متروی اهواز در حسرت رسیدن به ایستگاه آخر

سال‌ها از آغاز به کار پروژه قطار شهری اهواز می‌گذرد، ولی تاکنون حتی یک خط آن به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،اگر از مردم اهواز در خصوص متروی شهرشان بپرسی، قطعا با نیشخند جوابت را خواهند داد اصلا خیلی‌ها این پروژه را از یاد برده اند. پروژه‌ای عجیب که تاکنون نه سرانجامی داشته و نه پیشرفت خاصی. اکنون در شانزدهمین سال از عملیات اجرایی ساخت آن، اهوازی‌ها مانده اند و تجهیزات خاک خورده‌ای که تنها وعده‌های کاندید‌های  انتخاباتی است.

فاینانس ریشه مشکل قطار شهری اهواز

سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: قرارداد احداث مترو در این کلانشهر با شرکت کیسون با مشارکت شرکت خارجی در سال ۸۵ منعقد شد و  فاینانس یکی از منابع تامین اعتبار این پروژه است، بطوریکه مقرر شده بود ۸۵ درصد هزینه‌ها از طریق فاینانس و ۱۵ درصد از منابع داخلی تامین شود.

او افزود: بودجه احداث پروژه مترو در اصفهان و شیراز از طریق فاینانس تامین نشده و کرج همانند اهواز منابع آن از طریق فاینانس تامین شده است.

محمودی اضافه کرد: قرارداد اهواز با ۷۹۰ میلیون دلار منعقد شد که مقداری از اعتبار مربوط به سازه تونل‌ها و ایستگاه‌ها بوده و حدود ۳۴۰ میلیون دلار از آن مربوط به تجهیزات ناوگان است.

 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: تامین اعتبار برای تجهیز ناوگان بر عهده دولت است به دلیل تحریم‌هایی که اعمال شد، موضوع فاینانس عملیاتی نشد، البته اختلافی بین پیمانکار و کارفرما وجود دارد و پیمانکار مدعی است که کارفرما نتوانسته تضمین‌ها و مسائلی بانکی را حل کند، از طرفی دیگر نیز کارفرما دلایلی مطرح کرده است.

این مقام مسئول گفت: تاکنون فاینانس برای قطار شهری اهواز محقق نشده است، اما پروژه با اعتبارات دولتی ادامه پیدا کرد و در حال حاضر در حوزه مهندسی حدود ۹۰ درصد، در حوزه سویل و سازه حدود ۵۸ درصد و در زمینه تجهیزات یک درصد پیشرفت داشته است، به عبارت دیگر در مجموع خط یک پروژه از آغاز پروژه تاکنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد.

او افزود: مبلغ صورت وضعیت ارائه شده از سوی پیمانکار که توسط مشاور و کارفرما پروژه تایید شده است  حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که این مبلغ توسط کارفرما پرداخت شده است.

محمودی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۴ و بعد از آن شهرداری موفق نشده در زمینه اوراق مشارکت ورود و اعتبار مورد نیاز آن جذب کند و در مجموع بودجه‌ای که دولت برای پروژه پرداخت کرده حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.

میزان پیشرفت فیزیکی فازهای متروی اهواز چقدر است؟

 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  گفت:  خط اول پروژه به ۴ فاز تقسیم کردند که فاز اول با ۶.۸ کیلومتر با ۶ ایستگاه از فرودگاه اهواز آغاز و به مصلی نماز جمعه ختم می‌شود و جزو فاز‌های در اولویت بهره داری است و بیشتر پیشرفت فیزیکی را با حدود ۵۳ درصد شاهد هستیم.

این مقام مسئول افزود: میزان پیشرفت فیزیکی فاز ۲ حدود ۲۳ درصد، فاز ۳ در بخش اول را حدود ۷ درصد، بخش دم آن حدود ۹ درصد بوده و  متاسفانه فاز ۴ نیز تا به امروز هیچگونه پیشرفت فیزیکی نداشته و صفر است.

تامین بودجه از طریق قانون حمایت از سامانه حمل و نقل ریلی درون شهری

رجب صلاحی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: در ماده ۵ قانون حمایت از سامانه حمل و نقل ریلی درون شهری به این موضوع اشاره کرده که دولت اجازه دارد حداکثر تا ۵۰ درصد هزینه مطالعات و سرمایه گذاری ایجاد سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری با اولویت تامین لوازم و تجهیزات از محل منابع درآمد بومی را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد کند.

او افزود: این قانون راهکاری برای تامین بودجه پروژه‌ها از جمله پروژه قطار شهری اهواز است و  طی سفر‌هایی که به این کلانشهر داشتم و جلساتی که در این زمینه با یپمانکار و کارفرما شهرداری برگزار شد، اما اختلافات به حدی زیاد بود که قابل حل نبودند و موضوع به سمتی کشیده شد که پیمانکار خلع ید شد و هم اکنون از طریق مراجع قضایی، مراحل آن در حال سپری شدن هستند.

مجموع اعتبارات تخصیص یافته به  متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان است

صلاحی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۹، مجموع اعتباراتی که دولت برای شهرداری اهواز در حوزه مترو در نظر گرفته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است، در صورتیکه شهرداری فقط ۸۸ میلیارد تومان هزینه کرده، این در حالی است که سهم شهرداری تبریز در راه اندازی مترو در قبال یک هزار میلیارد تومانی که دولت کمک کرده، یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه بوده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: سهم شهرداری شیراز و سهم شهرداری اصفهان را هر کدام یکهزار میلیارد تومان بوده که این موارد نشان دهنده تمایل نداشتن شهرداری و بدنه استانی برای تامین اعتبار نداشته اند.

شهرداری اهواز در حسرت  استفاده از اوراق مشارکت

این مقام مسئول ادامه داد: انتشار اوراق مشارکت اسلامی از سال ۹۲ تا ۹۹ که بازپرداخت ۵۰ درصد آن‌ها بر عهده دولت است و شهرداری اهواز تاکنون مبلغی بابت خطوط مترو از طریق اوراق مشارکت دریافت نکرده، این در حالی است که شهرداری شیراز ۲ هزار میلیارد تومان، اصفهان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و تبریز یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت کردند.

صلاحی گفت:  یکی از دغدغه‌های اصلی قطار شهری اهواز را مسائل مالی است که کمک‌های دولتی و اوراق مشارکت راهکاری مناسب برای اجرای پروژه بودند که شهرداری این ظرفیت را از دست داد .

او افزود: زمانیکه پروژه مذکور کلید خورد، هر کیلومتر از خط مترو حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت، ولی هم اکنون این مبلغ به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان در هر کیلومتر افزایش یافته است.

مصالحه یا خلع ید پیمانکار، کدامیک کلید حل مشکلات متروی اهواز است؟

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور ادامه داد: بخش اعظمی از پروژه باقی مانده است و باید همه سعی و تلاش خود را برای بهره برداری و راه اندازی فاز اول آن به کار بگیریم.

این مقام مسئول گفت: لازم است ابتدا اختیارات پیمانکار را یا از طریق خلع ید یا مصالحه نهایی کنیم و سپس دولت و شهرداری اهواز با همکاری یکدیگر کمک کنند فاز اول اجرایی شود.

صلاحی در پاسخ به این پرسش که با وجود تغییر دولت‌ها و شهردارها، چه زمانی مشکل مترو حل خواهد شد؟ گفت: در ابتدای کار به شهردار وقت اهواز اعلام شد که حدود ۳۰۰ میلیون تومان اوراق مشارکت وجود دارد، ولی او با نامه مکتوب دست رد به پیشنهاد زد و اعلام کرد که اوراق مشارکت را نمی‌خواهیم و نامه مکتوب آن موجود است.

نبود دقت و کار کارشناسی از مشکلات دیگر متروی اهواز

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: یکی از مشکلات پروژه‌های قراردادی نبود دقت کافی و کار‌های کارشناسی هنگام انعقاد قرارداد است.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۹ شهر در کشور در حوزه قطار شهری و ریلی کار می‌کنند و بجز تهران هیچکدام از آن‌ها فاینانس ندارند و با استفاده از اعتبارات دولتی و منابع درآمدی شهرداری استفاده کرده اند، شاید اگر بحث فاینانس مطرح نمی‌شد، چنین مشکلاتی رخ نمی‌داد و زودتر راه اندازی می‌شد.

صلاحی گفت:  شهرداری باید پیمانکار دیگر یا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) که در این زمینه اعلام آمادگی کرده است قرارداد منعقد کند، ضمن اینکه اینجانب در کنار سایر مسئولان همه توان خود را به کار خواهم گرفت تا اعتبار موردنیاز این پروژه را تامین کنم.

ضرورت تامین واگن های مورد نیاز

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور افزود: تامین واگن یکی دیگر از مشکلات پیش  رو است و در این زمینه هم تلاش خواهیم کرد، زیرا باید واگن بر اساس خط، شیب و فراز ... ساخته شود و حدود ۳ سال زمان نیاز دارد و باید هم اکنون تهمیداتی برای این مهم اندیشیده شود.

این مقام مسئول  اضافه کرد: باید مسئولان استانی و کشوری به این موضوع تمرکز داشته باشند تا به موقع واگن‌های موردنیاز ساخته و روی ریل‌ها بیفتند.

صلاحی افزود:  تا زمانیکه مرجع قضایی در این زمینه حکم صادر نکند، امکان ورود به محوطه کارگاهی و تخلیه محل وجود ندارد و در این زمینه از شورای شهر خواهشمندیم تعیین تکلیف پیمانکار را انجام دهند تا بتوانیم با کمک‌های مالی این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

تسریع در روند پرونده متروی اهواز

سیاوش محمودی گفت: در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شهرداری اهواز اعلام فسخ قرارداد پروژه مترو را اعلام کرد، در بهمن ماه همین سال نیز شکایتی علیه پیمانکار مبنی بر فسخ قرارداد و تحویل کارگاه‌ها صورت گرفت.

او افزود: جلسه دادگاه در این زمینه تشکیل شده، کارشناس رسمی آن را بررسی کرده و مستندات فسخ قرارداد کارفرما که شهرداری اهواز است، تایید کرده است.

 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز اضافه کرد: اما متاسفانه شرکت کیسون به کارشناسی اعتراض کرده و خوشبختانه با همکاری و همراهی حجت الاسلام و المسلمین مرادی، ریاست دادگستری خوزستان رسیدگی به این پرونده تسریع شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اما انتظار داریم با توجه به مستندات موجود، کارشناسی پرونده و همچنین با استناد به استعلاماتی درخصوص صدور رای که در سال ۱۳۹۴ توسط دیوان عدالت اداری اتفاق افتاده، رای سریع‌تر صادر تا قفل پروژه زودتر باز شود.

گره کور متروی اهواز با استفاده از منابع مالی گوناگون باز می شود؟

محمودی گفت: خط اول فاز یک مترو که هم اکنون در ۲.۷ کیلومتر آن تونل‌ها آماده هستند و ریل گذاری انجام شده است، در صورتیکه بخواهیم این فاز را در اولویت قرار دهیم و با اتفاقات خوبی که امیدواریم به زودی رخ دهد آن را به بهره برداری برسانیم.

او افزود: باید منابعی شامل؛ حق آلایندگی به مبلغ ۱۲ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان، توافق با چین برای کمک به قطار شهری، بودجه ۱۴۰۱ با همکاری نماینده‌های اهواز در مجلس شورای اسلامی و همچنین اوراق مشارکت جذب و برای فاز اول مورد استفاده قرار دهیم.

 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز درخصوص پرداخت نشدن حقوق ۱۲۰ نفر از کارگران به مدت ۱۵ ماه و بیمه به مدت ۱۲ ماه گفت: با توجه به اینکه پروژه همچنان دست شرکت کیسون است، پیگیری‌هایی از طریق اعضای شورای شهر در رابطه با بیمه کارگران انجام شده، اما این مسائل بر عهده پیمانکار بوده و مطالبه‌ای از شهرداری ندارد که شهرداری حقوق‌ها را بپردازد، ولی در تلاش هستیم با رفع مشکل حقوق پرونده، مشکل کارگران نیز رفع شود.

حجت الاسلام صادق مرادی رییس کل دادگستری خوزستان گفت:  شهرداری اهواز ۱۴ بهمن ۹۹ دادخواستی علیه شرکت کیسون داده و در آن تقاضای تایید فسخ قرارداد با این شرکت را کرده است و شرکت کیسیون نیز در مقابل این دادخواست شهرداری، دادخواستی ارایه و خواهان اعلام ابطال فسخ قرارداد شده است.

او افزود: به دلیل اهمیت متروی اهواز، این پرونده خارج از نوبت مورد بررسی قرار گرفت که اول اردیبهشت ۱۴۰۰  پرونده وارد چرخه قضایی شد  و ۱۸ اردیبهشت ماه قاضی دستور کارشناسی را صادر کرد.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: زمان فسخ قرارداد شهرداری با شرکت کیسون ۳۱ تیر ۱۳۹۹ بوده است و هر ۲ طرف اسنادی را به کارشناس ارائه کردند و کارشناس نیز با بررسی دقیق این سندها، طی چند ماه اعلام نظر کرد که شرکت کیسون نسبت به این نظر کارشناس اعتراض و قاضی دستور تکمیل نظر کارشناسی را صادر کرد.

رییس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد:  پرونده حقوقی متروی اهواز به دلیل اهمیت، در خارج از نوبت در حال رسیدگی است و  به محض تکمیل پرونده حکم در کمترین زمان ممکن صادر می شود.

اتاق بازرگانی پاریس دیگر شورای حل اختلاف متروی اهواز نیست

موسی شاعری شهردار سابق اهواز که در دوران مسولیت خود اقدام به فسخ قراداد پیمانکار متروی اهواز به صورت یک طرفه کرده بود، نیز گفت: فسخ قرارداد با کیسون یکی از مهمترین اتفاق ها برای حل روند کند احداث متروی اهواز بود که این کار با رعایت تمام اصول و به صورت حرفه ای انجام شد.

او افزود: در قراردادی که در سال ۱۳۸۳ با پیمانکار به امضا رسیده متاسفانه تصریح شده است که در صورت بروز اختلاف میان کارفرما(شهرداری) و پیمانکار (شرکت کیسون) هیات داوری اتاق بازرگانی پاریس است.

شاعری اضافه کرد: با توجه به تاخیر ایجاد شده در احداث مترو و تمدید چند باره قراداد، در سال ۹۷ متممی به قراداد اضافه شد که بر اساس آن تمدید قرارداد با شرکت کیسیون تنها به شرط حذف داوری اتاق بازرگانی پاریس و جایگزینی داوری شورای عالی فنی کشور انجام شده است به همین دلیل اتاق بازرگانی پاریس دیگر شورای حل اختلاف متروی اهواز نیست.

شهردار سابق اهواز  ادامه داد:  طرح ادعاهایی مانند ناتوانی شهرداری در جذب فاینانس  موضوعی انحرافی است و  بر اساس قرارداد، پیمانکار مسول جذب فاینانس بوده است.

او گفت: شرکت کیسون برای انحراف افکار عمومی این ادعاها را مطرح می کند ضمن اینکه شرکت کیسون هیچ صورت وضعیتی نداشته است که پولی از شهرداری دریافت کند.

حمایت دولت سابق از شرکت کیسون علت فسخ نشدن قرارداد 

شهردار سابق اهواز افزود:  با نشست های مشترک متعددی که در استانداری برگزار شد، شرکت کیسیون متعهد شد که طرح مترو اهواز را فعال کند و شهرداری نیز اعلام کرد حاضر است به صورت هفتگی صورت وضعیت های این شرکت را پرداخت کند ولی پیمانکار به تعهد خود عمل نکرد و به بهانه هایی مانند افزایش قطر تونل کار را تعطیل کرد.

او ادامه داد: دلیل فسخ نشدن قرارداد کیسون حمایت های دولت سابق از این شرکت بود و  دلیل طولانی شدن اجرای مترو حمایت دولت گذشته از شرکت کیسون بود و اینکه انها نمی خواستند که این قرارداد فسخ شود.

شاعری اضافه کرد: در ابتدا که به عنوان شهرداری اهواز انتخاب شدم، شرکت کیسون طلب خود را ۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و به مرور بدون اینکه کاری انجام دهند این رقم ادعایی را به  ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش داد.

شهردار سابق گفت: طرح موضوع مصالحه با شرکت کیسون موضوعی انحرافی است و بر اساس قرارداد، طراحی، نظارت، مهندسی، اجرا و تامین مالی به عهده پیمانکار بوده است که یمانکار طراحی کرد ولی بعد از مدتی در طراحی که خود انجام داده بود، تغییراتی ایجاد کرد که این، مشکل خود پیمانکار بوده است.

او اضافه کرد:  وزیر کشور در سال ۹۷ در نامه ای تاکید کرد که پیمانکار متروی اهواز اراده ای برای اجرای کار ندارد و بهترین روش فسخ قرارداد با این شرکت است ولی در سازمان برنامه بودجه و وزارت کشور اجازه فسخ قرارداد را ندادند.

شاعری افزود: در دوره ای که مسوولیت شهرداری اهواز را به عهده داشتم، قراداد با کیسیون فسخ و با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تفاهم نامه ای به امضا رسید که قرارگاه جایگزین کیسون شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.