ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام برگزاری جشنواره ملی صلح تا انتشار آمار چاپ کتاب در مرداد امسال

هفته گذشته خبر برگزاری جشنواره ملی صلح به همت دانشگاه شهید بهشتی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد. در اینجا به مهمترین  آنها اشاره می‌کنیم:

جشنواره ملی صلح برگزار می‌شود

دانشگاه شهید بهشتی جشنواره ملی صلح را با عنوان «روز سپید جهان» به مناسبت روز جهانی صلح و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار می‌کند. علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را از امروز تا بیستم شهریور ماه به وب سایت جشنواره ارسال کنند. عرفان نظرآهاری، سعید بیابانکی، اسماعیل امینی، همایون علیدوستی و خدیجه حمیدیان داوری آثار ارسالی به جشنواره را بر عهده دارند.

یک فعال حوزه کتاب درگذشت

مهین علوی پس از چند سال درگیری با بیماری در سن ۶۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. شورای کتاب کودک با اعلام این خبر نوشته است: «مهین علوی در سال ۱۳۳۸ در کرمان متولد شد.وی فارغ‌التحصیل رشته فیلمنامه‌نویسی بود.او پس از گذراندن دوره آموزشی در شورای کتاب کودک در گروه‌های بررسی رمان و ترجمه فعالیت داشت.»

انتشار ۵ هزار و ۲۰۸ عنوان کتاب در مرداد ماه سال جاری

بنا بر تعداد کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد کتاب‌های منتشرشده در مرداد ماه سال جاری به ۵ هزار و ۲۰۸ عنوان رسیده است. از این میان ۳ هزار و ۵۹۸ عنوان تالیفی و هزار و ۶۱۰ عنوان ترجمه هستند.

۴ هزار و هشت عنوان از کتاب‌های منتشرشده در استان تهران و هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در شهرستان منتشر شدند. ۳ هزار و ۴۵۴ عنوان چاپ اولی و هزار و ۷۵۴ عنوان تجدید چاپ هستند. متوسط شمارگان کتاب در این مدت به ۵ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۵۵۱ نسخه می‌رسد. این درحالی است که وضعیت انتشار کتاب در سال گذشته به گونه‌ای متفاوت بود. شیوع کرونا در سال گذشته مانند امسال وجود داشت، با این حال تعداد کتاب‌های منتشرشده در مرداد ماه سال گذشته به ۸ هزار و ۵۱۲ عنوان می‌رسید.

انتشار ۷۰ شعر طنزآمیز در «رادیاتور» اکبر اکسیر

مجموعه شعر «رادیاتور» سروده اکبر اکسیر منتشر شد. این هشتمین مجموعه شعر طنز این شاعر است که ۷۰ شعر کوتاه طنزآمیز را شامل می‌شود.این کتاب از یک تازگی خاص و طنز‌هایی متفاوت برخوردار است. مجموعه شعر طنز «مارمولک‌های هاچ‌بک» از دیگر کتاب‌های این شاعر است که سال گذشته منتشر شد.

امیرعلی مصدق درگذشت

امیرعلی مصدق، شاعر در سن ۶۵سالگی از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر امیرعلی مصدق فردا یکشنبه ۳۱ مرداد ماه در قطعه هنرمندان انجام می‌شود.امیرعلی مصدق در فروردین‌ماه ١٣٣٥ در تهران متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت گرفته بود. مصدق سرودن شعر را از ۱۰سالگی آغاز کرده بود و در سال ۱۳۵۹ به جمع شاعران حوزه هنری پیوست. او کارشناس و عضو شورای شعر حوزه و سپس کارشناس و عضو شورای شعر و موسیقی صداوسیما شد. مهرداد اوستا طی نامه‏‌ای از مصدق خواسته بود تا کلیه آثارش زیر نظر او منتشر شود. از آثار امیرعلی مصدق می‌توان به «گزیده ادبیات معاصر شماره ٨٥»، «با اجازه عشق»، «تصحیح دیوان سلمان ساوجی» و ... اشاره کرد.

«جیل مورفی» درگذشت

«جیل مورفی» نویسنده و تصویرگر بریتانیایی کتاب کودک که بیشتر برای خلق مجموعه کتاب‌های «بدترین جادوگر» و «خانواده بزرگ» شناخته می‌شود در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت.«مکمیلان» ناشر آثار «مورفی» با انتشار بیانیه‌ای خبر درگذشت این نویسنده را اعلام کرد و نوشت: «مورفی» پس از مبارزه طولانی با سرطان درگذشت.

«مورفی» نگارش «بدترین جادوگر» را در سن ۱۸ سالگی و زمانی که هنوز در مدرسه مشغول تحصیل بود آغاز کرد. مادر این نویسنده زمانی گفته بود «مورفی» و دو دوستش در یونیفرم‌های تیره مدرسه شبیه به جادوگران شده بودند و همین الهام‌بخش «مورفی» برای خلق نخستین کتابش بوده است.

با وجود نگرانی‌هایی درباره این‌که شاید «بدترین جادوگر» برای کودکان دلهره‌آور به نظر برسد، اما این کتاب به اثری موفق تبدیل شد و بیش از سه میلیون نسخه از آن به فروش رفت.آثار «مورفی» جوایز مختلفی را به خود اختصاص دادند. «همه در یک تکه» و «بالاخره آرامش» از دیگر آثار موفق این نویسنده به شمار می‌روند.

درگذشت حسن ریاضی بر اثر کرونا

حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار اهل آذربایجان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. این چهره فرهنگی در یکی از بیمارستان‌های تهران و به دلیل ابتلا به کرونا در سن ۶۳سالگی از دنیا رفت.حسن ریاضی (ایلدیریم) در بهمن ۱۳۳۷ در روستای جمال‌آبادِ سراب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شهر‌های هریس و مهربان و دبیرستان را در تبریز به پایان برد و سپس در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات خود را ادامه داد. او از سال ۱۳۵۴ به‌طور جدی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را شروع کرد و از بنیانگذاران انجمن‌های ادبی آذربایجان در تهران بود. حسن ریاضی علاوه‌بر سرودن شعر و نوشتن مقالات ادبی-اجتماعی، به ترجمه آثار ادبی جهان نیز مشغول بود.

حسن ایلدیریم در دو دهه گذشته سردبیری «فصلنامه بین‌المللی آذری» و دبیری «انجمن ادبی فرهنگی حبیب ساهر» را برعهده داشت. از آثار او می‌توان به «آنا دیلی - آیین نگارش و دستور زبان ترکی آذربایجانی» که منتشر شده و مجموعه سه‌جلدی «شناختنامه ناظم حکمت» و «مجموعه اشعار» که در دست چاپ است، اشاره کرد.

«وحی و تجربه دینی» منتشر شد

کتاب «وحی و تجربه دینی» جدیدترین اثر علی اکبر ضیائی در نشر امین منتشر شد. علاقه‌مندان به فلسفه، دین و نقد و بررسی دیدگاه‌های نواندیشان درباره وحی و تجربه می‌توانند این کتاب را بخوانند.نواندیشان دینی به تازگی در ایران به یافته‌های عصب شناسان در زمینه تبیین تجربه‌های دینی تمسک می‌جویند.

در فلسفه مادی گرایانه و تقلیل یافته عصب شناسان می‌توان اثری از ماوراء الطبیعه و عالم روحانی و مجردات پیدا کرد. البته برخی از آن‌ها با نگاه معتدل تری به الهیات می‌نگرند و دایره تحقیقشان را از قلمرو عوالم مجردات و غیرمادی می‌دانند. در حقیقت عوالم روحانی را هم نفی نمی‌کنند.

برخی از نواندیشان دینی با استفاده از تجربه‌های عرفانی تنها به وحی با عنوان یک تجربه دینی می‌نگرند و آن را با پذیرش عالم مجردات و استناد به میراث عرفانی همه مکاشفات و الهامات حتی وحی را به تجربه‌ای شخصی تنزل می‌دهند. برخی هم مانند عصب شناسان مادی گرا آن تجربه‌ها را نتیجه انتقال پردازش ذهن از ناحیه چپ به راست مغز می‌دانند البته چنین تجربه‌هایی را برای رشد و تعالی معنوی انسان مفید می‌دانند.

در کتاب به دیدگاه عصب شناسان درباره تجربه دینی و دیدگاه عرفا و فلاسفه اسلامی درباره وحی و الهام اشاره می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به سخنانی از نواندیشان دینی درباره وی اشاره کرد.


بیشتربخوانید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار