روزشمار مذاکرات وین؛

این روزها در هتل کوبورگ چه خبر است؟

دیدار‌های تیم مذاکره کنده ایران با گروه ۱+۴درجریان بوده و لغو تمامی تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارم مذاکرات دیروز پنجشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد. محور‌های مهم نشست‌های روز پنجشنبه، رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران و مسائل هسته‌ای بود، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد.

روز پنجشنبه در دو نوبت صبح و عصر دیدار‌هایی میان علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای سه هیات اروپایی انجام گرفت.

علاوه بر این علی باقری و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل فی مابین ایران و آژانس گفت‌وگو کردند، در این دیدار رئیس هیات مذاکره کننده کشورمان ضمن تاکید بر ادامه همکاری فنی ایران با آژانس، ایفای نقش مثبت و سازنده این نهاد را خواستار شد.

همچنین کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر دیروز با حضور هیات کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه دادند و هیات مذاکره کننده کشورمان پیشنهادات خود را در قالب دو سند لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کردند و امیدوارند که طرف‌های مقابل بتوانند درکوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگو‌های جدی برسند. همچنین هیات ایرانی از وجود سند سومی که در آن درباره نحوه‌ی اطمینان از برچیده شدن تحریم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، خبر دادند که این سند هنوز ارائه نشده.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت که مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد و توافق خوب در صورتی در دسترس است که طرف غربی حسن نیت نشان دهد.

این روزها در هتل کوبورگ چه خبر است؟

همچنین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود درباره مذاکرات هسته‌ای در وین با تاکید بر این که با عزم و اراده جدی و دستورکار روشن به وین رفته ایم، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم گفت که ما از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می‌کنیم و باید طرف‌های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند. وزیر امور خارجه ژاپن نیز با استقبال از آغاز گفت‌وگو‌های وین، خواستار انعطاف طرفین برای رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین در مذاکرات شد.

علی باقری در مصاحبه با روزنامه انگلیسی میدل ایست آی گفت که ایران درباره توان موشکی، قدرت دفاعی و موضوعاتی که مربوط به امنیت ملی کشور می‌شود هرگز مذاکره نخواهد کرد. هم چنین اعلام کرد که الان مورد مذاکرات مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به آمریکاست. چون آمریکایی‌ها بودند که برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و مقررات بین المللی را نقض کردند و از برجام خارج شدند و تحریم‌های زیاد و جدیدی را علیه ملت ایران باز وضع کردند.

روزنامه العربی الجدید به نقل از مشاور هیات مذاکراتی ایران در وین نوشت که پیشنهاد‌های جدید ایران شامل اصلاحات پیش نویس‌های دوره‌های پیشین است و مذاکرات به صورت حرفه‌ای جریان دارد. طرف‌های اروپایی با فشار آمریکا مواجه هستند. آمریکا می‌خواهد بخشی از تحریم‌های اصلی را حفظ کند و این موضع همچنان مانعی بر سر دستیابی به یک توافق است.

ظهر دیروز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا، ضمن متهم کردن ایران به باج گیری اتمی به عنوان تاکتیک برای مذاکره در وین، خواستار توقیف فوری مذاکرات و اعمال تدابیر سخت علیه ایران شده بود.

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که تعجبی ندارد رژیمی که پیدایش آن بر مبنای جنگ، تنش و ترور بوده، همواره از گفت‌وگو بیزار است. رژیم صهیونیستی با پیشرفت گفت‌وگو‌های در وین بار دیگر چهره واقعی خود را به نمایش گذاشته است.

این روزها در هتل کوبورگ چه خبر است؟

پایگاه میدل‌ایست‌آی هم از درخواست‌های مکرر هیأت اروپایی برای به تعویق افتادن جلسات مذاکره خبر داده. همچنین این پایگاه خبر از اختلاف در گروه ۱+۴ می‌دهد. هنگامی که نماینده یک کشور اروپایی از ایران انتقاد و ایران را به انعطاف ناپذیری متهم کرد، هیات چین با اشاره به توافق آکوس از ریاکاری و سیاست‌های دوگانه غرب در مسائل منع اشاعه هسته‌ای انتقاد کرد.

دفتر نمایندگی وزارت خارجه روسیه در وین در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد که ادعای به بن بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران کاملاً اشتباه است و همه طرف‌های دخیل در مذاکرات بازگشت توافق هسته‌ای به چارچوب توافق شده بدون هرگونه پیوست اضافی یا معافیت و حصول اطمینان از ادامه حیات این توافق را دنبال می‌کنند.

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۴+۱ از روز دوشنبه هشتم آذر با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین رسما آغاز شد.

پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در دی ماه ۱۳۹۵ (ژانویه ۲۰۱۷) و پس از چند اقدام مقدماتی، آمریکا به صورت یکجانبه و غیر قانونی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) از برجام خارج شد و در دو مرحله تحریم‌های ثانویه علیه ایران بازگردانده شد.

به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می‌۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای اتخاذ کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۴۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
انگار بعضی حضرات فراموش کردن ما در مسیری داریم مذاکره میکنیم که روحانی قبلا چک غرب رو نقد کرده و چک ماهست که برگشت خورده
ما دراین مذاکرات چیزی رو از دست نمیدهیم ولی همینکه دست بالا رو گرفتیم این یعنی موفقیت
یا حاضر میشن و توافق میکنیم یا در انتهای مسیری که دولت قبل ریل گزاری کرد قرار خواهیم گرفت
من به مذاکرات خوش بین نیستم اما بهلطف الهی و دولت مردمی رییسی خیلی امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سر کار گذاشتن ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
هیچی دقیقا مثل ۸ سال روحانی.فقط اقامت و لذت از بهترین هتل اروپا.به اندازه ساخت چند مدرسه و درمانگاه تو سیستان وخراسان جنوبی.به اندازه چند صد تا مخارج نگهداری بچه های یتیم.۸ سال تاتر و فیلم روحانی که هر روز میامد میگفت تحریم تمام شد..الانم نوبت اینهاست.اگه میخوای بمب بسازی.چرا انقدر هزینه میزاری.نمیخواهی..تموم کن.مثل بچه ها اول تو.دوم من که نمبشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
در هتل کوبرگ هیچ خبری نیست دارند موز و دسر می خورند چند روز هم ماموریت خارجه می گیرند و این حرف ها چیزی دیگه ای نیست .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
کیف و حال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
تیم 40 نفره ایران رفتند که بترکونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
از ان پی تی خارج بشید خودشان می افتند به التماس و تحریم ها رو بر میدارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
میخواهید همه چیز به نفعتان باشد، آن هم نه به نفع مردم!! وخود هیچ قدم مثبتی برندارید!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۵:۳۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خواهشا مردم بازی ندین دلخوش نکنین به برجام
الان چندساله با همین وعده های دروغین برجام مردمو فراموش کردین کشور فراموش کردین خبر از درون زندگی مردم ندارین خبر ندارین مردم با چه حقارتی دارن زندگی میکنن بس کنین دیگه . خسته شدیم فقط ارزوی مرگ داریم برجام بشه نشه برا شما فرقی نداره اگه هم کسی اعتراض کنه میشه اراذل میشه منافق . تا کی میخاین این عروسک بازی ادامه بدین اگه خودتون بخاین بدون برجام هم میشه کشور به بهترین شکل اداره کرد میشه مشکلات مردم فهمید و درکشون کرد اما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
فهم درک مشکلات کافی است ؟ بله انگور 30000 سیب 20000 سبزی خوردن 10000 گوشت 140000 مرغ و تخم رغ و حبوبات و لبنیات 50000 ، کمترین تعمیر وسایل گرمایشی و آب و فاضلاب و برقی و ماشین الات و .. . خدا تومان ، بیکاری و نداری و . . . ، همه این ها را فهمیده و درک کرده اند حل شد و این همه درک کننده دارند یعنی خود ملت گلوی ملت را فشار می دهندعلاوه بر جهان متمدن مدعی حقوق بشر ولی این کف دست خالی است میخواهی چکار کند ؟ شما طرح قابل اجرا و با شرافتی دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خوشبین به مذاکرات نباشید مذاکره یعنی دادن وگرفتن ما دست دل بازنیستیم غربیها هم بدترازما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خودت فهمیدی چی میگی، روحانی همه چیو دادرفت
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۴۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
بله. مذاکره داد و ستد است. اما انچه غرب از ایران میخواهد خلع سلاح موشکی است!!!. نیروی هوایی هم که نداریم. انوقت این بار ارباب یعنی امریکا به نوکرش یعنی آل سعود خبیث دستور میدهد دوباره نقش صدام تکریتی ملعون را بازی کند و با چند صد میلیارد دلار اسلحه خریداری شده از امریکا جنگ دیگری را شروع کند.
و این برای هر شخصی که الفبای سیاست را بداند و چشمش را نبندد روشن تر از روز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
هبچ خبری نیست دست از پا درازتر برمیگردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
آن وقت شما خیلی خوش خوشانتان می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۴۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
انگار شما خیلی بدت نمیاد دست خالی بیان!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
شما چطور اگر حالت بد مشه سرت رو محکم بکوب به دیوار تا خوشحال بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دولت ریسی هم مثل روحانی حل مشکلات مردم رو به دست غرب مبینه
آخرین اخبار