استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش خسارت زلزله

یک زمین شناس  و فعال حوزه فناوری گفت: یکی از راه‌های توسعه محصولات فناورانه زلزله نگار ورود شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه خواهد بود.

ناصر عبادتی  زمین شناس  و فعال حوزه فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت ورود شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه محصولات زلزله نگار اظهار کرد: قرار گرفتن ایران روی گسل‌های فعال سبب شد تا ایران جزو کشور‌های زلزله خیز شناخته شود و به همین دلیل هم سازمان مدیریت بحران راهبرد‌هایی را در این خصوص تبیین کرده تا از این طریق از بروز خسارت‌های گسترده ناشی از زلزله در کشور بکاهد.

او افزود: اهمیت این موضوع به حدی است که در اواخر سال ۹۸ بازنگری در قانون جامع مدیریت بحران کشور انجام شد تا دستگاه‌های مختلف کشوری در حوزه مقابله و احیا و بازتوانی اوضاع بعد از بروز زلزله ورود پیدا کنند.

عبادتی بیان کرد: هرچند مقاوم سازی بافت‌های فرسوده از جمله راه‌های پیشگیری از بروز خسارت‌های فراوان در زمان زلزله خواهد بود، اما هوشمند سازی شهر‌ها و استفاده از فناوری‌های هوشمند در این زمینه جزو اولویت‌ها خواهد بود؛ در بخش‌های ارتقای سیستم‌های هوشمند زلزله نگاری هم کار‌های بسیار زیادی انجام شده است  اما همچنان نیازمند تقویت بیشتری است.

او با اشاره به اهمیت موضوع زلزله خیز بودن ایران بیان کرد: توسعه و ساخت زلزله نگارها، شتاب نگار‌ها و سیستم‌هایی که فعالیت گسل‌ها را کنترل می‌کنند، می‌توان با کمک شرکت‌های دانش بنیان شتاب بیشتری بخشید و این درحالی است که نه تنها در این حوزه از لحاظ دستیابی به علم و دانش آن عقب نیستیم بلکه با مورد حمایت قرار دادن فعالان فناور دراین حوزه و تعیین زیرساخت‌های لازم می‌توان در این عرصه به خوبی پیشرفت کرد.

او گفت: کشور‌های ژاپن و ترکیه تا حد بسیاری به سیستم هشدار زلزله مجهز هستند؛ هرچند در برخی از مناطق کشور هم از این فناوری استفاده می‌شود در حالی که می‌توان به کمک شرکت‌های دانش بنیان و ساخت هر چه بیشتر این محصولات شهری‌های بیشتری به این فناوری تجهیز شوند.

عبادتی درنهایت یادآوری کرد: مدنظر داریم تا در یک نظام مدیریتی یک پارچه از فناوری برای امور مختلف شهری و زلزله نگاری استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار