دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از امکان تحصیل دانشجویان افغانی در دانشگاه امیرکبیر تا آخرین آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «امکان تحصیل دانشجویان افغانی در دانشگاه امیرکبیر»، «توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی»، «دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم واکسینه شدند»، «تزریق دو دز واکسن شرط لازم برای ورود به کلاس هاست»، «آخرین آمار از مهاجرت دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته»، «ثبت نام واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان دانشگاه تهران آغاز شد»، «آغاز واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی شریف از ۲۰ شهریور»، «کدام کشور‌های جهان بیشترین دانشجویان بین المللی را دارند؟» همراه بود.

امکان تحصیل دانشجویان افغانی در دانشگاه امیرکبیر

مدیریت همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس شرایطی دانشجویان کشور افغانستان می‌توانند تحصیل خود را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه دهند.

در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به شرایط کشور افغانستان در روز‌های اخیر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای عمل به رسالت خویش در حمایت از همسایگان افغانستانی خود، شرایط ویژه‌ای را برای ادامه تحصیل دانشجویان شاغل به تحصیل در افغانستان که قصد ادامه دادن دروس خود را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارند، در نظر گرفته است.

این تسهیلات در ۲ حوزه امکان تطبیق دروسی که از نظر سرفصل توسط گروه آموزشی دانشکده قابل تطبیق با دروس دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشند و همچنین شهریه ویژه دانشجویان افغانستانی ارائه می‌شود.

توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی

محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاهی متناسب با بازار کار موجود در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جزو دانشگاه های مهارتی کشور هستند. 

او افزود: قصد داریم دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور را ارتقا و توسعه دهیم. در زمینه سایر رشته‌های دانشگاهی یک راهش این است که سرفصل‌های دروس بازنگری و بروز شوند و بحث مهارت در آن‌ها دیده شوند.

زلفی گل تصریح کرد: بحث مهمی که در موضوع علمی کشور مورد اغفال واقع شده، این است که از جغرافیای فراغت دانشجویان برای مهارت افزایی کمتر بهره برده ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما می‌توانیم از پتانسیل کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و ... برای فعالیت‌های فوق برنامه استفاده کنیم تا با برنامه ریزی مناسب ضمن اینکه اوقات فراغت دانشجویان را برنامه ریزی می‌کنیم از آن اوقات فراغت هم برای آموزش‌های خاص که جنبه مهارتی دارند، استفاده کنیم.

دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم واکسینه شدند

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جالمعه دانشگاهی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی، استادان و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای واکسینه شده اند، مگر اینکه خودشان تمایلی به تزریق واکسن نداشته اند.

او افزود: واکسیناسیون دانشجویان تا این لحظه آغاز نشده است و طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متناسب با مقاطع تحصیلی از آبان و آذر شروع خواهد شد.

مهدی تصریح کرد: البته با توجه به ارتباط واکسیناسیون با موجودی واکسن نمی‌توان دقیق صحبت کرد و برنامه داد، اما بخشی از دانشجویان دانشگاه فنی در شهر قم واکسینه شده اند.

تزریق دو دز واکسن شرط لازم برای ورود به کلاس هاست

شعله خداداد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جامعه دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ اطلاعیه‌ای از نهاد‌های ذی ربط در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به دست ما نرسیده است.

او افزود: طبق خبر‌های ارسال شده از همکارانمان در دانشگاه‌های دیگر متوجه شدیم که قرار بود واکسیناسیون تمامی دانشجویان کشور از اوخر شهریورماه به ترتیب مقاطع تحصیلی برای دکتری، ارشد، کارشناسی و کاردانی آغاز شود.

خداداد تصریح کرد: در حال حاضر خبر‌هایی به گوشمان می‌رسد که واکسیناسیون گروه‌های صنفی به علت کمبود واکسن متوقف شده است، اما با این وجود لیست تمامی دانشجویان دانشگاه را به وزارت علوم و وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده ایم تا تزریق واکسن برای آن‌ها به خوبی انجام شود و تاکنون زمان دقیقی در این زمینه به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام نشده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: دز اول واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اواسط مرداد ۱۴۰۰ انجام شده است، اما مابقی دانشجویان هنوز واکسینه نشده اند و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم تزریق دز دوم واکسن کرونای دانشجویان خوابگاهی را هم همانند گذشته در داخل دانشگاه انجام دهیم.

خداداد گفت: دستورالعملی را از سوی سازمان امور دانشجویان در خصوص پروتکل‌هایی که باید رعایت شوند در داخل دانشگاه دریافت کرده ایم و در آن ذکر شده که دانشجویان قبل از ورود به خوابگاه‌ها و کلاس‌های درس حتما دو دز واکسن را دریافت کنند؛ چرا که همه افراد در قبال یک دیگر در دوران کرونا مسئول هستند و اگر کسی مبتلا باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند، باید جوابگو باشد؛ بنابراین وظیفه داریم در دوران کرونا تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: قطعا در مهر پذیرش دانشجو خواهیم داشت اما چون شرایط ویروس کرونا هر لحظه تغییر می‌کند، ما هم باید در همان لحظه برای پذیرش جدید دانشجویان در خوابگاه‌ها، تصمیم‌گیری کنیم تا دانشجویان مطابق شیوه نامه‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها جذب شوند.

خداداد با بیان اینکه دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حدود ۳۰۰ نفر هستند، تاکید کرد: نوع واکسن تزریقی به دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از نوع سینوفارم و برکت است که با توجه به تعداد دانشجویان هم اکنون ۳۰۰ دوز واکسن کرونا از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دسترسمان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: تعداد اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر است و از آن جایی که تعدادی هم کارمند شرکتی داریم؛ بنابراین دوز واکسن برای آن‌ها متناسب با تعدادشان است.

آخرین آمار از مهاجرت دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیز به مرور و هم‌راستا با افزایش کل جمعیت دانشجویان کشور و نیز افزایش جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان، روند صعودی داشته و از تراز ۱۹ هزار دانشجو در سال ۲۰۰۳ میلادی به تراز ۵۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

او افزود: نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی ایرانی درقیاس با نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان کندتر بوده است. بدین ترتیب، سهم دانشجوفرستی ایران در کل بازار دانشجویان بین‌المللی جهان از سال ۲۰۱۲ روندی کاهشی به خود گرفته و از حدود ۱/۳ درصد به حدود یک درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

صلواتی اضافه کرد: سهم دانشجویان ایرانی خارج از کشور به نسبت کل جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در داخل طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با تغییر چندانی همراه نبوده) علی رغم افزایش قابل توجه جمعیت کل دانشجویان کشور و از حدود یک درصد در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵/۱ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: جایگاه دانشجوفرستی ایران در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ از رتبه ۲۹ در جهان به رتبه ۱۱ ارتقاء یافته بود که بالاترین جهش رتبه‌ی دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز ۵۰ هزار دانشجو ثابت مانده و تغییرات اندکی داشته و به همین خاطر رتبه دانشجوفرستی ایران به رتبه ۱۹ ام تنزل یافته است.

او تاکید کرد: عواملـی همچـون افزایـش نـرخ دلار و بـه تبـع آن افزایـش هزینه‌هـای مهاجرت تحصیلـی، محدودیت‌هـای ویزایی اعمال شـده از سـوی دولـت آمریـکا بـرای دانشـجویان ایرانـی و در نهایت شـیوع ویـروس کرونا موجب ثابت مانـدن تراز جمعیت دانشـجویان ایرانی در خارج از کشـور در طول چند سـال گذشته شـده اسـت.

صلواتی تاکید کرد: گفتنی است کـه عوامـل فـوق همچنین موجـب افزایـش تعـداد دانشـجویان ایرانـی در کشـور ترکیه و کشـور‌هایی چـون آلمـان، کانـادا و ایتالیـا کـه قوانیـن ویزایـی سـاده‌تری دارند، شـده اسـت. آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کانادا به ترتیب پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در دنیا هستند. در سال ۲۰۱۹ کشور ایران با ۱۱ ٬ ۴۵۱ دانشجو یک درصد از سهم بازار دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. اکثریت دانشجویان ایرانی تقریبا ۷۵ درصد در آمریکا در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند و بیش از نیمی از دانشجویان ایرانی در آمریکا در رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

او افزود: تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۵۶/۶ درصد از دارندگان مدال در المپیاد‌های دانش‌آموزی، ۶۹/۱ درصد از مشمولین بنیاد و ۷۸.۳ درصد از افراد حائز رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری در داخل کشور هستند. در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با ۳۷/۲ درصد، مشمولین بنیاد با ۲۵/۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با ۱۵/۴ درصد، بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران بیان کرد: اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دهه‌ی گذشته با افزایش همراه بوده است، اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد. تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ با افزایشی ۸ برابری همراه بوده است و از ۵ ٬ ۴۸۵ دانشجو در سال ۱۳۹۹ به ۴۴ ٬ ۳۵۰ دانشجو افزایش یافته است.

او گفت: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان نیز در بازه‌ی زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۱/۰۵ درصد به ۱/۴ درصد رسیده است. دانشجویان افغانستانی با ۴۶ درصد و دانشجویان عراقی با ۲۴ درصد بزرگترین گروه دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند. دانشجویان این دو کشور در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۶۹ درصد از دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل داده‌اند. کشور لبنان با ۳ درصد و هر کدام از کشور‌های سوریه و چین با ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران اضافه کرد: اکثریت دانشجویان خارجی در ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸، ۵۵ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۳۱ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. دانشگاه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۳ درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۳۱ درصد، موسسات آموزش عالی غیر دولتی _ غیر انتفاعی با ۹ درصد، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۸ درصد به ترتیب بیشترین دانشجویان خارجی را جذب کرده اند.

آغاز واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی شریف از ۲۰ شهریور

بنا بر اطلاعیه مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در سامانه «شاخص»، دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف، می‌توانند از روز ۲۰ شهریور طبق زمان‌بندی اعلام شده، برای دریافت دوز اول واکسن سینوفارم اقدام کنند.

مطابق اطلاعیه معاونت دانشجویی: زمان شروع واکسیناسیون ساعت ۹:۰۰ صبح روز شنبه، ۲۰ شهریور است. البته با توجه به عدم قطعیت در زمان توزیع واکسن‌ها در شهر تهران، ممکن است این زمان مدتی جابه‌جا شود.

واکسیناسیون در طبقه همکف اداره امور تغذیه (سلف دانشجویی البرز) انجام خواهد شد. ورود از درب غربی سالن البرز و خروج از درب جنوبی این سالن خواهد بود.

ثبت نام واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان دانشگاه تهران آغاز شد

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ثبت نام واکسیناسیون ویژه دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: شورای صنفی دانشگاه تهران در خصوص ثبت نام واکسیناسیون دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

او افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت دیروز اعلام کرده بود که واکسیناسیون برای تمام عموم مردم با هر رده سنی آزاد شده است؛ بنابراین تمامی دانشجویان کشور به خصوص دانشجویان دانشگاه تهران در هر مقطع تحصیلی می‌توانند جهت ثبت نام برای تزریق واکسن به سایت واکسیناسیون وزارت بهداشت مراجعه کنند.

حبیبا تصریح کرد: نوع واکسن‌های تزریق شده به دانشجویان دانشگاه تهران سینوفارم و آسترازنکاست که واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان خوابگاهی انجام شده است.

کدام کشور‌های جهان بیشترین دانشجویان بین المللی را دارند؟

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره روند تحصیل دانشجویان ایران مهاجرت کرده در دانشگاه‌های برتر جهان گفت: یکی از مباحث مورد توجه در مهاجرت‌های بین المللی کیفیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از کشور بوده است و بر همین اساس هم دیدگاه کمّی در این زمینه توسط برخی افراد مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

او افزود: بررسی تعداد و سهم دانشجویان ایرانی در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا که جزو ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی QS ۲۰۲۰ انتخاب شده اند، تا حدی تبیین کننده وضع کیفی دانشجویان ایرانی خارج از کشور است.

