ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

بخش نشر تنها ۵ درصد صنعت چاپ را شامل می‌شود/ آغاز داوری اولیه جشنواره پایتخت کتاب ایران

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، چند روز پیش از اختصاص تنها ۵ درصد صنعت چاپ کشور به بخش نشر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات کشورمان روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

بخش نشر تنها ۵ درصد صنعت چاپ را شامل می‌شود/ خرید یک ماشین چاپ ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در برنامه «صبح بخیر ایران» با اشاره به مشکلات صنعت چاپ و بسته بندی گفت: طبق قانون متولی صنعت چاپ وزارت ارشاد است، اما متاسفانه ما در صنعت چاپ مشکلات قانونی و ساختاری زیادی داریم.

وی افزود: خرید یک ماشین چاپ برای ما یک میلیون یورو (معادل ۳۰ میلیارد تومان) هزینه دارد. اگر همین امروز مسئولان از صنعت چاپ به معنای واقعی حمایت کنند، ارزآوری ما ۵ برابر می‌شود.

او در پایان گفت: بخش نشر تنها ۵ درصد صنعت چاپ را در دست دارد؛ الباقی مربوط به بسته بندی و صنعت چاپ مربوط به کالا و محصولات دیگر است. الان خیلی از ناشران به نشر دیجیتال روی آورده اند و دیگر چاپ به معنای واقعی در نشر کشور وجود ندارد.

چالش‌ها و راهکار‌های بهبود وضعیت آموزش زبان فارسی در حوزه «آفریقا و عربی»

پنجمین نشست از «سلسله نشست‌های منطقه‌ای همکاری‌های مشترک بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» در «آفریقا و عربی» برگزار شد.در این نشست که با حضور جمعی از رایزنان فرهنگی ایران، مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حوزه کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا، خلیج فارس و آفریقای زیر صحرا و نیز معاونین و کارشناسان بنیاد سعدی برگزار شد، دستاورد‌های بنیاد سعدی در عرصۀ بین‌الملل و آموزش و پژوهش معرفی و ضمن آن پیشنهادات و راه‌های بهبود وضعیت آموزش زبان فارسی در کشور‌های این منطقه و چالش‌های پیش روی آن، مطرح شد.

در آغاز این نشست آقای فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با بیان دستاورد‌های این بنیاد طی دو سال اخیر و لزوم آشنایی دست اندر کاران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه صف و ستاد این سازمان با موضوع ایده‌های نو برای آموزش زبان فارسی در خارج از کشور نکاتی را در این خصوص عنوان داشت.

حضور ۳۱ استان کشور در بخش پادکست جشنواره قصه‌گویی کانون

مسئول کمیته پادکست بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با اشاره به استقبال خوب گروه‌های سنی مختلف برای شرکت در این بخش، میانگین سنی شرکت‌کننده‌ها را ۵ تا ۸۰ سال از ۳۱ استان کشور اعلام کرد.

علیرضا آقایی افزود: پایش اولیه آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره در بخش پادکست، از سوی گروهی پنج نفره انجام شد.

وی با اشاره به حضور کارشناسان در هیئت انتخاب اظهار کرد: تلاش شده در مرحله پایش از گروهی استفاده شود که علاوه بر تخصص و توانایی در زمینه قصه‌گویی، در حوزه پادکست، صدا و قصه‌های صوتی توانمند باشند.

یادآوری می‌شود مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

آغاز داوری اولیه جشنواره پایتخت کتاب ایران/ تشکل‌های نشر تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند

ابراهیم حیدری مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تازه‌ترین اخبار از پایتخت کتاب ایران گفت: طبق آخرین آماری که از آن اطلاع دارم تعداد شهر‌هایی که در جشنواره پایتخت کتاب ایران شرکت دارند، به حدود ۱۸۰ شهر می‌رسد. این روز‌ها داوری اولیه آثار آغاز شده است.

وی افزود: شاخص‌های داوری جشنواره پایتخت کتاب ایران تدوین شده است. داوری آثار در فضای مجازی انجام می‌شود و بخش اعظمی از آثار در این فضا دریافت شد. داوری نهایی این رویداد فرهنگی پس از مشخص شدن نامزد‌ها آغاز می‌شود. در صورتی که شرایط شیوع کرونا اجازه دهد، اختتامیه رویداد فرهنگی پایتخت کتاب ایران به صورت حضوری و در غیر این صورت در فضای مجازی برگزار می‌شود. هنوز زمان دقیق برگزاری اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب ایران مشخص نیست.

حیدری ادامه داد: سایت‌های فروش، جشنواره‌ها و زیرساخت‌های کتابخوانی مربوط به پایتخت کتاب ایران در فضای مجازی راه اندازی شده اند. توانستیم تهدید کرونا را در این بخش به فرصت تبدیل کنیم. اگر سایر حوزه‌های هنر در این دوران کمتر پیش رفتند، کتاب و کتابخوانی هم در بخش باشگاه‌های کتابخوانی، نمایشگاه‌های مجازی، فروش کتاب، گفتگو در زمینه کتاب، تشکل‌های نشر از ناشر تا مولف خود را با شرایط وفق دادند و پیش رفتند و به نحو احسن از این فرصت استفاده کردند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار