معاون وزیر علوم:

از هر ۱۷۰ هزار مقاله دانشگاهی یکی به اشتغال می‌انجامد

خطیبی گفت: تحقق نوآوری و اشتغال از هر ۱۷۰ هزار مقاله در دانشگاه‌های کشور وضعیت مطلوبی نیست و بهبود این شرایط سرلوحه مدیریت علمی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌های آمریکا با این مدل پیشرفت، از هر ۵۰۰ مقاله یکی تبدیل به نوآوری، کسب و کار جدید و اشتغال آفرینی می‌شود، ادامه داد: در دانشگاه‌های ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یکی تبدیل به نوآوری و ایجاد اشتغال می‌شود که این امر یک زنگ خطر بزرگ است.

وی بیان کرد: با بررسی‌های به عمل آمده، بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا از بودجه عمومی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کنند، کسب درآمد آن‌ها از محل فروش حاصل از تحقیقات و پژوهش‌ها است و از این راه ثروت آفرینی می‌کنند.

وی تاکید کرد: راه برون‌رفت از وابستگی به بودجه‌های عمومی کشور ایجاد منابع درآمد پایدار و در نتیجه تحقق استقلال دانشگاه‌ها است.

خطیبی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود منابع درآمد اختصاصی بسیار خوبی دارد، اما باید توسعه پیدا کند، ابراز داشت: باید تحقیقات دانشگاه‌ها به سمت کاربردی شدن پیش برود و تولید ثروت کند تا با کسب درآمد ایجاد توسعه و در نهایت استقلال پیدا کند.

دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال و کارآفرینی به جامعه بدهکار هستند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال و کارآفرینی به جامعه بدهکار هستند، اظهار داشت: دانشگاه‌های کشور امروز در حوزه تولید علم خوب درخشیدند، اما جامعه از پژوهشگران، استادان، نخبگان و دانشمندان توقع می‌رود در کنار فعالیت‌های مرسوم آموزشی و پژوهشی، نگاهی به حل مسایل محیط پیرامونی داشته باشند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: چرخه نوآوری اطراف دانشگاه‌های بزرگ کشور را دربرگرفته، اما در داخل دانشگاه‌ها نفوذ پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: فشار فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بهره وری پایین بنگاه‌های اقتصادی و از طرف دیگر رشد سرسام آور هزینه‌های تولید، قبل از اینکه بحران اقتصادی باشد نشان دهنده این است که دانشگاه‌ها به رسالتی که داشتند خوب عمل نکردند.

خطیبی با بیان اینکه برای تحقیقات هیچ مرزی وجود ندارد، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود می‌تواند در سطح دنیا درخشان‌تر ظاهر شود به شرط آن که در این مسیر قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.