افزایش کشت چغندر قند پاییزه در کازرون/برداشت سیب زمینی از مزارع آباده آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از آغاز کشت چغندرقند پاییزه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه بهترین زمان کاشت چغندرقند از نیمه مهر ماه تا اواسط آبان ماه است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کازرون به کشت این محصول اختصاص می‌یابد. ‏

او ادامه داد: کشت این محصول استراتژیک تحولی نو در کشاورزی این شهرستان ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه به صورت قراردادی و تضمینی است، اضافه کرد: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.

او اضافه کرد: افزایش قیمت خرید، تشکیل جلسات و کلاس‌های آموزشی و ترویجی، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، استفاده از آبیاری تحت فشار و تعهد کارخانه‌های قند به پرداخت به موقع مطالبات و منظور کردن مساعده برای عملیات داشت از دلایل افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه در امسال است.

چغندر قند

رشیدی تصریح کرد: این محصول بر مبنای درصد عیار قند ۱۵ و با احتساب کرایه حمل به قیمت ۱۵ هزار و ۲۲۰ ریال از چغندرکاران خریداری می‌شود، که با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و ۲ کیلوگرم شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

او با اشاره به استفاده از بذر رقم آنتک برای کشت در شهرستان کازرون ادامه داد: پتانسیل عملکرد چغندرقند پاییزه با توجه به رعایت اصول بهزراعی در بعضی مزارع این شهرستان در سنوات قبل تا ۱۰۵ تن درهکتار بوده است که در مقایسه با بسیاری از محصولات درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان در پی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک از مزایای کشت پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

برداشت سیب زمینی از مزارع آباده آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: برداشت سیب زمینی از ۲ هزار و ۸۸۲ هکتار مزارع این شهرستان از نیمه مهر ماه آغاز شده است.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: برداشت سیب زمینی از ۲ هزار و ۸۸۲ هکتار مزارع این شهرستان از نیمه مهر ماه آغاز شده است و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

او با اشاره به میانگین عملکرد ۴۰ تنی مزارع سیب زمینی این شهرستان تصریح کرد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۱۱۵ هزار و ۲۸۰ تن محصول، حاصل سیب زمینی کاران شهرستان آباده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اطلاعیه‌های اخیر سازمان هواشناسی اشاره به کاهش دما و احتمال بروز خسارت سرمازدگی دارد، تاکید کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود هرچه سریعتر محصولات خود را از سطح مزارع جمع آوری و برداشت کنند.

سیب زمینی

امینی با اشاره به اینکه سیب زمینی جزو محصولات پر نیاز به عناصر غذایی است، اظهار کرد: استفاده از کود‌های استارتر برای افزایش سرعت سبز شدن و اسقرار بوته‌ها و اسید هیومیک و عنصر روی برای افزایش رشد اولیه بوته‌های سیب زمینی در خاک، تاثیر بسزایی در تولید مطلوب مزارع داشته است.

او تصریح کرد: عمده مزارع سیب زمینی شهرستان آباده از ارقام بورن، بانبا، مارفونا و اگریا است.

پلاک کوبی دام‌ها ملاک دریافت نهاده‌های دامی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: تخصیص نهاده‌های دامی یارانه‌دار در این شهرستان منوط به انجام عملیات پلاک‌گذاری دام‌ها است.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: از ابتدای مصوبه پلاک گذاری دام تاکنون ۳۷۷ هزار رأس دام سبک و سنگین در کازرون هویت گذاری شده است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس دستورالعمل نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی، ملاک شناسایی، تشخیص و توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران براساس هویت گذاری و پلاک کوبی دام‌ها است.

رشیدی تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰ هزار تن نهاده دامی از قبیل خوراک دام آماده، جو، ذرت و سبوس صرفاً به دامدارانی که اقدام به پلاک کوبی دام‌های خود کرده اند، توزیع شد.

او اضافه کرد: بالا بردن امنیت دام و جلوگیری از سرقت، کاهش قاچاق دام، اختصاص سهمیه نهاده به بهره‌برداران و کمک به برنامه‌ریزی جهت تولید از مزایای طرح هویت گذاری دام است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با تاکید بر اینکه در صورت مراجعه نکردن دامداران نسبت به هویت گذاری، سهمیه نهاده‌های دامی در شهرستان کاهش پیدا می‌کند، از دامداران خواست در این امر مهم و ملی همکاری‌های لازم را به عمل آورند و نسبت به شناسنامه دار کردن و هویت گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

اختصاص ۲۳ هزار هکتار به کشت شتوی در آباده

مدیر جهاد کشاورزی آباده گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۳ هزار و ۵۶۶ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت گندم، جو و کلزا اختصاص یابد.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی آباده با اشاره به اینکه کاشت محصولات شتوی از نیمه مهر ماه در این شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: با توجه به گستردگی پهنه‌ها کار کشت شتوی تا اواسط آذر ماه آتی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه قسمت اعظم مزارع گندم شهرستان آباده به صورت کشت دیم انجام می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با نزول رحمت الهی در امسال، مزارع مان از عملکرد قابل قبولی برخوردار شوند.

امینی با اشاره به ضرورت تامین و توزیع عادلانه نهاده‌های شیمیایی مورد نیاز در کشت محصولات راهبردی تصریح کرد: توزیع الکترونیک کود شیمیایی و دیگر نهاده‌ها در شهرستان آباده آغاز شده است؛ کشاورزان هرچه سریعتر برای ثبت اطلاعات کشت خود به مراکز جهادکشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

آغاز برداشت سیب درختی پاییزه در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۲۲۵۰ تن سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه ۱۵۰ هکتار از باغ‌های شهرستان به کشت سیب اختصاص دارد افزود زمان برداشت سیب درختی از ابتدای مهرماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

او تصریح کرد: ارقام سیب کشت شده شامل سیب گلاب، سیب درختی سفید و قرمز است.

سیب درختی

امیریان گفت: با توجه به شرایط مناسب جغرافیایی و آب و هوای مناسب همچنین دانش بالای باغداران، کشت درختان سیب در حال توسعه است.

سیب، یکی از میوه‌های شگفت‌انگیز است که با ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خود، می‌تواند خواص قابل توجهی مانند تنظیم قند خون، کاهش کلسترول مضر، کاهش وزن، تقویت مغز و استخوان‌ها را برای بدن داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار