سمینار سفرای همسایه ایران هفته آینده در وزارت خارجه برگزار خواهد شد

نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با همتای سوری خود آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگو‌های انجام شده پرداخت.

وزیر امور خارجه در ابتدا ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه گفت: ایران حضور نیرو‌های خارجی در سوریه را که بدون هماهنگی با دولت مستقر و برآمده از رای مردم سوریه در این کشور حضور یافتند را محکوم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره افغانستان اضافه کرد: شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و هنوز نیرو‌های مرتبط با هیأت حاکمه سرپرستی در مرز‌ها کنترل لازم را ندارند. ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی در کابل توجه می‌دهیم. در ماه‌های اینده منطقه ما شاهد تحولات جدیدی خواهد بود بر اساس پیام‌ها و اظهار نظر‌های مقامات آمریکایی به کشور‌های همسایه آمریکایی در مقابل شرایطی در منطقه بعه ویژه در عراق و سوریه قرار گرفتند که چاره‌ای جز خروج نمی‌بینند. تلاش‌های گروه‌های تروریستی و داعش برای بازگرداندن ناامنی در این منطقه در همین راستاست.

وی درباره حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: رژیم جعلی و تروریستی رژیم صهیونیستی عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست. سوریه در خط اول دفاع از مقاومت در این موضوع کوتاه نخواهد آمد. نسبت به هرگونه تحولی در منطقه با حساسیت موضوع را رصد می‌کنیم و نسبت به بازگشت ثبات به افغانستان و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حساس هستیم. در مبارزه با گروه‌های تروریستی با قدرت اقدام می‌کنیم و معتقدیم در خصوص کشور‌های منطقه حاکمان منطقه باید تصمیم بگیرند و نظر دهند و مداخلات خارجی کمکی نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت: سند‌هایی حدود ۵ سال پیش میان دو کشور ایران و سوریه امضا شد و با مشورت رئیس جمهور کشورمان مقرر شد تا آقای رستم قاسمی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور منصوب شود و اجرای اسناد دو کشور را دنبال کند.

سمینار سفرای همسایه ایران هفته آینده در وزارت خارجه برگزار خواهد شد

وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات وین گفت: مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم لذا گمانه زنی‌هایی که با این عنوان اعلام می‌شود مورد تایید نیست. مواضع ایران توسط مذاکره کننده ارشد کشور، سخنگو یا توسط بنده اعلام می‌شود.

وی در ارزیابی از مذاکرات وین، گفت: با حسن نیت، جدیت، با برنامه در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور پیدا کردیم. از چند روز قبل هم به آن‌ها اعلام کردیم که غربی‌ها دارای ابتکار عمل، حسن نیت و برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها باشد. هدف گذاری دولت جدید پیگیری لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت به تمام تعهدات طرف‌های مقابل است.

به گفته امیرعبداللهیان سه کشور اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیری در مذاکرات وین نداشتند. آن‌ها بیش از آنکه دنبال راه حل باشند دنبال ارزیابی ایران بودند. سه کشور اروپایی نتوانستند طرح و ایده عملی را ارائه دهند. ما به صراحت به آن‌ها گفتیم که دولت آقای رئیسی دولت نتیجه محور است. در نهایت با تلاشی که انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داشت و با پیامی که رابرت مالی بدون هماهنگی از طریق آقای مورا منتقل کرد گفت‌وگو‌های ما ادامه پیدا کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت که برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند، ما برنامه داریم دو متن پیش نویس ارائه دادیم و متون ما کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آن مورد درخواست قرار نگرفته است، لذا این ادعا که برخی می‌گویند ما مطالبات فراتر از برجام داشتیم، غلط است.

امیرعبداللهیان می‌گوید: برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی سازی ۹۰ درصد خود را اغاز کردند، اما با صراحت به آقای جوزف بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی سازی ۹۰ درصد کذب محض است. ما با جدیت در میز مذاکره حضور داریم و منتظر می‌مانیم که با مذاکرات قوی در راستای لغو تحریم‌ها جلو برویم تا پیشرفت آن را مردم ما ببینند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت که ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. چراکه یک توافق خوب باید جامع باشد تا مردم نتایج آن را به طور ملموس احساس کنند.

وی در پایان گفت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم کار و توسعه همکاری با همسایگان است. در مراسم تحلیف آقای رئیسی هیئت عالی رتبه‌ای از امارات حضور پیدا کردند و در آن دیدار توافق شد که مراودات دو کشور توسعه پیدا کند. رفت و آمد‌های هیئت‌های دو کشور به تهران و ابوظبی در این راستاست. برای پیشرفت بیشتر در توسعه همکاری کشور‌های منطقه، هفته آینده به مدت ۵ روز سمینار توسعه همکاری با همسایگان با نگاه توسعه و تعمیق همکاری‌ها پیش رو داریم.

سمینار سفرای همسایه ایران هفته آینده در وزارت خارجه برگزار خواهد شد

وزیر خارجه سوریه: از حضور و مشارکت ایران در بازسازی سوریه استقبال می‌کنیم

فیصصل المقداد وزیر خارجه سوریه که شب گذشته وارد تهران شد و امروز (دوشنبه) نیز در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد، در نشست خبری مشترک اظهار داشت: مایلم از استقبال گرم آقای امیرعبداللهیان و گفت‌وگو‌های مفیدی که در ساعت‌های اخیر انجام دادیم، تشکر کنم.

وی گفت: امروز به دیدار با آقای رئیسی مفتخر شدم و در این دیدار پیام مکتوب آقای اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط بین سوریه و ایران است. همچنین امروز دعوت رسمی اسد از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تسلیم کردم در این دیدار گفت‌وگو‌هایی انجام شد که بازتاب دهنده روابط ممتاز و راهبردی بین سوریه و ایران بود.

وزیر خارجه سوریه گفت: این روابط که هیچ هدفی ندارد جز بنیان نهادن آینده‌ای روشن برای ملت‌های منطقه ندرد که در آن آزادی، استقلال و حاکمیت کشور‌های منطقه تضمین شده باشد و تاثیری از دخالت‌های استعماری کشور‌های دیگر نباشد، به نفع همه کشور‌های منطقه است که خاورمیانه، منطقه‌ای برای پیشرفت، توسعه و امنیت باشد، نه منطقه‌ای برای اقدامات مداخله جویانه و استعماری از سوی کشور‌های بیگانه.

المقداد تصریح کرد: خاورمیانه نباید جایی برای حمایت از تروریسم باشد که جوامع ما را چند پاره می‌کند.

وی با بیان این‌که گفت‌وگو‌ها با امیرعبداللهیان موضوعات مختلف را در برگرفت، اظهار داشت: با توجه به کثرت تحولات، نمی‌توانیم فاصله دیدار‌ها و مشورت‌ها را به طول بیندازیم. افغانستان چندان از سوریه دور نیست و شرایط کشوری که در افغانستان واقع می‌شود، بر شرایط کلی منطقه و سوریه تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: آمریکا صد‌ها و هزاران تروریست را از سوریه به افغانستان منتقل کرده است. به آینده چشم داریم و امیدواریم در این آینده ملت افغانستان بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی و غربی به پیشرفت و توسعه دست یابد.

فیصل المقداد ادامه داد: با اهدافی که جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان اعلام کرده، همراه هستیم اهدافی مثل تشکیل دولت فراگیر ملی که همه گروه‌های افغانستانی را در بربگیرد و اهمیت ادامه مبارزه با تروریسم و برقراری روابط دوستانه و عادی با کشور‌های همسایه افغانستان.

وی گفت: در خصوص تحولات عرقا با هم گفتگو کردیم. امیدواریم در عراق گروه‌های مختلف عراقی به آنچه در خدمت مبارزه با تروریسم و خروج نیرو‌های خارجی از عراق و امنیت این کشور است، برسند و درباره آن توافق کنند.

وزیر خارجه سوریه به روابط اقتصادی ایران و سوریه اشاره کرد و افزود: روابط اقتصادی با ایران محور گفت‌وگو‌ها بود و در خلال دیدار با آقای رئیسی و وزیر خارجه ایران درباره آن صحبت کردیم و امیدواریم روابط اقتصادی بین ایران و سوریه ادامه یابد و تعمیق شود، نه فقط در چارچوب دوجانبه بلکه در چارچوب جمعی که کشور‌های مختلف منطقه را در بربگیرد. تحقق یک همکاری اقتصادی حقیقی بین کشور‌های منطقه امر مهمی است.

وی به مذاکرات وین نیز اشاره کرد و گفت: درباره بحث گفت‌وگو‌های هسته‌ای نیز صحبت داشتیم و باور داریم به توانمندی مسئولان ایرانی برای اداره این پرونده و مذاکرات به نحوی که بتواند دروغ‌ها و بازیگری‌های رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش را برملا کند.

المقداد با بیان این‌که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است، اظهار داشت: دیگران باید بدانند غیر از این واقعیت هر چه ترویج شود، واقعیت ندارد. همانطور که مسئولان ایرانی از گذشته تا امروز آن را نفی کرده‌اند.

وی بیان کرد: نتیجه مثبت این مذاکرات می‌تواند بازگشت به توافقی باشد که از آن خارج شده بود. ایران از توافق خارج نشد و آنچه ایران خواستار آن است عدم پیش کشیدن مسائلی غیر از مسائل هسته‌ای در این مذاکرات است. همه کشور‌ها حق دفاع از خودشان را دارند و کشور‌های مختلف منطقه دارای موشک هستند و رژیم صهیونیستی هم دارای این موشک‌ها است.

وزیر خارجه سوریه گفت: اگر طرف مقابل از بازگشت به توافق خودداری کند به این معناست که خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست و اگر چنین کند در راستای تامین منافع برخی طرف‌ها از جمله رژیم صهیونیستی خواهد بود.

المقدد با بیان این‌که سوریه در سال ۲۰۰۳ پیش نویس قطعنامه برای خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی را ارائه کرد، ولی کشور‌های غربی با آن مخالفت کردند و گفتند اگر مطرح کنید وتو می‌کنیم، یادآور شد: پیش نویس این قطعنامه از سوی سوریه همچنان روی میز شورای امنیت سازمان ملل است و این پیش نویس را سوریه به نیابت از کشور‌های عربی در آن زمان به شورای امنیت ارائه کرد.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی امروز با امیرعبداللهیان درباره موضوعات دیگر گفتگو شد. با ادامه رفت و آمد‌ها بین مسئولان دو کشور و امضای توافقنامه‌ها برای تقویت روابط اقتصادی موافق هستیم و علاقه‌مند به گسترش و توسعه آن با دیگر کشور‌های منطقه هستیم تا شرایطی در منطقه ایجاد شود که منطقه ما صحنه رقابت قدرت‌ها و نیرو‌های بیگانه نباشد. این وضعیت منافع ملت‌ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وزیر خارجه سوریه ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان گفت که منتظر سفر وزیر خارجه ایران به دمشق است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه گفت: ما مصر هستیم که روابط دوجانبه بین ایران و سوریه هر چه بیشتر توسعه یابد و به سمت و سویی برود که منافع ملت‌های دو کشور را تامین کند. ما می‌خواهیم این روابط به عالی‌ترین سطح ممکن برسد.

المقداد بیان کرد: ملت‌های دو کشور و رهبران ایران و سوریه علاقه‌مند به تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف هستند.

وزیر خارجه سوریه درباره حمله‌های مستمر رژیم صهیونیستی گفت: حملات مستمر رژیم صهیونیستی علیه سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند. ما هر لحظه و هر روز در حال پاسخ دادن به این تهاجم‌ها هستیم و تروریست‌ها و حامیان آن‌ها که سوریه را مورد تهاجم قرار دادند، دشمنان سوریه بودند. آن‌ها تروریست‌ها را تسلیح و حمایت کردند و رژیم صهیونیستی امروز در حال ادامه دادن آن راه است.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی می‌بیند که سوریه به برکت ارتش و هم پیمانانش از جمله ایران و روسیه و هم پیمانان در حزب‌الله و دیگر نیرو‌های که در کنار ارتش رژیم صهیونیستی ایستادند، همه این تلاش‌ها را به شکست کشانده است. رژیم صهیونیستیی‌ها بعد از شکست آن پروژه به سمت تهاجم‌های مستقیم روی آوردند. شاید نحوه پاسخ امروز با فردا متفاوت باشد و پاسخ امروز از دیروز متفاوت باشد.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: اطمینان خاطر می‌دهم که سوریه به شکل‌های مختلف در حال پاسخگویی به این تجاوزات است، به خصوص از طریق ادامه دادن به تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی که رژیم صهیونیستی حامی بسیاری از آنهاست. برخی توقع دارند پاسخ حمله با هواپیما با هواپیما باشد، ولی نباید رژیم صهیونیستی و حامیان آن فراموش کنند که سوریه شاید از حق خود در پاسخ به چنین حملاتی بگذرد، ولی سوریه هیچ‌گاه اصل این مسئله را از یاد نخواهد برد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستیی‌ها نباید در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و باید بدانند سوریه همواره توانایی پاسخگویی به این حملات را دارد.

فیصل المقداد ادامه داد: تحولاتی در جریان است که اتفاقات مثبتی در منطقه است. تماس‌ها و روابط بیشتری در خصوص سوریه در جریان است. دیدار‌هایی بین کشور‌های عربی و سوریه انجام می‌شود. ما به دنبال تقویت این فرآیند هستیم و امیدواریم و خوشبین هستیم که بسیاری از کشور‌های عربی وارد این مسیر شوند.

وی گفت: تحریم‌های غیرانسانی آمریکا و غرب نه تنها منجر به وخامت اوضاع اقتصادی در سوریه و ایران شده است. مشکلات عراق، سوریه و لبنان ناشی از اینهاست. شاید فکر کنند این تحریم‌ها به نفع آن‌ها خواهد بود. کشور‌های در حال توسعه را دعوت می‌کنم سکوت خود را درباره این تحریم‌ها بشکنند. آمریکا و غرب با اصرار بر این تحریم‌ها تمام ارزش‌هایی که مدعی آن هستند نقض می‌کنند و خواستار لغو هر چه زودتر این تحریم‌ها هستیم.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: شاید این تصور شود که سوریه از مشکلات گذشته و مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته است. اما اینگونه نیست. سوریه توجه ویژه‌ای به تقویت روابط تجاری با ایران دارد. مشکل وجود کشور‌هایی است که می‌خواهند در سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند، ولی هنوز اقدامات جدی انجام نداده‌اند. از هر تلاشی که بتواند به تحریم‌ها پایان دهد استقبال می‌کنیم. از هرگونه مشارکت با حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم و همانطور که ایران به هر نوع سرمایه گذاری از سوی کشور‌های دیگر بعد از لغو تحریم‌های آمریکا استقبال می‌کند هم ما استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار