تبیین مبانی تاریخی و جلوه های حقوق مردم در دانشگاه یزد

رئیس دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد از آغاز سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی میان رشته‌ای "ایران ما" در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حسن قاسمی مقدم رئیس دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد گفت: سلسله نشست‌های هم‌اندیشی میان رشته‌ای "ایران ما" از سوی دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد و با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی حقوق، علوم سیاسی، تاریخ، فقه و حقوق و حقوق پردیس مهریز برگزار می‌شود.

او افزود: این نشست‌ها به صورت دیالوگ محور در ۱۸ جلسه با موضوعات مختلف هر شنبه راس ساعت ۱۸ به صورت مجازی برگزار می شود.

رییس دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ این دانشگاه هدف از برگزاری این نشست‌های علمی را بررسی زمینه‌های لازم برای دستیابی ملت ایران به حقوق خود معرفی کرد که در قانون اساسی و در فصل سوم آن تحت عنوان "حقوق ملت" از اصل ۱۹ تا اصل ۴۲ را به خود اختصاص داده است.

حسن قاسمی مقدم افزود: در این باره لازم است ابتدا هویت ملی ایرانیان در منابع تاریخی بررسی و سپس مبانی سیاسی شکل‌گیری ملت و نیز جنبش‌های ایرانیان از انقلاب مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت مورد بررسی قرار گیرد تا نیاز‌ها و پتانسیل‌ها و همچنین نقاط ضعف و قوت ما را در شکل‌گیری یک ملت منسجم به لحاظ علمی بازشناخته شود.

قاسمی مقدم اظهار داشت: پس از تحکیم بنیان‌های تاریخی و سیاسی ملت ایران، به تضمین‌های حقوقی لازم برای اجرایی شدن حقوق ملت پرداخته می‌شود. در غیر اینصورت، حقوقی در قانون نوشته می‌شود، اما زمینه‌های تحقق آن‌ها، مغفول می‌ماند.

او حقوق بانوان، حقوق اقلیت‌ها، حقوق اقتصادی ملت، حقوق بیماران و حقوق متهمان را از جمله مهمترین جلوه‌های حقوق ملت دانست که در این نشست‌ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.