تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اصلی ترین دغدغه پرستاران

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امیدواریم تا روز پرستار سال ۱۴۰۰، شاهد اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران باشیم.

شمس الدین شمسی رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اصلی ترین دغدغه جامعه پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های پرستاران است که حدود ۱۴ سال است تصویب شده و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در روز پرستار سال گذشته می‌توان در مورد اهمیت این قانون اظهارنظر کرد اما متاسفانه از زمان تصویب این قانون در شورای‌عالی بیمه و آیین نامه اجرایی در هیئت دولت به مرحله اجرا درنیامده است. قانونی هم که فقط روی کاغذ باشد و در حد مصوبه بماند، ارزشی برای پرستاران ندارد .

شمسی بیان کرد: رسیدگی به وضعیت قانون تعرفه گذاری پرستاران و اجرایی کردن این قانون یکی از قول‌های انتخاباتی آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب بوده است و ما امیدواریم روز پرستار امسال شاهد اجرای قانون به پاس تلاش های شبانه روزی پرستارانی که در دوسال کرونا از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، باشیم.

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور ادامه داد:  این قانون در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه و درخواست پرستاران در تمام بخش های دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح، دانشگاهی و غیره است.

او در مورد مزایای قانون تعرفه گذاری اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این قانون، جامعه پرستاری دستمزدش را از زحمات خود و نه از درصد گروه های دیگر دریافت می کند. چیزی که در حال حاضر تحت عنوان کارانه برای جامعه پرستاری واریز میشود از درآمد نیروهای دیگر است و سالیان سال است که گروه های دیگر به این مورد اشاره می‌کنند که پرستاران از درصد آنها کارانه خود را دریافت می‌کنند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: با اجرایی شدن این قانون، شخصیت پرستاران ارزش و بها پیدا می‌کند و قطعاً بسیاری از خدماتی که به گروه‌های دیگر تخصصی و فوق تخصصی با قیمت‌های بالاتر ارائه می‌شود می‌تواند توسط پرستاران و با قیمت بسیار مناسب تر انجام شود و در نتیجه از اعمال هزینه های گزاف برای سازمان‌های بیمه و به طور کلی اقتصاد درمانی کشور پیشگیری شود. زیرا هزینه ای که بر اثر آن برای خدماتشان دریافت می کنند به نسبت هزینه دریافتی متخصص و فوق تخصص آن بسیار کمتر است.

او گفت: با اجرایی شدن این قانون عدالت در پرداخت ها نیز افزایش پیدا می کند و تخصیص سرانه سلامت در کشور افزایش می یابد و دریافتی های پرستاران بیشتر از قبل خواهد شد. همچنین از ارزش و اعتبار پرستاران و جایگاه رشته تحصیلی و شغل شان بیشتر از پیش آگاهی پیدا می کنند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.