همکاری آمریکا با اتحادیه اروپا برای مقابله با چین

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت بایدن همکاری نزدیکی را با اتحادیه اروپا به منظور ایجاد وحدت میان متحدان برای مقابله با چین آغاز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، امروز قرار است وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با استفانو سانینو، همتای اروپایی خود در واشنگتن دیدار و گفتگو کند. موضوع اصلی این دیدار چگونگی مواجهه با چین عنوان شده است.

وندی شرمن عملاً نقش شخصیت اصلی سیاست خارجی آمریکا در مورد چین و تقابل با پکن را برعهده دارد. در ماه ژوئیه او نخستین مقام ارشد آمریکایی بود که از چین بازدید کرد. شرمن در نشستی با خبرنگاران گفت: در تلاش برای همسویی بهتر واشنگتن با بروکسل هستیم. تمرکز ما طراحی استراتژی آتی مشترک در اقیانوس هند و آرام است.

وی ادامه داد: ما در مورد زمینه‌های مشترک همکاری و هم افزایی و تقویت آن با یکدیگر گفتگو خواهیم کرد.

انتظار می‌رود پس از دیدار امروز مقامات ارشد آمریکایی با همتایان اروپایی خود بیانیه مشترکی نیز منتشر شود که بر تقویت وحدت میان آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید دارد.

وندی شرمن تاکید کرد: ما می‌دانیم که باید از موضع قدرت با چین برخورد کنیم و این مستلزم همکاری‌های نزدیک با متحدانمان در اتحادیه اروپاست.

اختلافات سیاسی میان واشنگتن و پکن در ماه‌های اخیر بالا گرفته؛ آمریکا به شدت نگران پیشرفت‌های گسترده و سریع چین در زمینه اقتصادی، فناوری و تسلیحات نظامی است.

براساس منطق رئالیسم تهاجمی که جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و یکی از برجسته ترین استراتژیست های تاریخ جهان بنیان گذاشته شده است، ظهور چین بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا تلقی می شود. پکن می کوشد از الگوی ایالات متحده برای تبدیل شدن به هژمون منطقه خود استفاده کند، موضوعی که واشنگتن نمی تواند آن را تحمل کند. آمریکا می کوشد با ایجاد اتحادها و ائتلاف ها مانع از تبدیل شدن چین به هژمون آسیا شود.

مرشایمر معتقد است اتحادیه اروپا به دلیل ضعف در بنیه نظامی و دور بودن از آسیا نمی تواند به آمریکا از جنبه نظامی در مهار چین کمک کند، اما نباید فراموش کرد که این اتحادیه از بزرگترین شرکای تجاری پکن محسوب می شود. اعمال محدودیت در تبادلات تجاری با چین از کمک هایی است که کشورهای قاره سبز می توانند برای مهار پکن انجام دهند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار