صادرات روزانه ۴ هزارتنی، بخشی از توان تجارت بین المللی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور ترکیه،عراق و جمهوری خودمختار نخجوان یکی از استان‌های دارای بیشترین ظرفیت مرزی در کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی با دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان یکی از استان‌های دارای بیشترین ظرفیت مرزی در کشور است.

در این پهنه طولانی که از ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی، ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت را در بر گرفته، پنج پایانه رسمی و یک بازارچه غیررسمی فعالیت داشته و البته برخی دیگر از مناطق مرزی نیز غیرفعال است.

وجود پایانه مرزی بازرگان در ماکو به عنوان یکی از بزرگترین مرز‌های کشور و فعال‌ترین مرز زمینی جمهوری اسلامی ایران، مرز ریلی و جاده‌ای رازی خوی، مرز سرو در نزدیکترین فاصله مراکز استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با کشور ترکیه، صنم بلاغی پلدشت به عنوان یکی دیگر از معابر مهم با جمهوری خودمختار نخجوان و شهر شاه تختی این جمهوری و همچنین مرز تمرچین به عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری با منطقه شمال عراق، ظرفیت‌های بی نظیری است که در هیچ یک از مرز‌های کشور آن را نمی‌توان یافت.

البته در این میان مرز کیله سردشت درجنوب آذربایجان غربی که هنوز به رسمیت نرسیده را نیز باید اضافه کرد که در صورت رسمی شدن، این مرز نیز می‌تواند مبدایی برای مبادله مرزی با شمال عراق شود و در حال حاضر نیز بخشی از ظرفیت‌های تجاری با این منطقه را به دوش می‌کشد.

همچنین مرز‌های مهم دیگری از جمله در کوزه رش سلماس و یک مرز زمینی در چالدران نیز وجود دارد که بازشدن آن‌ها نیز ظرفیت قابل توجه دیگری به مبادلات با ترکیه و کشور‌های مختلف اروپایی می‌تواند پدیدار کند.

۷۲۰هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی به خارج کشور صادر شد

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص اهمیت مرز‌های ایت استان، گفت: ۷۲۰ هزار و ۲۹۴ تن کالا در نیمه نخست امسال از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد.

توحید آذربد با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرز‌ها صادرات را تحت تأثیر قرار داده بود، اظهارکرد: در ماه‌های اخیر شاهد روند بهبود صادرات از گمرکات استان هستیم.

وی افزود: البته میزان صادرات از نظر وزن ۲۶ درصد افزایش داشته، ولی از نظر ارزش ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل هم مرزی استان با سه کشور خارجی شاهد صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان هستیم، ادامه داد: در این مدت بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن کالا نیز به ارزش یک هزار و ۴۹۵ میلیون دلار کالا از سایر گمرکات کشور توسط گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۹۹ درصد واردات از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی به استان نیز گفت: امسال ۳۰۲ هزار و ۱۳۳ تن کالا به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان وارد کشور شده است.

تزانزیت ۶۰۰ هزارتن کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور

آذربد درباره میزان ترانزیت صورت گرفته از مرز‌های آذربایجان غربی نیز بیان کرد: بیش از ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا در نیمه نخست امسال از گمرکات استان به خارج کشور ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا از طریق گمرکات استان تزانزیت خارجی شده است، اضافه کرد: ارزش این کالا‌ها یک هزار و ۹۰۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی از رشد ۱۱ درصدی ارزش کالا‌های ترانزیت شده و کاهش ۳ درصدی وزن کالا‌های ترانزیت شده از گمرکات استان در این مدت خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۰۱ هزار و ۵۴۶ تن با ارزش دلاری ۲۸۷ میلیون دلار ترانزیت داخلی از گمرکات استان صورت گرفته که از نظر وزن ۲۸ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری نیز ۵۵ درصد افزایش داشته است.

در این میان، یکی از مهمترین مرز‌های صادراتی آذربایجان غربی، مرز بازرگان است که علاوه بر اینکه قدیمی‌ترین مرز استان و یکی از قدیمی‌ترین‌های کشور است، جزء اولین اهداف تجار برای بازرگانی بین المللی به شمار می‌رود.

صادرات از بزرگترین و فعال‌ترین مرز آذربایجان غربی ۶۳ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: در۶ ماهه نخست امسال، ۶۸ هزار و ۵۸۸ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد افزایش دارد.

مجتبی بازگیر بیان کرد: این محصولات شامل پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی با بیان اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۷۴ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار بوده، افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۹۷۵ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم یک هزار و ۱۹۷ مورد بود.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۶۳۰ هزار و ۷۷۳ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۳۱۷ هزار و ۵۵۴ تن بود.

بازگیر ادامه داد: ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۳۸میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۷۸ دلار برآورد می‌شود.

وی گفت: در این خصوص نیز ۱۰ هزار و ۴۳۹ مورد اظهار نامه صادر شده که ۷۷درصد رشد داشته است.

علاوه بر آن، مرز‌های دیگری نیز در آذربایجان غربی وجود دارد که در مرز‌های ترکیه، عراق و نخجوان فعال هستند؛ یکی از این مرزها، کیله سردشت است که از جمله مرز‌های جدید تاسیس شده به شمار می‌رود، هرچند سابقه تجارت مرزی در آن با شمال عراق، خیلی سال پیش انجام می‌شد.

صادرات کالا از مرز "کیله" سردشت به عراق ۲۰ درصد افزایش یافت

رییس گمرک کیله شهرستان مرزی سردشت گفت: صادرات کالا از مرز "کیله" این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی به عراق امسال با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل آن به ۷۵ میلیون دلار رسیده است.

زینال رحمانپور با اشاره به اهمیت بازارچه کیله سردشت، اظهار کرد: روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون حامل انواع کالا‌های صادراتی از ابتدای امسال تاکنون از طریق این مرز روانه بازار کشور عراق شده است.

وی، وزن این میزان کالا‌های صادراتی را بیش از ۳۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: عمده کالا‌های صادراتی از این مرز شامل مصنوعات فلزی، پلاستیکی و شیشه ای، صیفی و میوه، فرش، کاشی، ایزوگام، پوکه معدنی و مواد شوینده و بهداشتی است.

رییس گمرک کیله سردشت گفت: بازارچه مرزی کیله یکی از بازارچه‌های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که در راستای توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه نقش بسزایی دارد.

البته در کنار توسعه کمی، توجه به توسعه کیفی محصولات صادراتی نیز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید در آذربایجان غربی صورت گیرد؛ امری که خود محرکی برای افزایش کمیت نیز به شمار می‌رود.

در این خصوص، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز که از فعالان اقتصادی و تجاری استان و کشور نیز محسوب می‌شود، به آن تاکید دارد

استاندارد کالا‌های صادراتی از گمرکات آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم توجه به استاندارد کالا‌های صادراتی و وارداتی از گمرکات و مرز‌های استان، گفت: مسوولان و دستگاه‌های مربوطه تمام توان خود را در آزمایش و تائید صحت و استاندارد محصولات به کار گیرند.

نادر صادقی با بیان اینکه از ۲۴ مرز کشوری پنج مرز در آذربایجان غربی واقع شده است، اظهار داشت: این مهم یک ظرفیت بزرگ برای افزایش بهره‌وری منطقه و ارزآوری برای کشورمان است و همچنین این تعداد با برقراری مرز کیله سردشت به ۶ مورد افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر اهمیت ظرفیت‌های مرزی گفت: آذربایجان غربی با در اختیار داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با چندین کشور سبب افزایش درآمد ارزی استان و کشور شده، بنابراین مسوولان کشوری برای اتمام پروژه‌های ناقص مرزی اهتمام جدی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مقوله استاندارد در کالا‌های وارداتی و صادراتی از مرز‌های استان، تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه تمام توان خود را در آزمایش و تائید صحت و استاندارد کالا‌ها به کار گیرند.

با توجه به این آمار و اقلام و البته پتانسیل‌های بیشتر از آن، انتظار می‌رود که با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه، می‌توان از ظرفیت آذربایجان غربی در راه رسیدن به این هدف بیش از پیش بهره برد.

امری که اهتمام ویژه مسوولان استانی از جمله استاندار آذربایجان غربی نیز را می‌طلبد و با توجه به روحیه محمدصادق معتمدیان، می‌توان به تحقق آن بسیار امیدوار بود.

آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ۹۶۷ کیلومتر مرز دارد که دارای پنج پایانه مرزی در نقطه ورودی از کشور‌های عراق، ترکیه و نخجوان است که در حال بهسازی پایانه‌های مرزی است.

حدود ۲۵۲ کیلومتر مرز با شمال عراق و در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و اشنویه، ۵۶۶ کیلومتر مرز با ترکیه و در شهرستان‌های اشنویه، ارومیه، سلماس، خوی، چالدران و ماکو و ۱۴۹ کیلومتر مرز با جمهوری خودمختار نخجوان در شهرستان‌های ماکو و پلدشت این استان را به یکی از پرمرزترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.