نبود شرکت‌های پشتیبان مشکل اصلی پرورش دهندگان ماهی در بوشهر

یکی از فعالان پرورش ماهی در استان بوشهر، مشکل اصلی این حوزه را، نبود شرکت‌هایی می‌داند که باید خدمات مورد نیاز این طرح‌ها را پشتیبانی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر و به نقل از اداره کل شیلات استان بوشهر، حمیدرضا پیشاهنگ مجری یکی از طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی گفت: مشکل اصلی طرح‌های پرورش ماهی در قفس‌های دریایی، نبود شرکت‌هایی است که باید خدمات مورد نیاز این طرح‌ها را پشتیبانی کنند. به طور مثال نبود شناور جرثقیل‌دار باعث شده تا به هنگام تعویض تور، تور‌های قبلی به‌جای خارج شدن از آب و شست و شو و نصب در دوره‌های بعدی تولید، به دست غواص پاره شود زیرا به‌دلیل چسبیدن گیاهان و جانوران دریایی به بدنه تور و سنگینی آن، امکان خارج کردن آن از آب بدون جرثقیل میسر نیست. همین مورد باعث شده تا در هر دوره تولید ۳ تور را پاره کنیم و کنار بگذاریم که هزینه زیادی به تولید کننده تحمیل می‌شود.

او گفت: ضروری است که شیلات نسبت به سازماندهی این نوع شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها اقدام کند. در زمینه کنترل بیماری‌های ماهی هم مشکل جدی وجود دارد و لازم است اداره کل دامپزشکی در این زمینه فکری اساسی کند.


بیشتر بخوانید


گونه‌های جدید پرورش داده شود

پیشاهنگ موضوع دیگر در حوزه پرورش ماهی را جایگزینی گونه  «سی‌باس» که اکنون پرورش داده می‌شود برشمرد و بیان کرد: گرچه اکنون به علت میزان کم تولید، بازار فروش این محصول با مشکل چندانی مواجه نیست و هر کیلوگرم آن بستگی به اندازه ماهی از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما واضح است که تمایل مردم به مصرف این ماهی زیاد نیست و در صورت تولید انبوه با مشکلاتی مواجه خواهد شد. بنابراین باید برای ورود گونه‌های دیگر به ویژه گونه‌های بومی از جمله ماهی هامور اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

اکنون ۶ طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در محدوده آب‌های ساحلی استان بوشهر با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ تن در حال اجرا است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.