در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درآمد ناچیز متخصصان بیهوشی دانشجویان را بی انگیزه کرده است

رئیس انجمن متخصصان بیهوشی گفت: به دلیل درآمد بسیار کمی که متخصصان بیهوشی دارند، استقبال از این رشته تا سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند.

علیرضا سلیمی، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز جهانی بیهوشی اظهار کرد: در سال ۱۸۴۶ دکتر مورتون با استفاده از اتر برای بیهوش کردن و برداشتن یک توده گردنی در بیمارستان ماساچوست از ماده بیهوشی استفاده کرد و این روز تاریخی بسیار مهم سر منشاء تحولات مهمی در ایجاد رشته بیهوشی شد و روز جهانی بیهوشی نام گرفت.

سلیمی افزود: رشته بیهوشی یک رشته جوان است و عمری حدود ۲۰۰ سال دارد که در مقایسه با رشته‌های جراحی که عمر چند هزار ساله دارند، عمر کوتاهی است. این رشته باعث تحول بسیار زیادی در علم پزشکی شد و بستر انجام اعمال جراحی مهم و سنگین را ایجاد کرد.

او بیان کرد: رشته بیهوشی در بحث کنترل دردهای مزمن، نقش اثربخشی دارد و جزو حقوق مسلم بیماران به شمار می‌رود. بحث‌های پایش و مراقبت‌های ویژه نیز از دل این رشته به وجود آمده است.

رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ادامه داد: طی دوسال کرونا، گروه بیهوشی، گروهی بودند که بیشترین خدمات را در همه گیری کووید ۱۹ در برخورد با بیماران بدحال و مبتلایان به کرونا ارائه دادند. متاسفانه تعداد زیادی از همکاران ما در این مدت شهید شدند و تعداد بیشماری نیز بیمار و در آی سی یو بستری شدند.

سلیمی تصریح کرد: تخصص بیهوشی در دنیا به لحاظ جایگاه علمی و درآمد و سایر موارد، جزو چند رشته تخصصی مهم و مادر محسوب می‌شود و در کشور ما علیرغم پوشش مناسب متخصصان بیهوشی که از بیمارستان های لب مرز‌ تا شمال تهران فعالیت دارند، گروه بسیار مظلومی هستند و درآمد آن‌ها در مقایسه با استرسی که متحمل می‌شوند، خیلی کم است.

او افزود: همکاران جوان ما تمایلی برای ورود به این رشته مهم و جدید نشان نمی‌دهند و این زنگ خطری برای ما است. این مورد می‌تواند در سال‌های آینده موجب بروز مشکلات جدی برای کشور باشد.

سلیمی در مورد سختی‌های کار متخصصان بیهوشی بیان کرد: متخصصان بیهوشی با بیماران بسیار بدحال اورژانس و بخش مراقبت‌های ویژه سر و کار دارند. به گونه‌ای که میتوان گفت در بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس مقیم هستند و باید همیشه بر بالین بیمار حضور داشته باشند. به ویژه در ایام همه‌گیری کرونا برای برقراری و باز کردن راه‌های هوایی بیمار، ناچار به ارتباط نزدیک در فاصله کمتر از ۱۰ سانتی متر و ارتباط مستقیم با ترشحات آلوده بیمار هستند و این موارد از اصلی‌ترین سختی‌های کار آن‌ها به شمار می‌آید.

او ادامه داد: استرس رشته بیهوشی را با خلبانی مقایسه می‌کنند، زیرا ممکن است در یک لحظه مشکلات مختلفی برای بیمار در حین بیهوشی به وجود بیاید و متخصص بیهوشی باید خیلی سریع، تصمیم‌گیری و دخالت خود را بروز دهد. همچنین نیاز به سرعت عمل زیادی دارد که استرس بالایی را متحمل می‌شود، اما به دلیل درآمد بسیار کمی که دارند، بیم آن وجود دارد که استقبال از این رشته تا سال‌های آینده بسیار کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.