بلومبرگ بررسی می‌کند؛

سازمان همکاری‌های شانگهای و ایران اهداف مشترکی دارند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به اولین سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان و احتمال عضویت ایران در یک ائتلاف مهم اوراسیایی به رهبری روسیه و چین پرداخت

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، قصد دارد در اولین سفر خارجی خود پس از رسیدن به ریاست جمهوری به تاجیکستان سفر کند.

این نشریه همچنین اعلام کرد: «در این سفر ایران قصد دارد به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) یک گروه اوراسیایی رو به رشد، در بیاید. در طول زمان تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، این گروه به تهران برای مقابله اقتصادی با واشنگتن کمک کرده است.»

سازمان همکاری شانگ‌های حدود دو دهه پیش در سنت پترزبورگ تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۸ عضو است که حدود نیمی از جمعیت جهان و یک چهارم تولید اقتصادی دنیا را شامل می‌شوند.

بلومبرگ در این باره نوشت: «ایران از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تمایل به عضویت در این سازمان دارد که هند و پاکستان نیز در آن عضو هستند. این کشور در نظر دارد با روسیه و چین متحد اقتصادی شود تا بتوانند با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.»

همچنین بنابر اعلام این نشریه، دولت ابراهیم رئیسی تمایل خود برای از سرگیری جدید مذاکرات احیای برجام در وین را اعلام کرده است، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

بلومبرگ در ادامه نوشت: «سازمان همکاری‌های شانگهای اهداف مشترکی با ایران دارد که از جمله آن می‌توان مبارزه با تروریسم را نام برد. البته هدف اصلی این سازمان ارتقای اقتصادی است که در این میان، توسعه مشترک سیستم‌های انرژی و رشد اقتصادی متعادل بدون اجازه دخالت هیج کشوری در اولویت قرار دارند.»

اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای امروز (پنج‌شنبه) برای دو روز نشست‌هایی برگزاری خواهند کرد.

بلومبرگ همچنین با استناد به داده‌های که از سوی آژانس اطلاعات انرژی آمریکا گردآوری شده است، اعلام کرد که با پیوستن ایران به این نهاد، سازمان همکاری‌های شانگهای دارای ۴۶ درصد از کل گاز‌های جهان و ۲۱ درصد از کل ذخایر نفتی خواهد بود.

گفتنی است چند روز پیش نیز روزنامه «گلوبال تایمز» چین گزارش داد رزمایش مشترک کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تحت عنوان «مأموریت صلح-۲۰۲۱» از روز شنبه آغاز شده است و تا بیست و پنجم سپتامبر (سوم مهر ماه) ادامه خواهد داشت.

این روزنامه به نقل از کارشناسان نظامی نوشته بود: نیرو‌های چینی در این رزمایش توانایی و قاطعیت خود را در محافظت از صلح و ثبات در منطقه، با آمادگی رزمی، تسلیحات پیشرفته و حمایت تدارکاتی در سطح بالا، به نمایش گذاشتند.

این رزمایش، همزمان با سالگرد حملات یازده سپتامبر در آمریکا و پس از خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان به انجام می رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام
آقا
مراقب باشیم
مراقب انواع نفوذ...!!!

هیهات من الذله
" تا آخر ایستاده ایم "
آخرین اخبار