی فک هم انجام دهند، اما خوشبختانه درمان‌های کودکان به دلیل انعطاف‌پذیری بالا به راحتی و بدون جراحی امکان‌پذیر است.

هزینه ارتودنسی دندان در کودکان به مراتب کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است و صرفه جویی در زمان و هزینه است. همچنین انجام درمان منظم کردن دندان‌ها در کودکی به افزایش سلامت دهان و دندان و اعتماد به نفس آن‌ها در آینده کمک بسیار زیادی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار