رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم:

نان محلی سمیرم شرایط ثبت ملی را دارد

سعید سلمانیان گفت: پرونده ثبت ملی نان محلی عقدک سمیرم در مرحله مطالعه، تدوین و تنظیم برای ارسال به وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   سعید سلمانیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم در جنوب استان اصفهان گفت: نان محلی و بومی در گذشته در هر خانه پخته می‌شد و مورد مصرف اهل خانه و محله بوده است.

او تصریح کرد: پخت نان بین جامعه شهری، روستایی و عشایری مرسوم بود و امروزه نیز خانوار‌هایی هستند که به مناسبت‌های مختلف اقدام به پخت نان خانگی و سنتی می‌کنند.

سلمانیان با بیان اینکه شهر ونک و روستای عقدک در غرب سمیرم یکی از مناطق اصلی پخت نان بومی در این شهرستان است، اظهار داشت: مراحل ثبت این نوع نان تدوین شده است.

او ادامه داد: پرونده ثبت نان سنتی عقدک به کارگروه ثبت آثار در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ارسال شده است که در صورت تایید به وزارتخانه ارسال می‌شود.

سلمانیان تصریح کرد: گیاهان کوهی و دارویی خاصی در پخت نان‌های محلی و خانگی سمیرم استفاده می‌شود که طعم و بوی مطبوعی به آن می‌دهد.

او بر ضرورت آموزش و انتقال این نوع پخت به نسل امروز اشاره کرد و گفت: فروش نان سنتی به عنوان سوغات سفر به مسافران و گردشگران می‌تواند به رونق کسب و کار بخشی از اهالی منطقه کمک کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم به پخت نان یوخه یا تیری در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: چند سالی این پخت این نوع نان محلی و نازک در شهرستان رونق گرفته و جنبه اقتصادی و درآمدی برای چندین خانواره به خود گرفته است.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.