استاد روابط بین الملل عراق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجلاس بغداد، آغاز مسیر ایجاد تفاهمات منطقه‌ای و حل اختلافات کشور‌ها بود

محمد عباس التمیمی گفت اجلاس بغداد فرصتی برای حل اختلافات کشورها و آغاز مسیر گفتگو‌های سازنده برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس بغداد دیروز (شنبه) بعد از رسیدن هیئت‌های دعوت شده و با سخنرانی «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق آغاز شد. الکاظمی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تشکر از حضور کشور‌ها گفت: شرکت کشور‌های مختلف در کنفرانس بغداد پیام حمایت و همبستگی برای عراق است. عراق حاضر نیست به عنوان سکوی حمله به همسایگان خود عمل کند. ما نمی‌خواهیم از سرزمینمان برای حل‌وفصل درگیری‌ها استفاده شود.

عبدالله دوم، پادشاه اردن، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، شیخ صباح خالد الصباح، نخست وزیر کویت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و محمد بن راشد آل نهیان، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در این اجلاس حضور داشتند و تنها امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عنوان نماینده کشوری اروپایی و نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس و احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در این اجلاس منطقه‌ای حضور داشتند.

مقامات شرکت کننده در این اجلاس در سخنرانی‌های خود بر نقش محوری عراق در امنیت و ثبات منطقه، لزوم برقراری ثبات و صلح در منطقه از طریق مبارزه با تروریسم و حمایت و تلاش مشترک کشور‌ها در سایه افزایش همکاری‌ها تاکید کردند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این اجلاس حضور داشت و در سخنانی گفت: آنچه که امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، امنیت پایدار منطقه‌ای با مشارکت کشور‌هاست که تحقق آن در گرو صرف منابع اقتصادی برای تحقق ائتلاف برای صلح و توسعه است. امروز عراق به خاطر تلاش‌ها و دیدگاه‌های سازنده، نقش مهمی در منطقه ایفاء می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشور‌های منطقه بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت و با حمایت از روند‌های سیاسی در این کشور، تبادلات سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را با آن توسعه بخشید.

اجلاس بغداد، فتح بابی برای ایجاد تفاهامات منطقه‌ای و حل اختلافات کشور‌ها خواهد بود

در حاشیه این اجلاس مقامات کشور‌های حاضر در عراق به صورت دو جانبه نیز دیدار‌هایی را برگزار کردند که به نوع خود قابل توجه بود و طرفین بر اهمیت روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.


بیشتر بخوانید


اجلاس بغداد در پی تحولات و تغییرات منطقه‌ای و بین المللی برگزار شد

در این راستا، «محمد عباس التمیمی» استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در عراق در ارتباط با اهداف «اجلاس بغداد» و اهمیت آن برای حل مشکلات منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: غالبا، هدف از برگزاری اجلاس‌ها و نشست ها، فعال کردن همکاری‌های مشترک بین کشور‌های مختلف است؛ اجلاس بغداد نیز در پی تحولات و تغییرات منطقه‌ای و بین المللی برگزار شده که شاید مهمترین این تغییرات، رقابت جدی کشور‌های منطقه برای تحقق منافع خود و رفع اختلافات است.

وی افزود: دعوت عراق از کشور‌های همسایه و منطقه و نیز کشور‌های تأثیرگذار در صحنه بین المللی، نقشی اساسی را در نتایج این اجلاس ایفا می‌کند؛ در واقع دیدار طرف‌های رقیب با یکدیگر در عراق، امروز نتیجه دیدار‌های سعودی-ایرانی در عراق است، در حالی که این دو کشور از نظر رویکرد‌های سیاسی در قبال عراق بسیار متفاوت هستند و مسائل حل نشده بسیاری بین دو طرف وجود دارد که اینگونه اجلاس می‌تواند باعث ایجاد تفاهمات جدید شود؛ به ویژه آنکه متغیر‌های بین المللی و منطقه ای، خاصه تحولات افغانستان امروز نیازمند «دیپلماسی نرم» است که این مسئله را هم ایران و هم عربستان به خوبی درک می‌کنند. از طرف دیگر عربستان سعودی در صدد ترمیم روابط خود با قطر بوده و نمی‌خواهد که جنگ در یمن تشدید شود، از این رو به دنبال دستیابی به تفاهمات جدید است.

توافقات سیاسی در منطقه در سایه بی‌ثباتی سیاست‌های آمریکا ضروری است

استاد روابط بین الملل در بغداد ابراز امیداوری کرد: اگر در گذشته عراق میدان نزاع‌های منطقه‌ای و بین المللی بوده، چه بسا این وضعیت امروز تغییر کند و به مکانی برای نزدیک سازی دیدگاه‌های کشور‌های منطقه و حفظ امنیت ملی این کشور‌ها تبدیل شود. امروز فرصت برای همه کشور‌ها فراهم شده تا اختلافات خود را به ویژه در سایه بی ثباتی سیاست‌های آمریکا حل کنند. امروز و پس از اتفاقات افغانستان و خروج ناگهانی آمریکا از آن، انجام توافقات سیاسی میان کشور‌های منطقه بسیار ضروری است و چه بسا «اجلاس بغداد» مقدمه و زمینه ساز آغاز این گقتگو‌ها و حل بسیاری از مسائل حل نشده در منطقه باشد.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا کشور سوریه به عنوان همسایه بسیار نزدیک عراق به این اجلاس دعوت نشده بود گفت: عراق در نامه به دولت سوریه نسبت به این مسئله عذرخواهی کرد و توضیح داد که این کار را برای جلوگیری از احتمال خودداری بسیاری از کشور‌های دعوت شده از حضور در اجلاس انجام داده و امیدوار است که این اجلاس تفاهمات و توافقات منطقه‌ای خوبی در برداشته باشد که برای سوریه مفید است.

اجلاس بغداد، آغاز میسر ایجاد تفاهمات منطقه‌ای و حل اختلافات کشور‌ها بود

حضور مقامات عالی رتبه بیانگر پیام همبستگی میان کشورهاست

محمد عباس التمیمی درباره نقش «اجلاس بغداد» برای نزدیک سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان و حل اختلافات آن‌ها تصریح کرد: نزدیکی بین ایران و عربستان در این دیدار‌ها امری بسیار محتمل است و اینکه طرف‌ها پذیرفتند تا در این اجلاس حضور یابند، خود نشانگر این است که طی آن در‌های بسیاری برای گفتگو و تفاهمات نه فقط در ارتباط با عراق، بلکه در ارتباط با روابط کشور‌های حاشیه خلیج فارس باز شود.

وی حضور مقامات عالی رتبه کشور‌های دعوت شده در این اجلاس را نقطه عطف و عامل تأثیرگذار در نتیجه بخش بودن آن توصیف کرد و گفت: حضور برخی کشور‌ها در سطوح پایین‌تر نیز در نهایت همان پیام همبستگی و تمایل به بازشدن در‌های گفتگو را به همراه دارد. عراق امروز سعی می‌کند تا میانه رو و میانجیگر باشد و امید می‌رود که این تلاش‌ها در صورت موفقیت کشور‌ها در رسیدن به تفاهمات مشترک در زمینه ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای عراق نیز با نتایج خوب سیاسی و اقتصادی همراه باشد.

کارشناس روابط بین الملل عراقی در پایان تصریح کرد که امروز «دیپلماسی نرم» در منطقه رو به توسعه گذاشته است؛ به ویژه آنکه درگیری و نزاع برای همه خسارت بار است و تداوم آن می‌تواند باعث سقوط دولت‌ها شود؛ بر این اساس برگزاری نشست‌هایی مانند «اجلاس بغداد» در شرایط کنونی امری ضروری است، خاصه آنکه عراق در آستانه برگزاری انتخاباتی مهم قرار دارد و  تفاهمات کشور‌های منطقه و ثبات آنها برای بغداد دارای اهمیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
والله با ایستادن وزیر خارجه آغاز مسیر تفاهمات بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
خب اونجوری هم می گفتن رفته کنار وزیر خارجه عربستان وایستاده و هزارتا حرف و حدیث دیگه
آخرین اخبار