بررسی متن نامه‌های یک قاتل سریالی از دیدگاه روانشناختی

زودیاک قاتلی بود که راجع به جنایت‌های خود به پلیس نامه می‌فرستاد، اما با این وجود هیچ گاه دستگیر نشد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر شما بین دهه ۶۰ تا ۷۰ میلادی در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کردید با شنیدن نام زودیاک دست و پایتان از شدت ترس یخ می کرد! زودیاک نام مستعار یک قاتل سریالی اهل شمال کالیفرنیا بود که به مدت ۱ دهه با قتل‌های زنجیره‌ای خواب را از چشم مردم و پلیس این منطقه ربوده بود.

آن چه بیش از همه نام این قاتل زنجیره‌ای را بر سر زبان‌ها انداخت نامه‌هایی که بود که او برای پلیس یا مطبوعات می‌نوشت، وقوع قتل‌های پیاپی در شهر خودتان و نامه‌های عجیب یک قاتل که شما و پلیس را به باد تمسخر گرفته و آزادانه مشغول گشت و گذار برای انتخاب قربانی است را تصور کنید تا کمی به جو حاکم بر کالیفرنیای آن زمان نزدیک تر شوید.

اما نوشتن نامه تنها نکته عجیب درباره زودیاک نیست، از بین ۲۰ نامه‌ی این قاتل زنجیره ۴ نامه به زبان‌های سانسکریت و باستانی با شیوه‌ای خاص کدگذاری شده بود.

در پی تلاش برای دستگیری این قاتل سریالی از ۲۵۰۰ نفر بازجویی به عمل آمد، اما پلیس هرگز موفق به دستگیری او نشد و تصور می‌شود آن چه پس از یک دوره ترس و وحشت، قربانیانِ آینده زودیاک را از چنگال مرگ نجات داده است مرور زمان و پیریِ او بوده باشد.

در هرحال راز و رمز این ۴ نامه به مدت نیم قرن پشتِ کدگذاریِ زودیاک پنهان مانده بود تا سرانجام تیمی بین المللی یکی از این نامه‌ها را کد گشایی کرد.

بررسی متن نامه یک قاتل سریالی از دید روانشناسی

متن نامه زودیاک

"من امیدوارم که به شما در تلاش برای دستگیری من خوش بگذرد.

کسی که به برنامه تلویزیونی آمد من نبودم.

که بیانگر یک نکته درباره من است.

من از "اتاق گاز"(اعدام) نمی‌ترسم.

زیرا هرچه زودتر مرا به بهشت می‌فرستد.

چرا که اکنون برده‌های(خدمتگزاران) کافی برای خدمت به خود دارم.

از آنجایی که هیچ کس وقتی به بهشت می‌رسد، چیزی ندارد.

بنابراین آنها از مرگ می‌ترسند.

من نمی‌ترسم، زیرا می‌دانم که آن زندگی جدید من است

زندگی برای مرگ بهشتی یک زندگی آسان خواهد بود"

اگر شما نیز از متن این نامه جا خورده اید در ادامه گزارش، نظر یک روانشناسی بالینی را برای کدگشایی از انگیزه زودیاک از انجام قتل و ویژگی‌های شخصیتی را او بخوانید.

بررسی متن نامه یک قاتل سریالی از دید روانشناسی

انگیزه زودیاک از انجام قتل  و ویژگی شخصیتی او 

دکتر سالار گشتاسبی اصل متخصص روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران درباره ویژگی‌های شخصیتی او گفت: زودیاک یک قاتل سریالی آمریکایی با ضریب هوشی فوق العاده بالا بود و با توجه به اطلاعاتی که از رفتار این شخص در دست است شاید بتوان گفت ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بارزترین ویژگی او بوده باشد.

گشتاسبی بیان کرد: افراد با این اختلال شخصیت نه تنها از تجربه حس همدلی با دیگران عاجزند بلکه اساسا چیزی به نام وجدان برای آن‌ها تعریف نشده است، همچنین آستانه درک احساساتی مانند هیجان، اضطراب و ترس در این افراد نسبت به اشخاص عادی بسیار متفاوت است.

این متخصص روانشناسی بالینی ادامه داد: مثالی می‌زنم تا بهتر متوجه حالات روانی این اشخاص شوید، یک فرد عادی با رفتن به شهربازی و سوار شدن ترن هوایی هیجان را تجربه می‌کند، اما کسی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است برای دست یابی به این احساس ممکن است به حیوانات یا حتی هم نوع خود آسیب روانی، جسمی و جنسی وارد کند یا انسانی را به قتل برساند. بنابراین می‌توان گفت یکی از انگیزه‌های زودیاک از قتل‌های سریالی دست یابی به حس هیجان و لذت بوده باشد.

وی تصریح کرد: متن نامه‌های زودیاک قاتل نیز تکه‌ای دیگری از پازل شخصیت اوست، شاید آن چه بیش از همه در نامه این قاتل توجه شما را خود جلب می‌کند این عبارت باشد. "من بردگان خودم را دارم که در بهشت به من خدمت کنند."

گشتاسبی ادامه داد: با توجه به متن نامه می‌توان به وجود یک اختلال دیگر به اسم delusional disorder شک کرد، این اختلال که در فارسی به اختلال هذیان ترجمه شده است در خانواده اختلال‌های سایکوتیک ((اختلالی که باعث قطع ارتباط شخص با واقعیت می‌شود)) قرار می‌گیرد. البته اختلال هذیان ترجمه دقیقی برای نام این اختلال نیست.

این متخصص روانشناسی بالینی درباره اختلال هذیان گفت: افراد مبتلا به این اختلال باور‌های راسخ مقاوم به تغییر دارند، این فرد دچار توهم نشده است! بلکه باور راسخ مقاوم به تغییر دارد و از نامه زویاک نیز چنین چیزی متبادر می‌شود.

بررسی متن نامه یک قاتل سریالی از دید روانشناسی

نامه نگاری پیش از وقوع قتل برای سرکار گذاشتن پلیس

وی ادامه داد: از آن جایی که اختلال هذیان معمولا در سنین ۴۰ تا ۴۴ سالگی نمود پیدا می‌کند، می‌توان حدس زد که زودیاک این قتل‌ها را در فاصله ۴۰ تا ۴۰ و چند سالگی انجام داده و در سن ۵۰ سالگی به دلیل نداشتن چابکی سابق خود را بازنشسته کرده باشد.

گشتاسبی درباره انگیزه زودیاک از نوشتن نامه گفت: من احتمال می‌دهم زودیاک اولین نامه خود را پیش از انجام قتل‌ها نوشته باشد تا به پلیس هشدار داده و از تماشای شکست آن‌ها برای دستگیری خود لذت ببرد. زودیاک در یکی از نامه‌ها به ۳۷ قتل اعتراف کرده بود که تنها ۵ فقره از آن‌ها تائید شد. همچنین احتمال می‌رود بخشی از این نامه‌ها نیز از بازنشستگی زودیاک و با انگیزه مرور خاطرات نوشته شده باشند!

احتمال می‌رود نام اصلی زودیاک در یکی دیگر از نامه‌های رمزگذاری شده نوشته آمده باشد و شاید کدگشایی از ۳ نامه دیگر زودیاک، اطلاعاتی راجع به کودکی این قاتل روان رنجور یا سرنخ‌های جدیدی را درباره حالات روحی زودیاک در اختیار ما بگذارد.

تا امروز می‌دانیم که زودیاک فردی مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی بوده و بیش از آن که خودشیفته باشد به اختلال هذیان دچار بوده، همچنین انگیزه او از نوشتن نامه‌ها نه حس گناه بوده و نه تمایل برای دستگیر شدن، بلکه او با این کار مردم و پلیس را به بازی می گرفت و در این کار نیز موفق عمل کرده بود، زیرا علی رغم ارسال حدود ۲۰ نامه و بازجویی از ۲۵۰۰ نفر زودیاک قاتل دستگیر نشد و بازی هنوز ادامه دارد.

شاید یکی از بستگانِ قربانیانِ زودیاک، جای خود را در اتوبوس به مرد ۹۲ ساله‌ای بدهد و این پیرمرد ساعتی بعد در یک کافه دنج با تصور بوی خونِ قربانیان خود، قهوه اش را جرعه جرعه سر کشیده و از یادآوری زجر قربانیانش غرق در لذت شود، در دنیایی که قاتل‌ها با اطمینان از رسیدن به بهشت حرف می‌زنند چنین تصوری خیلی دور از ذهن نیست!


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرمان
۰۲:۳۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
قسمت پایانی گزارش،ذهنیت ناخوشایند نسبت به کهنسالان رو به خواننده القا میکنه،خوبتر این بود که نوشته نشه.
آخرین اخبار