۱۴۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم پاییزه رفت

ناظر طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع استان از ابتدای کشت پاییزه تاکنون به زیر کشت گندم رفته است.

عبدالعلی غفاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، افزود: از این میزان اراضی زیر کشت، ۱۱۰ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی آبی بوده و ۱۵۰ هکتار نیز در قالب سایر نباتات علوفه‌ای کشت شده است.

وی اضافه کرد: در پی تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیم زارهای کشور، به دلیل اهمیت افزایش تولید گندم در راستای تداوم خودکفایی در زمینه گندم، طرح جهش تولید دیمزارها در ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان همزمان با آغاز کشت پاییزه در سال زراعی جاری اجرا می‌شود.

غفاری، افزود: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

ناظر طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی استفاده حداکثری از آب باران برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

غفاری اظهار داشت: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها علاوه بر بذور گندم خود مصرفی زارعین، تاکنون از ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن بذور گندم اصلاح شده تخصیصی بیش از هشت هزار تن بین زراعین متقاضی در سطح استان توزیع شده است.

وی افزود: مشکل تغییر اقلیم و خشکسالی، عدم بارندگی های پاییزه، نوسان قیمت نهاده ها از جمله چالش های موجود بر سر راه  اجرای طرح است.

این طرح به مدت پنج سال برای افزایش محصولات کشاورزی بخصوص کلزا، گندم و جو و علوفه که وابسته به نزولات آسمانی و دیم هستند با استفاده از مکانیزاسیون جدید شخم زدن زمین کشاورزی، برای جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره سازی آب صورت می‌گیرد.

اجرای این طرح در اراضی دیم  ۱۵ استان در نظر گرفته شده است که پرداخت تسهیلاتی از قبیل خرید ادوات کشاورزی و کمک هزینه بیمه محصولات بر عهده دولت است؛ طرح یاد شده با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان عملیاتی می شود. 

افزایش تولید در دیمزارها با استفاده از ادوات و روش های نوین کشاورزی همچون اجرای خاک ورزی حفاظتی، استفاده از کودهای بذرمال، ریزمغذی ها و رعایت تناوب زراعی محصولات قابل دسترسی است که این موارد در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان مورد نظر قرار گرفته است.

از امتیازات این طرح همچنین ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای خرید ادوات کشاورزی و برخورداری از بیمه یارانه‌ دار محصولات کشاورزی است. 

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.