جا خوش کردن دلالان در جیب زعفران کاران / نفس زعفران با توقف در ایستگاه بورس تازه می‌شود

با وجود افزایش دو برابری قیمت زعفران، اما باز هم سود اصلی به جیب دلالان می‌رود و تنها راه برون رفت از این مشکل، ورود زعفران به بورس برای صادرات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت زعفران از یک سو به نفع زعفران کاران است، چون سالهاست که تمام اجناس و اقلام ۱۵ برابر افزایش قیمت داشته اند، اما قیمت زعفران ثابت بوده در صورتی که عوامل موثر در تولید این محصول افزایش داشته است.

او افزود: زمانی سود اصلی با افزایش قیمت‌ها به جیب زعفران کاران وارد می‌شود که دلال حذف شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ تن زعفران در انبار‌های تعاون روستایی قرار دارد، تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، امسال تولید زعفران در مقایسه با پارسال ۳۵ کاهش داشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعاون روستایی قبل از گرانی‌های اخیر قیمت زعفران خشک را کیلویی ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان اعلام کرده بود که با افزایش قیمت زعفران طی چهار روز گذشته باید قیمت جدید مصوب شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه هم اکنون زعفران در بازار گران‌تر از قیمتی به فروش می‌رسد که دولت اعلام کرده است ادامه داد: زعفران باید به قیمت واقعی برسد و وظیفه ما پیگیری منافع کشاورزان است.

باز شدن گره کور زعفران به دست صادرات

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به قیمت واقعی زعفران در وهله اول باید تنه صادرات زعفران را از کرم‌های آلوده به دلال پاک کرد.

اسحاقی با اشاره به اینکه تعاون روستایی باید زعفران مرغوب را از غیر مرغوب جداسازی کند تا بتوان به راحتی این محصول را صادر کرد افزود: عالی‌ترین درجه زعفران باید صادر شود و همچنین فکری به حال فرآوری این محصول کرد.

او با اشاره به اینکه تا زعفران وارد بورس نشود زعفران کاران سودی نمی‌برند اظهار کرد: وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و تعاون روستایی می‌توانند محصول زعفران را قیمت گذاری و قیمت محصول صادراتی را از مصرف داخلی جدا کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.