لاوروف: ناتو مسئولیت ۲۰ ساله خود در افغانستان را نمی‌پذیرد

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی درباره تحولات افغانستان گفت اتحاد ناتو جوابگوی بیست سال حضورش در افغانستان نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در نشست وزیران خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در کشور‌های عضو آسیا (CICA) اعلام کرد ناتو از پذیرش مسئولیت حضور بیست ساله خود در افغانستان خودداری می‌کند و در باره آن جوابگو نیست.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: «در همین راستا، می‌توان به تمایل ناتو برای اعزام نیرو‌ها به مناطق دیگر منطقه مانند آسیای مرکزی، جنوبی یا جنوب شرقی و همچنین اعزام پناهجویان افغان به آنجا اشاره کرد. این اتحاد از مسئولیت عواقب بیست سال آزمایش و حضور خود اجتناب می‌کند. جامعه جهانی به ویژه همسایگان افغانستان برای رسیدگی به مشکلات منطقه و یافتن راه حلی برای آنها به این نشست دعوت شده اند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین بر اهمیت جلوگیری از استفاده مخرب از سلاح ها و تجهیزات نظامی باقی مانده در افغانستان پس از خروج ناتو به ریاست آمریکا تاکید کرد. 

این دیپلمات ارشد روس اعلام کرد: خروج شتابزده ناتو وضع افغانستان را بیشتر آشفته کرده است. گروه طالبان گفتند که قصد دارند با قاچاق مواد مخدر و تروریسم مبارزه ، بی ثباتی در کشورهای همسایه ایجاد نکنندو برای ایجاد دولت فراگیر تلاش کنند. تحقق همه این وعده ها بسیار مهم است.

سرگئی لاوروف، اظهار داشت: مسکو برای جلوگیری از تعامل بین دولتی که از سوی برخی ساختارهای نظامی و سیاسی با پایبندی به منطق جنگ سرد و سیاست مهار،برای بی‌ثبات سازی وضعیت ژئوپولیتیک در آسیا انجام می‌شود، تلاش می‌کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه ما شاهد تلاش های عمدی برای تشدید اوضاع و تضعیف مکانیسم‌های فعلی تعامل هستیم و وضعیت ژئوپلیتیک در منطقه ضعیف شده و مانع انتقال به همکاری و یکپارچگی همه جانبه می شود. 

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان نیز پیشتر  اعلام کرد از نمایندگان طالبان برای شرکت در مذاکرات بین المللی درباره افغانستان در ماه جاری دعوت خواهد شد.مسکو نگران وضعیت امنیت و حقوق بشر در افغانستان است، اما در عین حال معتقدیم نباید دریافت خودمان از دموکراسی را به مقامات افغانستان تحمیل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار