چامسکی:

بایدن تا حد زیادی سیاست خارجی ترامپ را دنبال می‌کند

نظریه پرداز برجسته آمریکایی سیاست خارجی جو بایدن را تا حد زیادی دنباله روی از همان سیاست‌های ترامپ عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، نوآم چامسکی، نظریه پرداز و دانشمند برجسته آمریکایی با اشاره به سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: بایدن تا حد زیادی همان سیاست‌های ترامپ را دنبال می‌کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «دموکراسی نَو» گفت: این روند خوش بینانه نیست. بایدن تا حد زیادی سیاست خارجی ترامپ را در پیش گرفته و برای مثال درباره فلسطین برخی از اقدامات بیرحمانه‌ای را که ترامپ اتخاذ کرده بود، لغو نکرد.

چامسکی افزود: در مورد ایران، بایدن برخی حرکت‌های لفظی در جهت غلبه بر جنایت آمریکا در خروج از برجام برداشت، اما همچنان بر تداوم موضع ترامپ مبنی بر این تأکید دارد که این مسئولیت ایران است که به سوی توافقی سختگیرانه‌تر حرکت کند، آن هم در حالی که این آمریکا بود که از برجام خارج شد.

به گفته این متفکر ، بدترین وضعیت مربوط به اقدامات تحریک کنندهِ فزاینده، علیه چین است. این بسیار خطرناک است. همین حالا بحث‌های مستمری درباره تهدید سیاسی چین مطرح است، مبنی بر این که ما باید به سرعت در جهت مهار تهدید چین حرکت کنیم. اما تهدید چین دقیقاً چیست؟ به ندرت چنین سؤالی در آمریکا مطرح می‌شود. اما در این باره در استرالیا بحث می‌کنند. به تازگی پل کیتینگ، سیاستمدار برجسته و نخست وزیر پیشین استرالیا مقاله‌ای در مطبوعات این کشور درباره تهدید چین منتشر کرد. وی در مقاله اش این نتیجه گیری واقع بینانه را کرد که تهدید چین، موجودیت این کشور است.

آمریکا موجودیت کشوری را تحمل نمی‌کند که مثل اروپا نمی‌توان آن را مرعوب ساخت، مثل اروپا از دستور‌های آمریکا پیروی نمی‌کند و راه خود را می‌رود. تهدید این است. وقتی صحبت از تهدید چین است، صحبت از تهدید‌های ادعایی در مرز‌های چین است.

نظریه پرداز آمریکایی عنوان کرد که آیا حمایت واشنگتن از جنگ تروریستی اسرائیل علیه دو میلیون نفر مردم غزه که در آن یک میلیون کودک به خاطر نوشیدن آب ناسالم در معرض مسموم شدن هستند، تهدید از سوی چین است؟ این، جنایتی بسیار هولناک است، اما تهدید از سوی چین نیست. اقدامات نقض آمیز جدی که ممکن است چین انجام دهد، اشتباه است و می‌توان گفت محکوم است، اما این اقدامات، تهدید نیستند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن در کسوت رئیس جمهور این کشور را تایید می‌کنند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا می‌گوید خروج آمریکا از افغانستان نشان داد بایدن علاوه بر اقتصاد، در سیاست خارجی هم شکست خورده و ضعیف عمل کرده است چرا که او با این کار موجب شد مردم ما احساس حقارت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار