آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از آغاز سال تحصیلی جدید تا گنجاندن داستان فداکاری «علی لندی» در کتاب‌های درسی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با نواخته شدن زنگ سال تحصیلی جدید و ورود داستان فداکاری شهید «علی لندی» به کتاب‌های درسی گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره آغاز سال تحصیلی جدید، ورود داستان فداکاری علی لندی به کتاب های درسی و اما واگرهای فعالیت شبکه شاد  سپری شد.

هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۱۴۰۱تاکید کرد: هزینه کردن برای آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه گذاری در کشور است بنابراین هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند.

رئیس جمهور  بیان کرد: فقر و نداشتن نباید موجب جاماندگی از علم و آموزش شود، براین اساس عدالت آموزشی مورد تاکید است.

او اضافه کرد: مسئله آموزش و پرورش و شرایطی که اکنون وجود دارد، باید دقیق بررسی شود. کارهای اساسی که با اجرای سند تحول بنیادین در دست داریم، دنبال می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در بخش های مختلف اجرایی قرار گیرد، اگر این سند به عنوان سند تحول مدرسه اجرایی نشود، کارایی ندارد. ستاد باید پیگیری تحول را داشته باشد اما اصل کار در مدرسه است؛ بنابراین چهره های تحولگرا می توانند این کار را انجام دهند، مگر می شود کسی که تحول را قبول ندارد، از او تحول خواست.

او گفت که دولت سیزدهم را با شعار «ایرانی قوی» شروع کردیم، از همه دانش آموزان در سراسر کشور می‌پرسم که به نظر شما  ایران قوی دارای چه ویژگی هایی است و نقش دانش آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟.

رتبه بندی معلمان چه زمانی اجرایی می‌شود؟

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت پیشبرد طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: آموزش و پرورش صرفا یک دستگاه اجرایی است و منتظر خروجی مجلس شورای اسلامی هستیم تا این طرح را تصویب کنند.

او ادامه داد: براساس آنچه در بند و تبصره ٢ قانون بودجه سال ١۴٠٠ آمده، ١۵٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ٢٠ هزار میلیارد تومان باید بین ١٢ مورد از جمله رتبه بندی فرهنگیان تقسیم شود و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مبلغ قابل توجهی را به این طرح اختصاص دهد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون یک ماه برای تدوین آیین نامه اجرایی زمان لازم است، گفت: به محض تصویب رتبه بندی فرهنگیان این کار را انجام می‌دهیم.

احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در بازنگری جدید مجلس شورای اسلامی بار مالی رتبه بندی تغییر می‌کند؟ گفت: آنچه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده عدد بزرگی است بر این اساس تمام تلاش ما بر این است تا حداقل از شهریور ۱۴۰۰ طرح رتبه بندی را برای معلمان اجرا کنیم تا این کار روی روال بیفتد.

بازنگری کتاب‌های درسی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از ماموریت‌های آموزش و پرورش که مورد توجه بوده و در اولویت قرار دارد، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

او ادامه داد: این آئین تکلیف و وظیفه ماست و امروز زنگ ملی ایثار و شهادت آغاز حرکتی بزرگ است و با شهیدان و امام شهدا پیمان می‌بندیم که در راه توسعه این فرهنگ از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تشکل‌های دانش آموزی به عنوان بالاترین ظرفیت دانش آموزی این برنامه را در راس کار‌های خود قرار دادند، گفت: ظرفیت کتاب‌های درسی را نباید نادیده بگیریم و کتاب‌های درسی را از این حیث بازبینی می‌کنیم.

کدام دانش آموزان سوم مهر به مدرسه می‌روند؟

علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس  درباره وضعیت آمادگی مدارس برای میزبانی دانش آموزان اظهار کرد: اولین اصل حفظ سلامتی دلنش آموزان است و بر این اساس شیوه نامه ای تنطیم شده که حاوی نکات اصلی و کلیدی برای بازگشایی مدارس است و در این میان تامین اقلام بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: شرایط و اقلام بهداشتی تامین شده و یقین داریم در این شرایط مشکلی بابت حفظ شرایط بهداشتی وجود ندارد.

کمرئی درباره فعالیت شبکه شاد گفت که یکی از بسترهای یادگیری دانس آموزان شبکه دانش آموزی شاد است و همکاری بخش های مختلف باعث شده است که زمینه حضور فراهم شود، البته در هفته اول مهر با جابجایی کلاس ها مواجهیم اما بیش از ٩٠ درصد کلاس های درس شکل گرفته است و معلمان در فضای مجازی کار را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس در پاسخ به این پرسش که مدارس از چه زمانی به طور کامل بازگشایی می‌شوند، اظهار کرد: بخش اعظم واکسیناسیون معلمان انجام شده و واکسیناسیون دانش‌آموزان هم در حال انجام است البته واکسیناسیون تنها شرط بازگشایی نیست اما با توجه به برنامه ریزی ها در نظر داریم تا از آبان بازگشایی انجام شود هرچند که مجوز ایمنی و سلامت ضرورت دارد.

داستان فداکاری علی لندی در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شود

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا به شیوه ای مطلوب در کتاب‌های درسی آمادگی دفاعی، زبان و ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی داستان فداکاری و رشادت علی لندی را به عنوان الگوی نوجوانان بگنجانیم.

او ادامه داد: از اکنون در حال برنامه ریزی هستیم تا این موضوع در کتاب‌های درسی سال آینده اعمال شود و با توجه به اینکه در دوره اول متوسطه و ابتدایی اثرگذاری این قبیل رفتار‌ها بیشتر است، این رفتار قهرمانانه را در این پایه های تحصیلی مطرح کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این رفتار قهرمانانه منجر به شهادت، ابعادی دارد، گفت که این نوجوان بزگوار مبنای اعتقادی قوی داشته است، بر این اساس در کتاب‌های درسی شرحی از او مطرح می‌کنیم.

مدارس غیردولتی مجاز به آموزش حضوری در مهرماه هستند؟

سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت فعالیت مدارس غیردولتی و آموزش حضوری در این مدارس اظهار کرد: فعالیت مدارس غیردولتی از نظر حضور و ورود به مدرسه مانند مدارس دولتی است یعنی تابع همان ضوابط است و تفاوتی ندارد.

او ادامه داد: اگر گزارشی در این مورد وجود داشته باشد و مدارس غیردولتی برای آموزش حضوری در شرایط فعلی اصرار داشته باشند، در چارچوب ضوابط تعریف شده نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
راستی خانواده آقای هاشمی که به نیشابور منتقل شده بود برگشت به کازرون یا همونجا ماندگار شده؟بیچاره پسرشون علی همش تو صف نان و نفت بود و در کارها به پدرش کمک میکرد اصلا وقت نداشت به درسش برسه.الآن باید خودش چندتا بچه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
شما فعلا درس های دهقان فداکار و حسین فهمیده و کودک فلسطینی را به کتاب برگردانید.قبلا درس حسین فهمیده جدا بود-دهقان فداکار جدا بود الآن همه را قاطی کردن تا بچه ها روی هیچ کدام حساسیت نشان ندهند