تشدید نظارت شرعی بر صید، عرضه و فروش آبزیان

با توجه به اهمیت مصرف غذای حلال در جامعه و تاکید دین اسلام بر این امر مهم تشدید نظارت شرعی بر صید و عرضه آبزیان غیرحلال در دستور کارمسئولان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا دغاغله، نماینده فقیه ناظر بر امور حلال در استان‌های جنوب غرب کشور گفت: با توجه به اهمیت مصرف غذای حلال در جامعه اسلامی و تاکید دین مبین اسلام بر این امر مهم تشدید نظارت شرعی بر فروش و عرضه آبزیان غیرحلال در دستور کار است.

او افزود: بر اساس فقه ائمه معصوم از میان آبزیان تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال و سایر انواع آبزیان غیر حلال به شمار می‌روند و ماهیان غضروفی (کوسه ماهیان و سفره ماهیان) با وجود داشتن فلس پلاکوییدی که نوعی فلس غیر عرفی است حرام گوشت محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام دغاغله ادامه داد: از سایر آبزیان نیز سخت پوستانی مثل لابستر، کری فیش در شمال و خرچنگ گرد و هر آنچه مشابه این آبزی است، ماهی یال اسبی، انواع صدف‌های دریایی، عروس دریایی و ماهی مرکب یا هشت پا حرام هستند.

با توجه به اهمیت این موضوع، لزوم تبیین و آشنایی مصرف کنندگان با آبزیان حلال گوشت و حرام گوشت به ویژه ماهیان خاویاری، لابستر، مفهوم ماهی و فلس در لغت، عرف و منابع علمی- تخصصی، علت حلال بودن ماهیان فلس دار و میگو در فقه شیعه و انواع آبزیان حرام گوشت در این دوره تحلیل و بررسی شد.

انتهای پیام/م


لازم به یادآوری است: پیش از این، مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در این اداره کل، به همراه علی دانش مهر، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان، مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خوزستان، کاکایی، مدیر اداره شیلات شهرستان آبادان، از بنادر و مراکز تخلیه صید این شهرستان بازدید نمودند و طی دیدار با امام جمعه وقت این شهرستان از راهنمایی‌ها و حمایت‌های ایشان بهره‌مند شده و برنامه ریزی‌ها و تدابیر لازم به منظور تشدید نظارت بر فروش و عرضه آبزیان اندیشیده شده است.    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.