به گفته این مقام مسئول، تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، روندی تقریباً ثابت داشته و با اندکی رشد از ۲۰۱ دانشجو به ۲۳۲ دانشجو رسیده است.

صلواتی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، همزمان با کاهش جمعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، تعداد ایرانیان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های برتر آمریکا هم کاهش اندکی یافته و از رقم ۲۳۲ دانشجو به حدود ۲۲۰ نفر رسیده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: چنانچه معیار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا را در نظر داشته باشیم، ایران در رتبه بندی کشور‌های دانشجو فرست در جایگاه دهم قرار دارد و کشور‌های چین، هند و کره جنوبی در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. چنانچه سهم دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های برتر از کل جمعیت دانشجویان خروجی را در نظر بگیریم، کمتر از نیم درصد دانشجویان خروجی از ایران در دانشگاه‌های برتر آمریکا و جهان مشغول به تحصیل هستند که از این حیث هم در جایگاه دهم در میان کشور‌های دانشجو فرست قرار داریم.

او افزود: سهم دانشجویان ایرانی حاضر در دانشگاه‌های برتر جهان از کل جمعیت دانشجویان خروجی در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی رشد بسیار ناچیزی داشته است و از رقم ۴۵/ ۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۷ / ۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

صلواتی اضافه کرد: در سـال ۲۰۱۸ تعـداد کل دانشـجویان جهـان در بخـش آمـوزش عالـی ۲۲۷ میلیـون نفـر بـوده اسـت که دانشـجویان بین‌المللـی تنها ۲/۴ درصد از این جمعیت را شـامل می‌شـوند.

او افزود: براسـاس آمـار جهانـی، تعـداد دانشـجویان بین‌المللـی در جهـان از رقـم ۲ میلیـون نفـر در سـال ۲۰۰۰ میلادی بـه ۵/۵ میلیـون نفـر در سـال ۲۰۱۸ میلادی رسـیده اسـت. در طول بازه‌ی ده سـاله‌ی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، تعداد دانشـجویان بین‌المللـی در جهـان حـدود ۶۷ درصـد افزایـش یافته اسـت. پیش‌بینـی می‌شـود کـه در صـورت تداوم رشـد سـالیانه ۵/۱ درصـد جمعیـت دانشـجویان بین‌المللـی، جمعیـت آنهـا تـا سـال ۲۰۳۰ دو برابـر شـود و به رقـم ۱۰/۲ میلیون نفـر در جهان برسـد.

صلواتی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته، همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان یک شوک جهانی، روند رشد روزافزون جابه‌جایی بین‌المللی دانشجویان را با کندی همراه کرد و موجب افت در ثبت‌نام‌های بین‌المللی و به تبع آن وارد شدن زیان مالی به دانشگاه‌هایی شد که وابستگی زیادی به دانشجویان بین‌المللی دارند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی به صورت تاریخی محبوب‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی بوده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۱ درصد از دانشجویان، کشور‌های این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند. بررسـی روند‌های جابجایی بین‌المللی دانشـجویان در طول ۱۵-۱۰ سـال اخیـر حاکـی از آن اسـت که کشـور‌های غربی دیگر همچون گذشـته تنها مقصـد محبوب دانشـجویان بین‌المللی نیسـتند. عواملـی همچـون اوج‌گیری جنبش‌هـای ملی‌گرایانه، تشـدید قوانین ضـد مهاجرتی در کشـور‌های مقصـد، اهمیت یافتـن نزدیکی‌هـای فرهنگـی و جغرافیایـی، ضـرورت مقـرون بـه صرفه بـودن تحصیل به ظهـور مقاصد جدیـد تحصیلی در قـاره آسـیا به خصوص کشـور چین کمک کرده اسـت.

صلواتی تاکید کرد: کشور‌های آمریکا، بریتانیا، کانادا، چین و استرالیا به ترتیب با بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی، پنج کشور برتر میزبان دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند. با توجه به اینکه مهم‌ترین کشور‌های دانشجوفرست جهان یعنی چین و هند در آسیا قرار دارند، در نتیجه ۲۷ درصد از کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان حدود ۱/۵ میلیون نفر از کشور‌های آسیایی و اقیانوسیه تامین می‌شوند. چین، هند، آلمان، ویتنام و کره جنوبی نیز به ترتیب پنج کشور برتر دانشجوفرست در سال ۲۰۱۸ بوده‌اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
افغانی واحد پول افغانستانه، یا بنویسید افغان یا افغانستانی. غلط ننویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
4. در بخش پایانی خبر داریم
بررسـی روند‌های جابجایی بین‌المللی دانشـجویان در طول ۱۵-۱۰ سـال اخیـر حاکـی از آن اسـت که کشـور‌های غربی دیگر همچون گذشـته تنها مقصـد محبوب دانشـجویان بین‌المللی نیسـتند. عواملـی همچـون اوج‌گیری جنبش‌هـای ملی‌گرایانه، تشـدید قوانین ضـد مهاجرتی در کشـور‌های مقصـد، اهمیت یافتـن نزدیکی‌هـای فرهنگـی و جغرافیایـی، ضـرورت مقـرون بـه صرفه بـودن تحصیل به ظهـور مقاصد جدیـد تحصیلی در قـاره آسـیا به خصوص کشـور چین کمک کرده اسـت.
و در بخش ابتدایی خبر داریم
اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دهه‌ی گذشته با افزایش همراه بوده است، اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد. تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ با افزایشی ۸ برابری همراه بوده است و از ۵ ٬ ۴۸۵ دانشجو در سال ۱۳۹۹ به ۴۴ ٬ ۳۵۰ دانشجو افزایش یافته است
صرف نظر از اشتباه تایپیست احتمالا فارغ التحصیل ایرانیمان در نوشتن 5،584 و 44،350 جای سوال است که چرا مدیر مربوطه درباره علل کاهش مهاجر پذیری کشورهای اروپایی تا این حد می داند ولی درباره نرسیدن ایران به هدف مطلوب75هزار دانشجوی ورودی هیچ علتی را بیا ننموده اند.
گویی که ایشان مدیر رصد مهاجرت کشورهای اروپاییست نه ایران.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
3.در بخش دیگری گفتند که:
در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز ۵۰ هزار دانشجو ثابت مانده و تغییرات اندکی داشته و به همین خاطر رتبه دانشجوفرستی ایران به رتبه ۱۹ ام تنزل یافته است.
و در ادامه عواملی چون گرانی نرخ ارز -محدودیت مهاجرت توسط دولت امریکا برای ایرانیان و در آخر شیوع ویروس کرونا ذکر شده.
گویا مدیر مربوط متوجه نیست که طی سال2012 تا2018 وبروس کرونا وجود نداشته و تا سال2017 هم محدودیت مهاجرت ایرانیان و گرانی ارز وجود نداشته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
2.در متن اشاره شده که با توجه به افزایش قابل توجه تعداد دانشجو میزان مهاجرت دانشجویان ایرانی افزایش اندکی داشته است.
این نوعی مغلطه هست. چون واضحه که مهاجرت دانشجو بالای 90درصد از دانشگاه های برتر ایران و دانشجویان این دانشگاه هاست.و میدانیم که تعداد دانشگاه های برتر کشور که زیاد نشده بلکه دانشگاه های بی کیفیت و تجاری افزایش یافته پس این آمار باید به نسبت دانشگاه های برتر و دانشجوهای این دانشگاه ها انجام بشه نه تمام دانشجویان و دانشگاه ها.
آمار غلط دادن و کوچک نشون دادن میزان افزایش مهاجرت مسئله پاک کردن هست نه حل مسئله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
من این خبر رو خوندم و چند نکته به چشمم اومد که بگم.
1.برخی از اونهایی که به عنوان دانشجوی عراقی یا سوری یا افغانستانی و اخیرا ترکیه ای ذکر کردید کسانی هستند که برای دور زدن کنکور در رشته های برتر تجربی اقدام به دریافت اقامت در کشور های همجوار میکنند و بعدا بدون کنکور و صرفا به دلیل داشتن موقعیت اقتصادی بهتر برای پرداخت شهریه به دلار بدون هیچ زحمتی به دانشگاه های برتر و رشته های حساس ورود میکنند.
آخرین اخبار